Kalibrering av utstyr i Oslo

Kalibrering av utstyr i Oslo

Innleggav mrf00rk » tor 24.09.2009 17:14

Hei

Jeg er med i et prosjekt som skal levere en årbok for en skole. Prosjektet nærmer seg slutten og ting begynner å bli klart. Men noen problemer oppstår som kjent, og dette er vel et klassisk problem. Vi har én pc og én Mac som blir henholdsvis brukt til Illustrator og LR. Bildene fra LR (Mac) blir levert til pc, og fargene stemmer selvsagt ikke. Macen har "alle" farger, mens på pc så kommer ikke alle farger frem. Sett bort fra tekniske data på hver skjerm så antar jeg fargeprofilene ikke stemmer overens heller.

Så da ser jeg for meg 2 muligheter, jeg er veldig elendig på fargeprofiler og har lyst til å ta med begge maskinene til noen som kan gjøre dette. Altså i Oslo. Jeg har kontaktet trykkeriet for å høre om de hadde slikt utstyr, og fikk til svar at de brukte kun mac og trengte ikke å kalibrere noe som helst. (Mac hadde innebygget kalibrering). Javel, tenkte jeg og ble plutselig noe urolig for hele prosjektet.
Uansett, så orker jeg ikke å diskutere mer med trykkeriet og fant ut at jeg kunne kontakte andre som kanskje hadde mer peiling.
Jeg har så langt kontaktet Kolonihaven Studio, som ligger i nabolaget her, men ikke fått svar fra de enda.

Noen som har andre forslag? Eller gjerne andre nyttige tips for at vi alle kan se de samme fargene, både på pc, mac og til slutt årboken.
medlem i 213 måneder
 

Re: Kalibrering av utstyr i Oslo

Innleggav musher » tor 24.09.2009 17:21

Jeg ville også blitt urolig dersom trykkeriet mitt sa det samme. Det tyder på at de enten har en som går rundt og kalibrerer skjermene med jevne mellomrom, eller at de faktisk bruker den innebygde softwarekalibreringen som ligger i systemvalg. Det sistnevnte er faretruende.

Men så lenge du leverer riktig fra deg, skal ikke det ha noe å si.

Det som derimot har noe å si, er at du får kalibrert begge maskinene dine riktig, og også setter opp programmene til å bruke de profilene den skal.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kalibrering av utstyr i Oslo

Innleggav mrf00rk » tor 24.09.2009 17:27

Jeg fikk jo svar av deg i en tidligere tråd Musher, og du ser jo hvor mye jeg har lært siden den gang =-O :-[

Men altså, LR:
Raw -> export -> 300dpi jpg Adobe 1998 (max størrelse selvsagt) -> Illustrator.

Nå skal jeg prøve Raw -> export ->jpg -> cs4 -> CMYK -> Illustrator.

Filene ble doblet på sistnevnte, men det vil ta sin tid, så jeg må automatisere dette på et vis. Men vil dette gjøre noen forandringer? Eller er det bare et desperat forsøk på å få ting rett?
medlem i 213 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]