Grafisk Design - startspakke!

Grafisk Design - startspakke!

Innleggav johanjosok » tor 09.07.2009 22:27

Hei!

Jeg skal begynne å ved Norges Kreative Fagskole til høsten, der jeg skal studere Grafisk Design. Selvsagt skal jeg ha meg en MacBook. Selv har jeg planer om å legge ut de pengene jeg har å kjøpe det beste som er mulig for en MacBook Pro. Er det noen som på vil påstå at dette er en dårlig beslutning, eller snarere tvert i mot?

Jeg stiller også store krav til komfort når jeg arbeider, og vil derfor ta i bruk en ekstern skjerm, som til en viss grad skal opprettholde profesjonelle standarder i den grad det er mulig til en pris fra 4000,- og nedover. Sliter litt med akkurat dette, og lurer derfor på om noen kan gi meg noen råd. Såvidt jeg har forstått er en matt skjerm, med lite bakgrunnsbelysning(?) det ideelle. Ellers er jeg ikke sikker på hva jeg skal se etter! Tips?

Generelle tips for en ny student er også velkommen!
medlem i 176 måneder
 

Re: Grafisk Design - startspakke!

Innleggav moviefinn » fre 10.07.2009 19:56

Hei
Mac er et bra valg - nesten uansett. PC er for dem som syns det er kjekt å ha et operativsystem å sloss med og vil bruke dagen til datavedlikehold og trusler fra nettet. Skal du gjøre kritisk grafisk arbeid på en billig skjerm, vil jeg anbefale at du skaffer deg en gammeldags rør-skjerm på 19 tommer eller mer, så sant du har plass på skrivebordet. Rørskjermer er fortsatt overlegne på fargekontroll i prisklasse under 8-10000 kroner, og en slik får du nærmest slengt etter deg. Kjøp et anerkjent merke. Selv bruker jeg en 19 tommers Hitachi når jeg skal være noenlunde sikker på at det jeg ser blir omtrent som det trykkeriet leverer etterpå.
medlem i 176 måneder
 

Re: Grafisk Design - startspakke!

Innleggav phax » tor 29.10.2009 10:53

Må du ha en bærbar maskin? Jeg ville mye heller puttet pengene i en 27" iMac, da får du en konge skjerm og mye bedre komfort til en fin pris.

Til 4000,- får du desverre ikke en LCD-skjerm med litt størrelse og IPS-panel som du burde ha.. finner vel noen 24" til rundt 5000,- (hvis du klarer leve med en skjerm som ser ut som den er designet av en blind mann.)
medlem i 173 måneder
 

Re: Grafisk Design - startspakke!

Innleggav mordor » tor 29.10.2009 10:57

Du får en helt grei skjem til ditt bruk for 2-3000,-. Du må kalibrere den så går det helt greit. Jeg er reprotekniker og har ansvaret for 30+ skjemer med miks av både apple cinema diskplay og HP + andre. Når du er ferdig med å studere og begynner å jobbe/ tjene penger så kan du heller invistere i en dyrere skjem.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]