Grafisk design-studier, erfaringer?

Grafisk design-studier, erfaringer?

Innleggav Boffen » lør 06.06.2009 2:25

Som mange andre på min alder vet jeg ikke hva jeg vil bli i det hele tatt. Planen var i niende klasse å søke meg inn på vgs med målet å ende opp innen grafikk. Veilederen på skolen min mente derimot at dette var et svært usikkert område å bevege seg inn i, og det endte til slutt med at jeg forlot "drømmen" i skuffelse. Uansett, vi befinner oss nå i nåtiden, og jeg er snart ferdig med 13 års skolegang, og aner ikke hva jeg vil bli, bortsett fra at jeg er svær interessert i å ta opp ideen om grafisk design igjen, da jeg alltid har vært en kreativ person, jeg har bare ikke hatt noe mål. Jeg startet derfor for ca en månede siden med å skaffe PS og Illustrator, og har etter dette sittet nærmest daglig og kikket på tutorials for å lære meg opp. Naturligvis vil ikke dette være aktuellt førstkommende semester, men det gir meg desto mer tid på å bestemme meg (per i dag ser det ut til at jeg kommer til å studere filosofi i ihvert fall et år, så jeg har noe jeg synes er interessant å gjøre).

Jeg legger ved to ting jeg er dugelig fornøyd med som jeg har laget de siste to ukene (sort-hvitt-bildet er et wip som jeg lagde som et utkast tidligere i dag)
http://i268.photobucket.com/albums/jj8/ ... ngcopy.png
http://i268.photobucket.com/albums/jj8/ ... resize.png

Jeg stiller derfor to spørsmål, og ber dere være ærlige:
1: Er dette noe jeg bør satse på å forberede meg til frem til neste år?
2: Til dere som har gått/går på skole innen design, anbefaler dere dette?



Takk for alle svar

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Grafisk design-studier, erfaringer?

Innleggav liveri » lør 06.06.2009 20:42

Jeg er dobbelt så gammel som deg, og har prøvd forskjellige jobber som ikke har gitt meg noe spesielt. For to år siden tok jeg et oppgjør med meg selv og sluttet da i jobben for å finne ut hva jeg egentlig ville. I likhet med deg har jeg alltid hatt en drøm om å jobbe innen design, jeg har bare ikke tort satse på det før i det siste. Jeg har litt bakgrunn innen it og web, og nå er jeg snart ferdig med et år på macdesign på NKF. Har ikke angret et sekund på at jeg "hoppet av" og gjorde noe jeg virkelig vil! Kun på at jeg ikke har gjort det tidligere..
Hvor flink du er nå i programvare har ikke så mye å si, begynner du på grafisk design vil du ikke bruke prog.vare mest i begynnelsen uansett, det kommer senere. Men for all del, les tutorials, bøker, blader, forum osv, og lær så mye du bare orker - det er ingen bakdel. Og kjøp gjerne boken Grafisk kokebok - Håndbok i grafisk produksjon av Kaj Johansson/Peter Lundberg/Robert Ryberg så får du en del tips til hvordan ting bør gjøres riktig ifht trykk og digital produksjon.

Kan anbefale noen linker med tutorials, tips og kreativ snacks: http://www.layersmagazine.com/
http://www.lynda.com/
http://luth.no/
http://www.vecteezy.com/
http://www.brusheezy.com/

Valg av skole kan du lese mer om på et annet sted i forumet, men Westerdahl School of Communication er vel den beste her i landet, sies det.

Lykke til! :-)
medlem i 192 måneder
 

Re: Grafisk design-studier, erfaringer?

Innleggav Boffen » lør 06.06.2009 21:05

Takk for svar og fine sider! Skal som sagt uansett ta neste år som ett "slapp-av-år", og regner med å bruke året som kommer nå til å lære meg digitale verktøy osv :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Grafisk design-studier, erfaringer?

Innleggav burns » lør 25.07.2009 11:50

Helt klart JA! Gjor det som foles riktig. Jeg var heldig og gikk pa medier og kommunikasjon, men beveget meg i en annen retning (film) etter vgs. Ett ar var nok, og jeg sluttet for a bytte skole og begynne med grafisk design. Nei, det er kanskje ikke den tryggeste veien a ga, men livet er alt for kort til undre over "hvordan det kunne blitt". Jeg har altid ment at vil du noe nok, sa far du det til. Som liveri sier, les det du kan, se pa andres arbeider, og lek deg med penn og papir ikke bare photoshop og illustrator.

En annen ting jeg vil legge til er at, skole er ikke alt. Det er fint a sette Westerdals pa CV'en, men ikke alle har rad til a ga pa dyr privat skole.. Det som er viktig er miljoet du er i, menneskene du omgas og instillingen du har. Finn deg en plass der du kan vokse som person og som grafisk designer. Jeg flyttet til USA fordi jeg alltid har dromt om a komme meg til California, ga pa "amerikansk" college og leve livet. Jeg valgte skole med okonomisk grunnlag, ikke etter hvor de hadde et bra grafisk design program. Men jeg er evig takknemlig for at jeg kom meg hit, og at jeg fullforte drommen min. Det grafiske design programmet pa skolen her er minimalt, men miljoet er fantastisk. Jeg har laert mer her enn det jeg noen gang kunne pa en norsk privat skole. Men det er meg, og ikke deg. Ta deg tid til a finne et sted der du tror du vil trives de neste 3 arene. A skifte skole underveis er ikke saerlig goy.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Grafisk design-studier, erfaringer?

Innleggav Jon » lør 25.07.2009 12:31

Det høres jo bra ut, men du vet jo ikke om du har lært mer enn på en "fancy" privatskole? Og man får lån fra lånekassen til å dekke skolepenger. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Grafisk design-studier, erfaringer?

Innleggav mri » lør 25.07.2009 15:40

Hei. For å være så pass ung som du er, synest jeg de to bildene du viste var veldig bra. Likte svært godt det første med person i sort. Spill videre på dette om det er grafisk design du vil drive med!.. Jeg går nå noe som heter multimedieteknologi og design på universitetet i grimstad (siste året). Om du ønsker design ikkje gå den skolen. jeg fikk intrykk av at det var mye design her. men vi har bare litt grunnleggende greier og mye av det jeg har lært innen design her kunne jeg fra før. Men har fått mye med meg av mulitimeda teknologi som er nyttig, og jeg fikk iallefall ut av denne skolen hva jeg ville dreive med - som er 3d-animasjon eller motion graphics and special effects. Så et hot tips er: vil du jobbe med design: dropp alt som heter spill og tulling å fjasing på nettspill.. Mange av de som går media og annet soser bort tiden, men om du bruker tiden på tutorials osv osv så kan du bi veldig flink! --- Selvsagt skal du ha det gøy:) men bruk tiden din på å lære deg programmer og design og slikt - det vil kanskje føles som en evighet å bli god på noe, men slikt tar tid å lære. Så de linkene du fikk over her er vel verdt å bruke tid på. Det er slik jeg har kommet dit jeg er i dag, men mange kontakter og folk som kontakter meg pga design, video og foto de vil ha ordnet - nettopp fordi jeg i tillegg til skolen har brukt så mye tid på å lære meg ting selv på fritida å bare sittet å lekt med tutorials eller egne ideer. Som det siest er westerdals en av norges beste skoler, men det finnes også mange i utlandet.. Et annet tips når du kommer så langt at du vil søke på en skole: snakk med tidligere studenter der, de har ofte mye fornuftig å si om skolen de går på eller har gått på.. Ellers ønsker jeg deg lykke til med valg av skole:) og husk å ha tro på deg selv å velg noe du ønsker å drive med i steden for å velge en utdanning som er lett å få jobb i og som betaler godt. Media er nok ikkje den letteste veien å gå, men det er sabla mye gøyere å jobbe med noe en liker enn noe som bare betaler for seg ;)
medlem i 184 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron