Basic i inDesign

Basic i inDesign

Innleggav Petter70 » ons 06.05.2009 12:27

Hei!

Jeg er fortsatt nybegynner i inDesign, og hadde to enkle spørsmål:

1. Dersom jeg ønsker å endre størrelsen på filen jeg jobber i, hvor går jeg da?
Altså, noe tilsvarende "image size" i Photoshop.

2. Når jeg oppretter et nytt dokument i inDesign så brukes det litt andre betegnelser enn i f.eks Photoshop.
Hva betyr width: 51p0, height: 66p0, som står som standard når jeg åpner.

8-)
medlem i 179 måneder
 

Re: Basic i inDesign

Innleggav musher » ons 06.05.2009 12:55

1. File->Document setup
2. Gå i innstillingene og endre. Standarden er vel pica, om jeg ikke tar helt feil (p0). For å endre til hva du vil, går du til
InDesign->Preferences->Units and increments (mac)
Edit->Preferences->Units and increments (Win)

og velger cm eller mm på Ruler units.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Basic i inDesign

Innleggav Petter70 » ons 06.05.2009 14:21

Takk for svar!

Jeg gikk inn i preferences, endret pika til "traditional", da ser det f.eks. slik ut:

Height: 51p2,295

Det trenger jo ikke å være et problem, men hvis jeg eksempelvis skal opprette et stort dokument på f.eks. 50 x 50 cm. , hvordan skriver jeg det inn i pika?
medlem i 179 måneder
 

Re: Basic i inDesign

Innleggav Tarkus » ons 06.05.2009 14:50

Du har bare endret definisjonen av lengden på en pica i "Point/pica size". Sett det tilbake der det stod som default.

"Med teskje:
Du skal endre Ruler Increments - fra Pica -> Centimeter

eller bare les Mushers korrekte og ekstremt forklarende guide en gang til, så slipper du å lære deg omregning fra pica til cm.
Sist endret av musher den ons 06.05.2009 14:54, endret 1 gang
Grunn: På grensen til §1, og unødvendig å ha med. (Men du har helt rett)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Basic i inDesign

Innleggav andersius » ons 06.05.2009 15:03

Svaret på det første spørsmålet ditt kan kanskje løses på flere måter. Men her har du en i alle fall.

Om det bare er en side du jobber med, så kan du bare merke alle elementene på siden, evt. Ctrl-A, og kan du gruppere disse. Deretter går du inn på dokument-oppsettet, og skriver inn de målene du ønsker (høyde/bredde). Når det er gjort markerer du det grupperte objektet som du har på siden, og skalerer dette ned slik at det passer inn på den justerte siden.
medlem i 194 måneder
 

Re: Basic i inDesign

Innleggav EspenIrgens » ons 06.05.2009 23:51

1) Hvis du endrer måleehetene (og det meste annet forsåvidt) uten at noe dokument er åpent vil endringene gjelde for alle nye dokumenter.

2) Hvis du skal endre sideformat; størrelse, marger, spalter, bør du i forkant velge Layout/Layout adjustment/Enable Layout Adjustment. InDesign vil da gjøre sitt beste for å bygge om innhold på sidene. Sjelden 100%, men oftest veldig tidsbesparende.
medlem i 209 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron