Filendring under eksportering til pdf?!

Filendring under eksportering til pdf?!

Innleggav KatrineLurer » man 02.03.2009 15:37

Heisan sveisan!

Jeg har laget en katalog som er trykket hos et "copy cat" aktig sted. Det er en fotograf som har tatt bildene og sendt meg på cd, og det er jeg som har laget katalogen i inDesign, og eksportert den til pdf og sendt til trykkeri.

Dette har jeg gjort flere ganger før, og det har gått fint. Men denne gangen kom katalogen tilbake med flere feil!

Selve forsidebildet var faktisk hakkete i linjen, som at fotografiet skulle vært i dårlig oppløsning! Men jeg har ikke forstørret bildet jeg fikk av fotografen, jeg har kun eventuelt gjort bilder mindre!

På noen bilder er trykket veldig stygt, veldig oppstykket liksom, markerte kanter der det er skygge.

Jeg aner ikke hva som har skjedd! Jeg har ikke lagt merke til disse tingene når jeg laget fila, men jeg ser jo nå at det syns svakt på pdf fila disse kantene på skyggene og hakkete linjer. MEN - på selve fotografiet som er brukt på forsidebilde er ikke kantene hakkete! Så akkurat det problemet må ha skjedd under eksportering! Er det mulig at oppløsningen på et bilde kan endre seg under eksportering?

Når det gjelder de andre bildene mener trykk-dama det kommer fra fotografen. Men det syns på ingen måte like godt på foto på skjerm enn på trykket.

Er det noen som skjønner hva som kan ha skjedd?! Jeg er ingen grafisk desginer, så jeg mangler jo endel kompetanse for å finne ut hva som har skjedd her, men jeg har gjort dette flere ganger før uten å ha sett lignende.

Hjelp!

Hilsen Katrine

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Filendring under eksportering til pdf?!

Innleggav musher » man 02.03.2009 16:09

Hva slags preset har du brukt til å lage PDF-en?
Det ligger kompresjons-innstillinger i alle innstillingene, så velger du feil her, blir det lav oppløsning, uansett hva du hadde i utgangspunktet...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Filendring under eksportering til pdf?!

Innleggav KatrineLurer » man 02.03.2009 16:31

Jeg brukte PDF/X-1a:2001

Vet ikke stort om hva det betyr, men ble bedt om å bruke denne for trykk for et par år siden.

??

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron