Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav steinmb » søn 01.03.2009 15:03

Har lest flere tester uten å bli så mye klokere. Hadde håpet på å kunne holde meg under 10 000kr da jeg for øyeblikket ikke vasser i penger men hadde samtidlig håpet på å slippe å kjøpe et billig glossy 6-bits TN panel.

Driver med utvikling av nettsider (lett design men for det meste programering) og er en ivrig amatørfotograf med D200 og en haug linser. Tar alle bildene i RAW og kjører postproduksjon i Apple Aperture 2.x og CS3.

Er det noen nye paneler ute eller som kommer snart man bør holde øynene oppe for? Nec og Eizo ser ut til å skille seg ut når det er snakk om 12-16 bits pro. skjermer.

I utgangspunktet kommer dette til å bli den eneste skjermen jeg har i rommet noe som gjør utfordringene litt tøffere da ja kunne ha ønsket meg HDMI innganger og sånt men ser ikke ut som det mulig å få i pose og sekk.

Er det mulig å finne en skjerm som er noenlunde fargekorrekt men samtidlig vil kunne virke som en alt-i-ett skjerm i en priode til jeg får økonomi til å lage mitt drømmeoppsett? Er villig til å inngå et kompromiss da jeg produserer lite for papirtrykk og vet det ikke mulig å få "alt" innen min prisramme.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav Sakalav » man 02.03.2009 9:12

Finnes nok en del skjermer der ute som vil passe for deg, men når du jobber med bilder, så er det nesten, jo større skjerm, jo bedre.

Ett alternativ kan vel kansje være DELL ULTRASHARP 2709W (27" skjerm) som du får kjøpt til 7 137,- fra Dell, og så ville jeg i tillegg ha kjøpt X-Rite GretagMacbeth Eye-One Display II Skjermkalibrator som du får kjøpt på Fotovideotil 2 890,-

Vil du ha en billigere skjerm, så kan jo en 24" fra Dell til 4 125,- være ett alternativ også.

Nå har ikke jeg tatt høyde for om disse skjermene fåes i både glossy og matte, men jobber du en del grafisk og spesiellt foto, så vil jeg personlig anbefale matte skjerm.

Dette med glossy vs matte skjerm er en evig diskusjon og du vil få mange forskjellige meninger om det.
Men ser du litt etter hva proffene bruker, så er fortsatt flest tilhenger til matte skjerm pga. fargegjengivning.
Dette vil nok komme seg etter hvert på glossyskjermer, men pr. dags dato, så vil i hvertfall jeg anbefale matte skjerm.

EDIT! Følg gjerne med i denne tråden http://kreativ1.no/forum/viewtopic.php?t=216643

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav svar » man 02.03.2009 9:18

6-bit kommer du det unna, da 6bit brukes stort sett i skjermer til bærbare og vanlig stasjonærskjermer er 8bit.

Nec er vistnok den eneste reele konkurenten til eizo når det kommer til pro/semipro skjermer.
Skal du ha en bra en til under 10K, sjekk ut Eizo ColorEdge CG222W
Bra skjerm til en bra pris(bruker den selv) selv om den bare er 22"
Samme skjerm, bare i 24" koster ca 15K

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav segrov » man 02.03.2009 10:12

I denne tråden vår det flere som også anbefalte en HP-skjerm:

viewtopic.php?f=352&t=216643
medlem i 249 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav steinmb » man 02.03.2009 23:16

@segrov: Takk for tipset om den HP skjermen (2475W), var faktisk ikke klar over de hadde denne S-IPS skjermen fant og en omtale av den på http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm Default instillingene fra fabrikk var visst pyton men ser ikke så mange som har prob. med å kalibrere denne.

@svar: Skal stikke innom en fotobutikk i nabolaget og se på den Eizo 22 skjermen men den er 3K overbudsjettet og kansje kunne jeg ha tenkt meg den i 24" og da sprenger jeg budsjettet i allefall men vet fra alle tester at disse bare er rå skjermer :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav åttitre » man 02.03.2009 23:24

Vil bare nevne at Eizoen er veldig behagelig for øynene over lang tid. Erfaringsmessig mot ACD blir jeg mer sliten!
medlem i 239 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav steinmb » man 02.03.2009 23:52

@Sakalav Den 27" dell skjermen lukter gamerskjerm. Nå er det bare en magefølelse hos meg men superrask reponstid, brukte litt tid på hardware.no men der var det 99.99% gamere som hadde kjøpt boxen så ikke mye fornuftig der, bare støy.

Så litt på den 24" versjonen av Ultrasharp men så det var mange som hadde problemer å få den kalibrert og mange som ga opp og leverte tilbake skjermen, noen hadde tydelig dårlige produktsjonsmodeller med ujevn bakgrunnsbelysing og fargeshift. Har ikke noen personlige erfaringer med Utrasharp serien til Dell så om noen i forumet ønsker å motsi meg nå har dere tjangsen ;)

Så klart vi ønsker så stor skjerm som mulig men er ikke villig til å gå ned på kvaliteten for å få større skjerm, da velger jeg heller en god 24" i stedet for en middels 27" skjerm.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav Sakalav » tir 03.03.2009 0:41

For å si det slik, så har jeg aldri prøvd ut en Dell skjerm selv, men har lest at mange brenner veldig for dem og skryter av bildekvaliteten.
Om dette er gamere eller hva, vet jeg ikke, men det er her inne på forumet jeg har lest om det.

Selv sitter jeg på 30" ACD og er strålende fornøyd med det. Nå har ikke jeg kalibrert skjermen, og det synes når jeg printer ut.
Jeg kunne godt tenke meg Datacolor Spyder 3 Studio, men det er jo en del penger bare for å ha det gøy, så det blir nok en stund til.

Skal du jobbe mot trykk og printing, så er det nok en nødvendighet med kalibreringsverktøy, men mot web spiller det ikke noe rolle (nesten).

Om du velger Eizo, ACD, eller noe annet i pro markedet, så vil du bli fornøyd uansett.
Det beste har nok de fleste her inne på forumet ikke råd til uansett, men du får ha lykke til med leting og kjøp av ny skjerm. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm for grafisk bruk?

Innleggav keiserjohn » tir 03.03.2009 13:49

Jeg går god for eizo sin 222w.

Det er en sykt bra skjerm til den prisen. Følger med hette i pakken også. Veldig praktisk, hvis du har lys i taket over.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]