Vanlig timepris?

Vanlig timepris?

Innleggav chreriksen » ons 04.02.2009 1:16

Jeg har i det små begynt å gjøre en del oppdrag for diverse oppdragsgivere når det gjelder å utvikle plakater og flyers. Nå ser det ut som om dette kommer til å bli noe mer ut av enn bare noen få oppdrag. Hva kan en vanlig timepris være? Eller er det bedre å avtale fastpriser? Jeg bruker proft utstyr, leverer et bra resultat på likt nivå med mye annet bra der ute, og har selv en stor fot innenfor profileringsbransjen så jeg kan ordne gode avtaler med trykking av materiale og produksjon av andre profileringsprodukter.

Det går som dere vet litt tid, og til tider legger jeg ut penger for vektorer og bilder på sider som crestock.com.


Håper dere kreative sjeler med stor erfaring tar meg inn i varmen :-)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Vanlig timepris?

Innleggav skrukketroll » tir 24.02.2009 19:44

Finnes vel ingen fasit på dette, men noen retninglinjer kan være greit, og etterhvert får man erfaring med det, men selv de som har holdt på i mange år må beregne pris og da er det ulike ting som vektes. I bunn ligger vel ofte en timespris.

Ikke noe mindre enn 600 kr timen hvertfall. Det er absolutt minstepris.
Et par hundre kroner til er nok mer vanlig. Andre ligger på det dobbelte igjen osv.

Når det gjelder fastpris så er man nødt til å se an kunde og markedsverdi, f.eks. tar det ikke lang tid å utvikle en logo nødvendigivs, men den kan ha stor verdi for det. Men et grunnlag for fastpris bør det ligge et anslått timeantall ganget opp med timesraten.

Også kommer jo mva i tillegg, men det er ikke sikkert du er over grensa for det ennå.
medlem i 181 måneder
 

Re: Vanlig timepris?

Innleggav Napp » ons 25.02.2009 1:40

Enig med Skrukk om at det ikke er noen fasit på dette. 600 i timen kan være for mye for noen jobber (og noen designere), for lite i andre sammenhenger. Det avhenger også om du får pengene utbetalt som lønn eller om du har eget firma. De fleste vil anbefale deg å ikke bruke timepris i det hele tatt, fordi det gjør at du blir straffet hvis du jobber raskt, blant annet. Prosjektpris er mye bedre!! En plakat sånn og slik med så og så mange i opplag og så og så kjent kunde koster slik og sånn... Hvis du leser det utrolig grundige kapittelet om priser i boka Frilans! så får du et helt nytt syn på priser, det fikk jeg. Se på http://www.frilansboka.no
medlem i 181 måneder
 

Re: Vanlig timepris?

Innleggav chreriksen » ons 04.03.2009 18:48

Har nå fått spørsmål om jeg kan designe dekor til en russebuss (vanlig størrelse). Hva kan en fornuftig prising på en slik jobb være?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Vanlig timepris?

Innleggav epifant » ons 04.03.2009 18:59

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt et møte med de ansvarlige først. Hør på hva de ønsker og snakk litt frem og tilbake angående hva de ønsker kontra hvor mye du anslår det vil koste. Noen synes 5000,- er en god pris, andre synes 2000,- er ran. Snakk med dem, finn ut hva slags sum de hadde sett for seg og forsøk å bli enige om en form for "grunnpakke", hvor f.eks. 5 timer design og 2 korrekturer er inkludert. Ut over dette tilkommer XXX antall kr per time og XXX antall kr per korrektur. Da har begge to en slags startpris, så man er forberedt på hvor landet ligger.

Alt som kan avklares i en god tone på forhånd (gjerne skriftlig) er bra. :-)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere