EAN koder

EAN koder

Innleggav heoks » ons 28.01.2009 11:47

Hei :-)

Har nettopp kjøpt AZ102626 (EAN font) men får den ikke helt til å virke.
I følge den PDF'en som fulgte med skal jeg få opp et vindu som heter Azalea UPCTools når jeg benytter fonten i f.eks words. Dette finner jeg ikke.

Ettersom jeg vil benytte den i en grafisk produksjon tenkte jeg at jeg kunne bruke den enten direkte i Indesign eller i Illustrator. Fonten funker greit begge steder når jeg skriver direkte, men disse kodene skal ha et siffer før strekene begynner og de skal være litt kortere ovenfor tallene slik som PDF'en viser. Dette får jeg ikke til. Noe jeg har oversett???

Takker for tilbakemelding.
medlem i 206 måneder
 

Re: EAN koder

Innleggav GS » ons 28.01.2009 12:07

Du må være ytterst forsiktig når du jobber med EAN koder. Når jeg lager de så bruker jeg et program som heter PrintBar FontUtil. Du trenger ikke bruke det, det finnes flere programmer der ute som gjør samme jobben. Der skriver du inn de 12 første sifrene i EAN koden, og trykker generer. Programmet vil da gi deg en kode som du skriver i inDesign eller Illustrator med fonten du har kjøpt.

ALDRI skriv EANkoden rett inn i programmet som tall. En god huskeregel er dette: En kode består av 13 siffer, hvorav det første står foran de to første strekene. Disse strekene er kontrollstreker og markerer starten på ean-koden. Så er det to streker i midten og to streker som markerer slutten. Dersom din TREDJE siste strek ligger inntil din NEST siste strek (altså første kontrollstrek for slutten) vil ikke koden være lesbar.

Dersom du skriver direkte i IND eller ILL så vil du ikke få første siffer foran kontrollkodene, og du vil få 3. siste strek inntil nest siste. Da klarer ikke scanneren å lese hva som er slutten på koden.

Når det gjelder høyden på strekene, så kan de endres. Outline teksten til grafikk, velg hvit pil og alle de øverste punktene i strekene så kan du trekke de oppover. Husk å hold shift-tasten inne når du gjør dette så de blir rette.

forøvrig ville jeg gått inn på http://www.gs1.no for mer info om EAN koder. er endel å være obs på.
medlem i 182 måneder
 

Re: EAN koder

Innleggav heoks » ons 28.01.2009 12:24

Jeg fant ut av det :-)

Selvfølgelig fulgte det med en egen liten programpakke (som jeg ikke tok meg bryet med å lete etter). Etter noen runder frustrasjon og en kopp kaffe fikk jeg i gang topplokket og tok til å lete etter evt. applikasjoner. Og der fant jeg den :rolls eyes:

Takk for svar
medlem i 206 måneder
 

Re: EAN koder

Innleggav Jon » tor 19.02.2009 1:05


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]