Utdanning i web- og grafisk design

Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav lilleN » ons 14.01.2009 13:44

Jeg har et ønske om å jobbe med grafisk design og web design.
Går nå på yrkesrettet attføring og nav har denne dumme reglen om at de under 26 ikke får støtte til å gå på skole.
derfor lurer jeg,må man ha utdanning for å komme noen vei?må man være godkjent av grafill for å få jobber?holder det med en god portifolio og praksis?
medlem i 183 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav admin » ons 14.01.2009 14:52

Det kommer jo alt ann på 1. hvor du vil jobbe og 2. hvor flink du er.

Det finnes bedrifter som kun tar i mot ansatte som er fagorgansiert og med en "godkjent" utdannelse, men de fleste private bedrifter tenker ikke slik. Det de er ute etter er flinke ansatte med en god portefølje og helst en del erfaring fra lignende arbeid.

Hvilken utdaning som er bra eller ikke bra skal ikke jeg svare på, men det som er absolutt essensielt uavhengig av hvilken utdanning du har er å få erfaring og ha bra ting å vise til. Om du så må jobbe gratis for å få erfaring, så er det verdt det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav lilleN » ons 14.01.2009 14:59

tusen takk for svar
det du skriver er det jeg hadde i tankene selv så det var godt å få det litt mer bekreftet.
jeg kan nok ikke så mye ennå men elsker å sitte å jobbe på datan og det å være kreativ er for meg det beste som finnes.
det jeg tenker er å få dekka noen kurs av nav også få en praksisplass i en bedrift (de får da betalt for at jeg er der) og lære gjennom dette.
medlem i 183 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav Åsmund » ons 14.01.2009 17:34

Kontakt Voksenopplæringen hvis du er voksen, de kan gi deg mange gode råd og tips til hvilke veier som finnes. Det er flott at du har fått innvilget yrkesrettet attføring, men pass på så du ikke blir lurt av NAV til å miste rettigheter du har i dag. Stol ikke på at de fra NAV forteller deg negative ting om oppleggene de foreslår.

Hvis du er over 25 år og ikke har bestått videregående, har du rett til gratis kompetansevurdering og opplæring i gjennom Voksenopplæringen, etter Kompetanseløftet.

Praksisplass kan være en god idé, men pass på at du får formell kometanse og papirer på dette også.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav lilleN » ons 14.01.2009 18:22

jeg er 23 år gammel så er for ung til voksenopplæring.og jeg har gått vidregående før men helt feil linje.
har nå etter mange år funnet ut hva jeg vil,og er motivert for å komme meg frem.

nå fant jeg disse to kurspakkene og føler meg enda mer optimistisk
http://www.igm.no/index.gan?id=21&kursk ... kategori=0
http://www.igm.no/index.gan?id=21&kursk ... kategori=0
medlem i 183 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav segrov » fre 16.01.2009 0:14

Hei,

IGM er greit, men det er mer for folk som har en jobb, men som vil ha noe ekstra input på si. For oss i bransjen er IGM bra når vi skal lære oss siste versjon av Quark eller Flash, men det blir for lettvekt å basere seg på et relativt dyrt kurs fra IGM for å få seg jobb.

Sett av 3 år, og tenk slik:

Bruk første året på et helårs kurs i en form for design, f.eks. http://www.norgeskreativefagskole.no/ - se på det som et grunnkurs hvor du utforske ideer og teknikker, og kommer sammen med likesinnede.

Samtidig gjør du mest mulig bransjerelatert for venner og kompiser - tar bryllupsbilder, lager invitasjoner, mekker nettsider etc.

Deretter prøver du å få en 2-3 års designutdannelse på toppen av det hele. Etter det første året vet du nok mer om bransjen til at du vet hvordan du ønsker å jobbe, (web, grafisk design, reklame, foto etc) så se på de 2-3 årene som en spesialisering som sikrer deg en folio som gjør at du kan jobbe med de gøyeste og mest utfordrende oppgavene her i landet:)

Lykke til!
medlem i 250 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav lilleN » fre 16.01.2009 7:17

altså problemet er at nav ikke dekker skole for meg som er under 26 år,men kurs kan de dekke.
og jeg har ingen mulighet til å si nei til attføring og betale for skole selv,jeg har en sønn og ta meg av også.
men når jeg titter mer på igm så er det vel Mac-operatør og webpublisering som er evnt det beste for meg og ta,men de to kursene blir igjen for dyrt for nav da man ikke kan overskride 50 000 i året.
medlem i 183 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav segrov » fre 16.01.2009 14:42

Jeg tror faktisk at NAV dekker skoler som Norges Kreative Fagskole. Ring NKF og spør om akkurat dette, for de burde vite dette bedre en mange andre.

Med bare IGM, kommer du sannsynligvis ikke langt. (Men alt ordner seg for folk med ekstraordinær ståpåvilje, så kanskje du er et hederlig unntak? :) Jeg bare sier det hvordan det ser ut for oss i reklamebransjen når vi ser på en arbeidsøker. Da ser vi først på folio, og så på CV om noen ser like spennende ut, og vi ser fort på en folio hvem som har gått bare IGM, og hvem som har tatt en utdanning på flere år.)
medlem i 250 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav lilleN » fre 16.01.2009 19:41

fra 2004 bestemte nav seg for å ikke dekke skole for de under 26 år,det har jeg fått klar beskjed om.
samtidig titter jeg på skoler og ser på noroff(som ligger i fredrikstad der jeg bor) norges kreative fagskole og westerdals.
men problemet er at jeg virkelig ikke har mulighet til å gå på skole om jeg ikke får dekka det meste av nav,og får attføringspenger hver mnd.
medlem i 183 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav amaya » lør 17.01.2009 10:54

Hva med lånekassen? Du får ikke støtte der da?
Av de skolene du har sett på, ville jeg absolutt gått for westerdals. De er annerkjente i bransjen mens nkf og noroff har et veldig blandet rykte.
medlem i 185 måneder
 

Re: utdanning?

Innleggav lilleN » lør 17.01.2009 14:09

westerdals frister veldig pga rykte og pris,men alt kommer ann på nav.
joda jeg kan få lån fra lånekassa men jeg er avhengig av en inntekt hver mnd også.
og vil heller ikke si fra meg noe jeg har krav på.jeg har vært syk lenge og er endelig klar for å komme meg videre.skal på kurs på mandag med nav så da skal jeg finne ut mer av mine rettigheter
medlem i 183 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav segrov » søn 18.01.2009 0:24

Om du er flink og motivert, kan du søke på hyperisland i sverige. De er gratis, og svenskene er veldig flinke med å tilrettelegge (i hvertfall om man sammenlikner med norske kreative skoler som westerdals/noroff/kreative fagskole) utdanningen for de fleste.

En ting til: Jeg var et halvår på Noroff som lærer i web i 2004. Jeg ville ikke anbefale Noroff sånn helt uten videre. Skolen var alt for svak på det kreative, den fokuserte for det meste på programvare og ikke ide/form (noe som er viktig) og ville ikke investere i skikkelig utstyr, som f.eks. Mac, Flash og Dreamweaver, og når jeg jobbet der, hadde de ikke en gang et fornuftig system for å gi konstruktive tilbakemeldinger til elevene. Du fikk kun bestått/ikke bestått - og det er alt for dårlig tilbakemelding!
medlem i 250 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav amaya » søn 18.01.2009 0:40

Jeg lurer på om du ikke kan få støtte fra både lånekassen og NAV. På støttekalkulatoren på lånekassen sine sider, kan man fylle ut et felt for hvor mye man mottar i trygd o.l. i skoleåret, noe jeg iallefall tolker som om du kan få støtte fra begge hold. :)

Uansett bør jo NAV kunne gå med på å gi deg den vanlige støtten og ikke legge seg oppi om du går på skole eller kurs, dersom du finansierer dette selv(gjennom lånekassen).

Du får uansett ha lykke til! :)


Segrov:
Jeg gikk et halvår på Noroffs videregående linje (3. klasse) i fjor. Det var ikke mye å skryte av. JEG måtte lære læreren(som var grafisk ansvarlig) hvordan man eksporterte en pdf fra indesign. Samme læreren trakk alle i klassen som ikke kunne det, en hel karakter. Hverken lærere eller elever hadde hørt om en pantonevifte før - læreren sjekket opp med instituttet et par etasjer opp, men fikk beskjed om at de ikke hadde vifter fordi de hadde rgb-printere... Overnevnte lærte jeg og resten av klassen på gk på offentlig skole.

Utstyret var heller ikke noe å skryte av. Jeg synes iallefall det er uhensiktsmessig å kjøpe inn 5kgs(ingen overdrivelse, veide den) laptoper(med min. krav av maskinvare) som det forventes at man bærer til og fra skolen i tillegg til bøker. Der jeg gikk tidligere hadde de heller kostet på gode stasjonære maskiner.
medlem i 185 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav lilleN » søn 18.01.2009 1:34

tusen tusen takk for alle svar jeg får her inne.
ser jo at noroff er noe jeg bør styre unna,litt dumt siden jeg bor i nærheten men det er en dyr skole.

ja jeg kan få lån fra lånekassa samtidig som jeg får attføring,men det er om nav godkjenner at skole er den beste løsningen for meg.
stipend får jeg ikke da min samboer tjener for mye til at jeg skal få det(har felles barn)
og nav er veldig firkanta om de mener jeg ikke trenger skole,da får jeg heller ikke gå på skole samme om jeg betaler selv eller ikke.

segrov:hva mener du med at jeg må være flink og motivert for å søke på hyperisland?
er dette en veldig bra skole?i forhold til westerdals?er trøtt nå kjenner jeg men fant ut at den er gratis for oss her i norge,men koster penger for de som må ha det på engelsk.
medlem i 183 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav amaya » søn 18.01.2009 2:04

Du har ikke vurdert å bli lærling forresten? Om Nav nekter deg skole går de kanskje med på læretid? Jeg var lærling i mediegrafikerfaget og har vært storfornøyd med det. Du kan sjekke ut denne iallefall http://medielarling.no/ Du skal kunne gå inn som lærling selv om du ikke har gått media, men da blir det 4 år istedenfor 2 år(med forbehold om at det ikke er endringer etter den nye reformen). En veldig stor fordel ved å være lærling, er at du sitter igjen med praktisk erfaring når du er ferdig. Noe som er veldig verdifullt. Å jobbe for kunder er noe helt annet enn å jobbe med prosjekter på skolen.

Det er fryktelig synd at nav skal få lov til å bestemme over andres liv på den måten... Hvis man er syk så mister man brått valgfriheten rundt hva man vil utdanne seg til eller jobbe med :/
medlem i 185 måneder
 

Neste

Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron