Utdanning i web- og grafisk design

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav Jon » søn 18.01.2009 2:07

Grafill har innført en beskyttet tittel, nemlig AMG (Autorisert Grafill Medlem), og i fremtiden (når den blir mer utbredt) så er nok håpet at det blir et kvalitetsstempel på at du får det du forventer som kunde.

Utover det, så er det meste sagt. Skole er også en veldig fin plass å bygge seg kontakter, spesielt flerlinjede.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav lilleN » søn 18.01.2009 13:09

har vel ikke vudert akkurat lærling men har tenkt tanken om praksis med opplæring.
dette navnte saksbehandler for meg.de kan faktisk betale en bedrift penger for å ha meg der.
det jeg da tenkte var og ta noe kurs i programmvare osv i tillegg.

tror det er dette jeg vil gå for sånn i 1 omgang,er nok ikke klar for å gå på skole hver ukedag og i tilegg måtte pendle.
medlem i 182 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav Giltvedt » man 19.01.2009 23:36

Ble tipset om at Hyper Island ble nevnt her så jeg tenkte det var naturlig at svar fra meg skulle finne sted her.

Jeg startet på Hyper Island i høsten 2008 og går på Digital Media i Karlskrona. Studiet er støttet av Lånekassen så det er ikke noe problemer med. Hyper Island følger etter KY programmet, Myndigheten för kvalificerad yrkesutbilding, som du kan lese litt mer på ky.se.

Hyper Island er gratis å studere, men det er naturligvis noe du må betale for og det er blant annet UGL, teambuilding, materialer og småtteri. Totalt er det ikke snakk om mer enn 3.000 SEK, men det kan variere fra år til år. UGL koster egentlig 21.500 SEK + VAT 25%, men Hyper Island studenter får spesial pris til ingenting, som jeg ikke husker hvor mye (kanskje 1.500 SEK?), i forhold til 21.500 SEK + VAT 25%.

Det med at det koster penger for å ha studie på engelsk er litt feil. Egentlig er det slikt at de som bor utenfor Danmark, Sverige eller Norge og derav engelskspråkelige som betaler for studiet. Vi har kun én student her som er fra portugal og han betaler for å studere her og resten av oss som svensker, norske og en dansk studerer gratis. Hvertfall så benytter Hyper Island engelsk som førstespråk både muntlig og skriftelig, men hender at de snakker svensk/norsk/dansk dersom de engelskspråkelige studenter ikke er tilstede.

For for å søke til Hyper Island er opptaksprøve som du har 3 forskjellige oppgaver å gjennomføre og noe valgfrie tilleggsoppgaver. Hovedsakelig velger du mellom design, technology og business oppgaver som du kan fritt velge å jobbe med. Når du har sendt inn søknaden så gjenstår det å få brev om du enten kommer videre til rekutteringsdagene eller ikke. Om du får vite at du kommer videre til rekutteringsdagene så betyr det ikke at du har kommet inn enda, men er med i runde 2. Egentlig har jeg ikke lov å gå inn i detalj hva som skjer her, men det jeg kan si er at det blir 2 dager med utfordringer, intervju, omvisning og naturligvis par andre spennende ting.

Hvis du er interessert å vite mer om Hyper Island så spør i vei!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning i web- og grafisk design

Innleggav termserv » tir 20.01.2009 0:12

Siden du bor i Fredrikstad bør du sjekke ut studiet digital medieproduksjon ved Høgskolen i Østfold, avdeling Halden. Jeg går der selv, og er på tredje året nå. Du lærer det meste innenfor media og IT overfladisk, men mest fokusering på webdesign og webutvikling samt Flash og 3D-modellering/-animasjon. Skolen har veldig mye bra utstyr og gir deg gratis programvare (deriblant Adobe CS4) så lenge du er student ved studiet, og skolen er svært Mac-vennlig! (Du blir anbefalt å kjøpe Mac når du begynner). Ikke noe av utstyret du vil bruke er mer enn 4 år gammelt, grunnet et helt nytt studie. (Jeg går kull nr. 2).

Mine favorittfag ved studiet har vært følgende:

    Spillprogrammering med Flash
    3D-modellering og animasjon
    Webprogrammering
    Grafisk formgivning
    TV- og filmproduksjon

Siden du lærer ganske mye, finner du fort ut hva du liker og ikke liker, og det kan gjøre det lettere for deg og selv velge retning senere!

Det er jo ikke så langt å reise, samt at du har mulighet for lån fra Statens lånekasse. Om du lurer på noe mer, er det jo bare å sende en melding (jeg sjekker sjeldent forumet). Mer om studiet finner du på dmpro.no.

Edit: Jeg glemte å nevne at studiet er også lagt opp til at du skal kunne studere i utlandet. 50% av kullet før meg var i London i et halvt år, og 50% av mitt kull var et helt år i Brisbane, Australia. Da kan du også lære andre fag enn det du gjør på HiØ.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Forrige

Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere