Gjennomsiktig skrift?

Gjennomsiktig skrift?

Innleggav andersdrage » tor 13.11.2008 0:38

Vis jeg har en boks, en svart boks kan vi si! Også vil jeg ha en skrift der, som er gjennomsiktig, slik at bakrunnen bak den svarte boksen vises frem, men du ser at der står noe siden det er en svart boks vis dere skjønner?

Hvordan kan man få til dette?
medlem i 204 måneder
 

Re: Gjennomsiktig skrift?

Innleggav Bringsverd » tor 13.11.2008 10:11

Siden du ikke skriver hva slags program du bruker så gir jeg bare forklaringen i Photoshop.

Tegn opp boksen din, lag en layermask, skriv med hvit/svart (husker ikke hvordan i farta).
Da får du boksen din og du kan på et senere tidspunkt skifte teksten din.
Håper du forstår og at jeg har tolket spørsmålet ditt rett. :-)
medlem i 214 måneder
 

Re: Gjennomsiktig skrift?

Innleggav musher » tor 13.11.2008 10:54

For InDesign og Ilustrator:
Lag en svart boks, legg teksten oppå.
Lag objekt av teksten (marker med svartpil og object->Make outline)
Marker begge, og velg Object->Pathfinder->Subtract

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Gjennomsiktig skrift?

Innleggav andersdrage » tor 13.11.2008 18:00

Bringsverd, jeg fikk ikke det helt til, kunne du forklart litt til? Men det jeg vil er at jeg har et bilde i bakrunnen også lager jeg en rektangulær bok, svart foreksempel også vil jeg ha tekst, og fargen på teksten skal være det bildet som er i bakrunnen vis du skjønner.. Jeg bruker photoshop, beklager at jeg glemte det..!
medlem i 204 måneder
 

Re: Gjennomsiktig skrift?

Innleggav Bringsverd » tor 13.11.2008 20:07

Okei, nå har jeg bedre tid så skal prøve å gjøre det litt bedre enn jeg klarte rett før jeg skulle rekke bussen. :bitchin:

Lag boksen i den størrelsen du skal ha den, trykk på layermask ikonet.
Bilde
Skriv teksten din, gå så opp i topp menyen på Layer->Rasterize->Type, husk å ha layeret til teksten markert.
Hold så inne /cmd mens du trykker på tekst laget for å gjøre det til en selection.
Gå så til bokslayeret ditt og trykk på layermasken boksen (rett til høyre for fargen i layerspanelet ditt). Edit->Fill->Black eller shift+f5->Black.

Da får du kanskje et resultat som ser slik ut.
Bilde

Tok feil om hvor mye du kunne redigere på teksten, man kan sikkert få dette til på en eller annen måte, men dette er den enkle løsningen.
Håper virkelig jeg klarte å forklare det riktig, og ikke minst at det var dette du spurte om. :-!
medlem i 214 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]