Mediegrafiker

Mediegrafiker

Innleggav UglywormKreativ » søn 19.10.2008 18:27

Heisann!

Jeg tenkte jeg skulle bli en mediegrafiker når jeg blir stor^^
Problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre etter jeg har vært lærling i to år :-/
Noen som har forslag?

-Daniel, Rogaland
medlem i 186 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav Simmemann » man 20.10.2008 9:10

Etter å ha gått lærlingtida og fått fagbrevet er det vel bare å få prøve å få seg en jobb innen for den delen av bransjen du har lyst til å jobbe i, enten det er i avis, reklamebyrå, TV, etc...

Skal forresten gjøre det samme. Er på vg2 Medie og kommunikasjon og har tenkt meg ut i lære til neste år :-)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav UglywormKreativ » ons 22.10.2008 11:45

Men jeg har hørt at mange bedrifter krever høyere utdanning =-O
Er det ingen mulighet for å videreutdanne seg? :-/
medlem i 186 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav hawkiiz » ons 22.10.2008 14:07

hei :)

om du trenger mer utdanning kommer helt an på jobben. jeg opplever ikke at det er problematisk å få jobb etter læretida, selv uten videre utdanning.

fordelen med å være lærling er jo nettopp at du får jobberfaring, og DET er noe arbeidsgiver setter utrolig høyt. spesielt dersom du får gode attester fra lærestedet.

i læretida vil du få tett oppfølging og mange kurs, så du vil være fullt på høyde med andre søkere. og om du vil ta mer utdanning, kan du jo absolutt det, men da er det lurt å få med seg siste året på VGS alleredet før du begynner i lære. tenk deg å begynne på VGS igjen etter læretida bare for å få ta neste steg. det vil du neppe se på som veldig fristende, så ta det med deg med en gang, da har du alle muligheter med en gang du har fagbrev. prøv å hold ut et år til :) den eneste bakdelen med å ta det siste året er at du har ikke KRAV på læreplass, men i oslo vil ikke det være noe problem uansett siden det er mange bedrifter med lærlinger. ute i distriktene kan det derimot være et problem.
medlem i 205 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav UglywormKreativ » tor 23.10.2008 12:13

Tusen Takk for svar!

Men er det noen store fordeler ved å utdanne seg videre da? =-O
medlem i 186 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav Simikk » tor 23.10.2008 12:30

Jeg hadde tatt kontakt med to-tre bedrifter som representerer det du har lyst til å gjøre, og rett og slett be om å få snakke med dem om det. Erfaring, praksis, kompetanse og talent har også mye å si for en del mediebedrifter. Da kan man få et realistisk svar fra de som evt. ansetter/kjøper tjenester av deg. Har selv diskutert dette med jobbsøkere/freelancere som har kommet på besøk til oss.
medlem i 197 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav hawkiiz » tor 23.10.2008 12:41

Det kan du selvfølgelig gjøre, men jeg vil anbefale å melde seg som søker hos http://medielarling.no/ da er du sikret oppfølging og at bedriften du jobber for er seriøs og godkjent. Du kan risikere å bli en kaffeservitør om du har uflaks med bedriften, og da er det ikke lett dersom ingen passer på deg ;)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav Simikk » tor 23.10.2008 12:45

Så ved første blikk fint ut det - husk bare at ikke alle "mediegrafiker-bedrifter" tar lærlinger.
medlem i 197 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav hawkiiz » tor 23.10.2008 12:48

nei men det har jo opplæringssenteret oversikt over, og de kjenner markedet godt
medlem i 205 måneder
 

Re: Mediegrafiker

Innleggav UglywormKreativ » tor 23.10.2008 12:57

Veldig bra! :-D

Takker igjen for alle svar :-)
medlem i 186 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]