innføring i dreamweaver

innføring i dreamweaver

Innleggav TomAndreas » fre 10.10.2008 11:09

Heisann!

Jeg er interessert i en grunnleggende innføring i Dreamweaver og programmet muligheter.
Og der er det jo en del ting å lære....

er det noen som har noen gode erfaringer med online-skoler eller kurs e.l. som de vil anbefale å ta?

Noen andre måter å tilnærme seg det å sette opp en webside når kompetansen min ligger i creative-suite....

gleder meg til å høre noe tilbakemelding på dette.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav TLZ » fre 10.10.2008 13:26

Lær deg HTML og CSS, ikkje eit webprogram.

Dreamweaver har ein tekst-editor som hjelper deg å skrive HTML og CSS. (Ikkje bruk WYSIWYG for lage ting.) Du kan gjerne bruka Dreamweaver, det kan gjere det enklere for deg å lære HTML og CSS siden den foreslår etter kvart som du skriver.

Eit godt utgangspunkt for å lære HTML og CSS er HTML Dog
medlem i 197 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav mordi » fre 10.10.2008 15:08

"koding" av nettsider er så ufattelig oppskrytt;S mange tror at du er nødt til å sitte å skrive koder osv, men det er så absolutt ikke slik. I hvertfall ikke i dreamweaver;) det du må gjøre er først å lage et design i photoshop for så å "slice" siden (søk på google så finner du uendelig med enkle guider på dette). Deretter er det bare å åpne filen i dreamweaver så er det meste i orden. Hvis du søker på SLICE WEBDESIGN på google kan jeg garantere at du finner mange komplette guider til å gjøre dette;) jeg har selv tjent flere titalls tusen på å lage websider på denne måte. Hvis du først skal begynne med webdesign vil jeg på det sterkeste anbefale at du gjør det på denne måten;) ikke la deg forvirre av koder og sjit for det trenger du ikke å se et sekund på. Og hvis du skal ha enkle PHP saker på websiden din, som feks kontakt/email skjema, kan det også lett googles på 123.

håper du får nytte av dette. bare ro ned med kurs og slikt i begynnelsen. det kan du ta i en senere periode for å vidreutvikle deg;)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav TomAndreas » fre 10.10.2008 15:31

Takker for svar!

Ja, jeg har blitt stressa av alt det kode-maset. Og det var derfor jeg ble interessert i lære litt om dreamweaver. For jeg har sett litt på sånn slice-ing som du er inne på "mordi", og det er nettopp slikt jeg ønsker å jobbe med. Ikke kode i hytt og vær!

Hvis noen har noen tips eller sider som er laget på denne måten, slik at jeg kan se mulighetene, så gjerne post en link eller noe!

Sweet... photoshop next...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav Alyce » lør 11.10.2008 21:22

Enig med mordi (heh) - dreamweaver er en fryktelig bra WYSIWYG-editor som lager bra koder. Men ikke stol 100% på previewen i DW, avogtil stemmer den ikke 100% med hva som faktisk vises i nettleseren. Det beste er å finne en mellomting, lær deg grunnleggende html og css (sjekk w3cschool) og dreamweaver og bruk dem sammen.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav iKarlsen » søn 12.10.2008 15:28

Du kan jo ta en titt her:
http://movielibrary.lynda.com/html/modL ... sp?pid=270
Jeg personlig syns Lynda er bra til det meste, samt at du får mye ut av de få kronene du betaler.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav Lema00 » tor 20.11.2008 11:44

Jeg fikk meg nettopp CS4 Photoshop og Dreamweaver og avinstallerte de gamle CS’ene.

Jeg pleier å lage designene mine i Photoshop og så slice dem opp og åpne dem igjen i Dreamweaver. Sånn som dette: http://itpro.no/art/9046.html

Men jeg får ikke til å skrive tekst oppå. Altså når jeg skal gjøre punkt 10 og 11. Vet noen hva som er årsaken til at alt går galt? Jeg har prøvd 10000 ganger.
medlem i 184 måneder
 

Re: innføring i dreamweaver

Innleggav Sakalav » tor 20.11.2008 14:27

Det finnes mange gode bøker å få kjøpe, og ikke minst nettsider (søk etter "dreamweaver tutorials" f.eks)

Det er absolutt en fordel å ha kjenskap til både (x)html og css når du skal drive med web.
Selv så er det kun koding i editor jeg har holdt på med (xhtml, css, php), men skal faktisk begynne å kikke litt på dreamweaver nå.

Du finner ikke noe bedre program enn dreamweaver til web. Her kan du kombinere wysiwyg og koding nett som du vil, og kan du koding, så kan du gå inn og finjustere koder som du synes dreamweaver ikke gjorde helt bra.

Nå spørs det jo hvor avansert du skal sette deg inn i web da, men skal du kunne gjøre noe skikkelig avansert, så kommer du ikke utenom koding, og må lære deg dette.

Tro det eller ei, så vil du faktisk lære koding lettere enn dreamweaver, men når du kan begge deler, så står du vel ikke tilbake for noe tenker jeg.

PS! Jeg tar ikke noe diskusjon rundt WYSIWYG vs koding i editor, og det skal ikke være et tema her heller.

Hold dere til å svare trådstarter og gi gode og objektive råd.

Hvorfor sier jeg dette her? Jo fordi jeg vet at dette kommer til å spore av ellers.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron