Kalibrere en skjerm

Kalibrere en skjerm

Innleggav Markus1 » tor 09.10.2008 23:05

Hva innebærer det å "kallibrere en skjerm"? Hvordan gjøres dette?

Har støtt på uttrykket mange ganger, men har enda ikke funnet en forklaring på hva det egentlig vil si :-P
medlem i 197 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav åttitre » tor 09.10.2008 23:28

Hei!

Her er en fin start-artikkel som du kan lese.
http://www.idg.no/kunnskapssenter/maski ... e95315.ece

Om du har flere spørsmål etterpå så ikke nøl ;) Er hvertfall noen her inne som kalibrerer skjermene sine gjevnlig!
medlem i 239 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav Markus1 » fre 10.10.2008 0:32

Takk for svar =)

Så kalibrering av skjerm vil si å stille skjermen inn så den viser "rette" farger?
Og dette gjøres ved å justere på skjermens innstillinger, inntil man (på øyemål) får det man oppfatter som "rette" farger?

Vil korrekt kalibrering gi like farger på skjerm og print? Eller er det flere faktorer som spiller inn her (ICC-profil og CMM el.l.)?
medlem i 197 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav Macsimal » fre 10.10.2008 12:36

Hei! For å gjennomføre en ordentlig kalibrering trenger du hardware/software til dette. Det finnes flere leverandører som selger slikt utstyr. (Blant andre; http://www.interfoto.no http://www.fotovideo.no http://www.scandinavianphoto.no)

I tillegg trenger du å laste ned ICC-profiler ift hvilken printer og media du skriver ut på.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav musher » fre 10.10.2008 12:56

Du kan ta en kikk innom noen av søkeresultatene her også.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav åttitre » fre 10.10.2008 13:04

Ikke skjermens innstillinger, men den leser av en profil (ICC) som gjør at skjermen leser av farger riktig.
Men jeg vil ikke si at du klarer dette på øyemål, da øynene til hvert enkelt menneske oppfatter farger forskjellig. Da mener jeg nyanser. Så for å gjøre det riktig er å bruke en fargekalibrator for skjermen. De får du i forskjellige varianter avhengig av dine behov og tjenester. Prisene der etter!

Så når kalibrator verktøyet er ferdig lagrer den en "icc" profil som er unik for din skjerm. Det er mange ting som avgjør hvordan profilen blir. Et eksempel er lyset i rommet. Derfor er noen kalibratorer utstyrt med lyssensor som for eksempel dimmer skjermen din ettersom lyset forandres utover dagen.

Mange tror at man kan bruke din kalibrerte profil på min skjerm og dermed få perfekte farger, men som du sikkert har skjønt nå er dette ikke mulig. Skulle det vært tilfelle må begge ha samme skjerm osv... Det skal også nevnes at en skjerm "mister" fargene etter en tid. Så noen kalibrerer gjevnlig hver mnd for eksempel.

Korrekt kalibrering på skjerm vil ikke nødvendigvis gi deg like farger på print, men det hjelper veldig. Man må også kalibrere printeren i tillegg.

Dette var en meget grov forklaring ;) Håper du ble klokere og jeg var til hjelp. Er et veldig omfattende fag hvertfall!
medlem i 239 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav Sakalav » fre 10.10.2008 13:34

Ja dette er et stort tema, og ikke enkelt.

Jeg har egentlig et spørsmål også.
Det sitter folk med god kompetanse på dette området på forumet. Er det noen som kan sette seg ned å skrive en god og detaljert guide for kalibrering?

Nå tenker jeg mer på følgende:
1. Kalibrering av skjerm
2. Hva er ICC profiler og hvordan bruker man dem
3. Kalibrering/justering av fargene på en printer
4. Kalibrering/justering av en scanner

Er klar over at dette er et stort område, men jeg har sett at det er blitt en del spørsmål rundt dette på forumet, og en guide hadde ikke vert å forakte.

Jeg har ingen kompetanse innen dette, men det er folk på forumet som jobber innen bransjen (grafisk og trykk) som har meget god kompetanse på området.

Så jeg spør om noen vil ta på seg denne jobben og skrive en guide.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav Markus1 » fre 10.10.2008 13:36

Det var en veldig god idé som sikkert hadde blitt godt motatt her i forumet :-)
medlem i 197 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav musher » fre 10.10.2008 13:54

Jeg drister meg til å linke til et essay (PDF) jeg skrev på Høgskolen i Gjøvik, i faget fargestyring

Første delen av essayet er fra en øvelse vi hadde, men det gir en viss følelse av kalibrering av scanner og skriver likevel...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav Palamina » fre 10.10.2008 14:44

Flott tråd, har lurt litt på noe av dette selv :)
medlem i 189 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav Alyce » lør 11.10.2008 20:59

Sliter med dette selv, har ikke råd til hardware-verktøy men når jeg prøver å kallibrere blir den alltid for blå. Den jeg har nå har jeg på mirakuløs måte fått til ca. men litt dårlig kontrast/litt lys.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav åttitre » lør 11.10.2008 22:11

Hva slags skjerm bruker du?
medlem i 239 måneder
 

Re: Kallibrere en skjerm

Innleggav svar » lør 11.10.2008 23:33

Sakalav: Skal du kalibrere en skriver, trenger du eks Spyder Studio

Det litt morsomme er at ett bilde i RAW kan inneholde mere info enn det øyet kan se.
Laptop skjermer er 6bit, eks ACD er en 8bit S-RGB, Eizo Color Edge serien kan vise mer eller mindre av Adobe RGB (alle er over 90%) (mener de er 12Bit).


En annen liten detalj: Når man kalibrerer en "vanlig" skjerm kalibrere man egentlig skjermkort driveren, mens på CE kalibrerer man skjermen i hardware.
Forskjellen er at en CE viser mere rikige farger, selv om en kalibrering av enn rimeligere skjerm vil være godt nok for folk flest.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron