Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav andersius » tir 07.10.2008 11:52

Vurderer å kjøpe et Wacom A5 tegnebrett. Vurderer dette både i forhold til mulighetene i forhold til retouching o.l, men og ettersom mange mener det kan være positivt for å avlaste håndledd mot belastningsskader.

Til dere som bruker Wacom jevnlig. Brukere dere bare pennen kun i Photoshop, eller andre lignende program, eller bruker dere pennen også til alle andre funksjoner. Dvs. at dere legger helt bort musa i forbindelse med navigering mellom ulike vinduer, programvarer og generell bruk?
medlem i 194 måneder
 

Re: Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav keiserjohn » tir 07.10.2008 13:17

Jeg bruker som regel pennen til alle funksjoner. Funker helt fint, men iblant er det mer ok med mus.

Flaks at mitt wacom brett hadde mus med seg i pakken... :)

Men det å avlaste hånd mot belastningskader vet jeg ikke helt, jeg får som regel mer vondt i hånden min av pennen...

Tips: Kjøp fra ebay/usa. Betalte 1800 kr for 9x11 " brett, pen og mus inkludert. Til 1800 kr pluss 500 moms/fortollingsgebyr.
Samme brett koster over 4000 kr i norge.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav Grenland » tir 07.10.2008 19:39

Jeg har et A3 brett, bruker det kun til Photoshop og liknende programmer, synes det blir litt knotete å erstatte musa ellers. Har også prøvd et par ergonomiske mus, uten at jeg falt for noen. Har heller ikke problemer med håndledd, heldig sånn, men musa er generelt det mest praktiske til vanlig bruk etter min mening.
medlem i 185 måneder
 

Re: Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav Sakalav » tir 07.10.2008 23:02

Har brukt Wacom brett i 3 år nå, og jeg bruker pennen til absolutt alt. Jeg føler det rett og slett knotete å bruke mus nå.

Når det gjelder størrelsen på brettet, så bør du ta høyde for hvilken skjerm du har (hvor mange tommer den er på).
Jeg har et A5 brett, og en 30" skjerm. Dette kan være litt knotete, og jeg skulle ønske at jeg hadde hatt et A4 brett i stede. Jeg klarer det for så vidt greit med A5 brettet når jeg jobber i Photoshop, men det hadde nok vert utrolig mye enklere med A4 brett.

Uansett, så vil jeg si at hvis du har skjermstørrelse mellom 13" - 23", så vil et A5 brett fungere veldig bra.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav mordi » ons 08.10.2008 13:08

jeg kjøpte et wacom tegnebrett for en stund siden for å bruke det i illustrator. jeg syns det bare er tungvindt, har prøvd å venne meg til det;s vil tro at det er mest egnet for de som tegner og maler mye i ps eller noe:/ skal selge sjiten for å si det sånn:p

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav Simikk » fre 10.10.2008 15:20

Har brukt Wacom i vel 10 år, tror jeg.
Bruker ikke mus på maskinen når jeg har wacom tilkoblet i det hele tatt.
Fungerer utmerket. Liker aller best å ha wacomen rett foran meg, mellom meg og skjermen, tastaturet lengst vekk.

S
medlem i 196 måneder
 

Re: Ang. bruk av Wacom / tegnebrett

Innleggav iBoy » lør 11.10.2008 16:06

Jeg bruker kun pennen og har brukt den i mange år. Den fungere like godt i Finder som til designarbeid. Har aldri savnet mus. Og jeg har aldri hatt problemer med håndleddet slik de fleste andre musebrukere har opplevd :-)
medlem i 244 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron