Anbefaling av program til weblayout

Anbefaling av program til weblayout

Innleggav mako » fre 03.10.2008 2:45

Hei

Jeg har fått i oppdrag å lage en layout til en nettside. Jeg har ideene klare, men lurer på hvilket program er lurt å bruke for raskt å "tegne" den og deretter legge den frem for utviklerne via f.eks. en pdf-fil. Det skal med andre ord være et bilde uten webfunksjoner, kun layout skal presenteres.
medlem i 206 måneder
 

Re: Anbefaling av program til weblayout

Innleggav musher » fre 03.10.2008 10:52

Jeg har brukt Illustrator til dette tidligere, og vært fornøyd med det.
Eller du kan bruke Photoshop

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Anbefaling av program til weblayout

Innleggav mako » fre 03.10.2008 18:28

Takker.

Jeg er i full gang med Photoshop...
medlem i 206 måneder
 

Re: Anbefaling av program til weblayout

Innleggav decodex » lør 04.10.2008 4:33

Som en person vant til å få design overlevert fra grafiske designere som så skal oversettes til HTML, CSS og bilder vil jeg anbefale at du leverer en Photoshop-fil, eller Fireworks-fil. For det første foretrekker jeg å motta en fil hvor elementer er delt opp i lag og grupper av lag, fremfor én flat fil. Skal jeg f.eks. lage en PNG med gjennomsiktighet vil jeg måtte vaske et utsnitt fra en flatfil, noe som ikke gir optimalt resultat. Er grafikken delt opp i lag slipper jeg mest sannsynlig dette.

I tillegg til at PDFer ikke er lagbasert, så er PDF heller ikke ment for pikselgjengivelse av innhold i en eksakt oppløsning. Om jeg skal hente inn en PDF i Photoshop eller Fireworks for å klippe opp i mindre grafikkelementer vil PDFen måtte gjøres om fra vektor til bitmap i 72 dpi, noe som ofte fører til uskarpe kanter osv.

Illustrator-filer gir muligheten til å dele inn i lag og en kurant opptegning i 72 dpi. Men det er ikke særlig gunstig å klippe opp et design i Illustrator, og jeg ville endt opp med å importere filen inn i Photoshop eller Fireworks. Designet skal jo til syvende og sist over til bitmap-filer for web. Jeg synes derfor Illustrator-filer heller ikke er optimalt å overlevere som grunnlag for en nettside.

Jeg forstår at designere ofte føler seg mer komfortabel med å utforme grafiske elementer i Illustrator, men det kan være en fordel å bli vant med Photoshop også om man skal utforme ting for web. Man kan jo lage enkeltelementer i Illustrator og så sette det sammen i Photoshop.

Ønsket bare gi et mer nyansert og utdypet syn på dette fra en utviklers standpunkt :)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Anbefaling av program til weblayout

Innleggav mordi » lør 04.10.2008 12:25

photoshop?:P

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Anbefaling av program til weblayout

Innleggav decodex » lør 04.10.2008 15:12

Ja? Eller Fireworks, f.eks.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere