Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav sighaug » tor 28.08.2008 13:44

Jeg er i startfasen når det gjelder design av cd cover/plakater. Har hatt en del forespørsler når det gjelder oppdrag og synes det er vanskelig å vite hvilken pris jeg skal ta.

* Ofte er det snakk om en full cd:
framside/bakside/cd plate og booklet

* eller EP:
framside/bakside + cd plate

* Eller en plakater/poster.

Jeg har hatt noen prosjekter i det siste som jeg har lært mye av. Har her beregnet å ikke tjene så mye, heller fylle opp min portfolio samt gjøre min "inntreden" i markedet.
Iblant tar jeg bilder selv, men noen ganger bare designen + supplert med bilder fra istockphoto etc.

Men, hvilken pris er det vanlig å ta, er det noen gylne regler å forholde seg til? Timespris/totalpakke?

Et bonusspm; Hvilke programmer er ledende når det gjelder 3d grafikk/tekst til mac? (bruksområde for det meste tekst som skal importeres til photoshop)

Takker for alle svar:-)
medlem i 223 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav Alyce » tor 28.08.2008 15:00

Det er fryktelig vanskelig å si, det kommer ann på hvor stor designer du er, hvor stort bandet er (du tar mer om Serena Maneesh skal ha nytt cover enn når det lokale metallbandet skal ha platecover), hvor lang tid du bruker (bruker du lang tid på research osv eller er det sjangre du kjenner godt osv). Jeg ville satt meg ned og tenkt over hvor lang tid du bruker, og finn en grei timespris basert på budskjettet til banda.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav sighaug » tor 28.08.2008 15:50

Takker for svar.
Vet ikke hva som er raskt eller ikke raskt. Brukte kanskje tilsammen 25-30timer på EP sist gang.. Dette var på en upcoming artist med et lite plateselskap bak seg.. Du har nok rett i at en tilpasset timespris bør være smart. Men hvor billig/dyrt synes jeg er vanskelig å finne ut av uansett...
medlem i 223 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav Lokehue » tor 28.08.2008 17:11

Dette er det umulig å svare på. Design av CD-covere er ikke spesielt bra betalt uansett. I startgropa? 10.000? :-P Driver du å etablerer deg kan det lønne seg å gjøre det gratis bare for å få noe kule prosjekter i mappa. Disse kan du få bedre betalte jobber på senere. Mange designere gjør covere og plakater ikke pga av pengene, men fordi de synes det er morsomt å jobbe med prosjekter relatert til musikk, og fordi det kanskje gir større kunstnerisk frihet enn f.eks årsrapporter... :-!

Er enig med Alyce, vurder etter band/plateselskap, hvor stor arbeidsmengde, og hvor mange timer det vil ta. Booklet på mange sider vil ta selvfølgelig ta lengre tid enn bare for- og bakside. Er det det en kjent artist som selger i bøtter og spann på et stort selskap har de selvfølgelig et markedsføringsbudsjett som gjør at de har råd til å punge ut for coveret, flå dem uten dårlig samvitighet! :-D

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav Alyce » tor 28.08.2008 17:18

Dét er sant, og er den tøffeste delen av grafisk design-jobben. Si at du bruker 30 timer på et platecover, og du gir deg selv en timelønn på 100 kroner (noe som er en ræva lønn og dårligere enn man tjener som telefonintervjuer som ikke krever noe av deg) - det blir da 3000 kroner for et platecover. Dette ender da opp som et skikkelig billig platecover sett fra øynene til deg som designer, men du risikerer at kunden synes 3000 kroner er fryktelig mye penger for "noe som bare er litt tukling i photoshop" (hvis du er uheldig). Det er jo også andre faktorer som spiller inn som copyright og tidsramme, men det er jo opp til deg hvor stor greie du har lyst til å gjøre ut av det.

Det er vanskelig å jobbe som up-and-comming designer nå fordi det er alltid noen som gjør det billigere (sikkert en eller annnen signatur-lager som har fulgt et par tutorials som gjør det gratis). Greia ender opp med at du må 'overbevise' bandet/plateselskapet om at et godt design vil gjøre en vesentlig forskjell for salg og promotering, og at et godt design virkelig pays off. Vær åpne med dem og si at "hvis jeg skulle hatt en allright timepris på 200 kroner hadde dette kommet på ca. 6000 kroner, jeg kan være allright med dere og gi dere en fast pris på 3 eller 4 tusen" (ann på hvor mye du vil ha/må ha), hvis de sier det blir for dyrt så spør hva deres tenkte budskjett er på, og se hvor langt ned du kan strekke deg. Bare ikke gå i fella med å gjøre det for 200 kroner når de sier at "det er god promotering for deg som designer og det kommer til å se bra ut i portfolioen din" :rolls eyes: ;) Så litt uenig med Flokehue der, men han har jo selvsagt et poeng også. Hvis det er et kult band du liker, og du liker å jobbe med musikk så kan du godt strekke deg lenger ned, særlig hvis du jobber direkte med plateselskap da du ved å vise litt good-will kan få en fot inn døra.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav sighaug » tor 28.08.2008 17:29

Takker for fornuftige svar fra dere begge. Jeg tar poengene med meg, selv om man av og til skulle ønske det var en standardpris å gå ut ifra. Men men, sånn er det sagt å være fersk i dette gamet.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav Lokehue » tor 28.08.2008 17:33

Snakker du med plateselskapene vil de nok ikke ta deg seriøst om du sier "gratis". Men det er mangt og mye som blir utgitt uten plateselskaper. Små band med sin første CD, mange band produserer selv etc, men har ikke budsjetter. Kjenner flinke folk som har designet for en slikk & ingenting, og artistene har kommet tilbake når de har penger og skal gjøre en skikkelig utgivelse, fordi de ble så fornøyd sist.

Mye av det som avgjør om du kan tjene penger på design er om du har en tanke bak det du gjør, og kan selge denne inn hos kunden. Hvorfor har du gjort det slik? Hva utrykker du? Hva er meningen som kommer fram? Vær bevisst dine valg. Og er du det ikke gjennom hele prosessen, så tenk gjennom det etterpå. Gå gjerne i detaljer.

@ Alyce: det er Lokehue, ikke Flokehue ;) selv om det var et bra navn og....

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav Alyce » fre 29.08.2008 11:00

oj, hehe, jeg liker floker da, så ikke ta det ille opp :)

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav datafunkster » man 29.09.2008 14:02

Du må ikke underprise deg alt for mye. Du gjør bare deg selv en bjørnetjeneste og vil lide for det senere. Da blir du han/hun billige designeren som alle kan utnytte.

Det er lite konkrete svar du har fått ang priser, så kanskje dette hjelper.

jeg er ikke akkurat nybegynner, så prisene jeg oppererer med her er for firmaer/etablerte designere.

Forprosjektering/pitching (innsalg av en jobb) må man noen ganger regne meg å ikke få betalt for, men når man lander jobben, ruller takstameteret.

De plateselskapene jeg har jobbet med (de store) har jeg fakturert følgende:

De er glade i budsjetter og liker å få pakkepriser.
CD- singel: 5-6000,-
CD-album: 10-30.000,- kr. avhengig av artist og antall sider i booklet, digipack osv.
De små selskapene betaler ca. halv pris.

Litt off topic, bokomslag honoreres med 8500,- kr hos de aller fleste forlag.
Dette innrømmer de selv er veldig lavt! (samme pris som i 1996)

Plakater 50x70 eller 70x100 er det ikke uvanlig å ta 15-20 lapper for, men dette er gjerne plakater for kino. En liten band-plakat ville jeg tatt 2-5000 for.

håper noe av dette kan hjelpe deg.


Håper du blir litt klokere …

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav sighaug » tir 30.09.2008 12:41

Supert svar, egentlig akkurat hva jeg var ute etter da jeg opprettet tråden. Har selvfølgelig forstått at det ikke finnes noen fasit på dette, men ledetråder som dette gjør det enklere for å få ett bilde:)
medlem i 223 måneder
 

Re: Hva er rimelig pris for cd cover design? ++

Innleggav KarinaogVilde » søn 06.12.2009 15:01

Hmmm.... vel Gulaprent tar nå 6.000-15.000... og det var en slags pakke pris, for cd coveret + booklet og etikett....

(Vi er sangere og komponister vi skjønner du :p)
Hmmm.... hva skal jeg si om prisen? Vel, for en 13 og 12 åring så er det umulig xD Men med hjelp av studio ansvarlig, + de andre foreldrene går det..... Jeg og Vilde skal gi ut cd til sommeren og vi har så vidt snakket med Gulaprent... Kanskje de kan gi deg tips? http://www.gulaprent.no

- Karina B og Vilde A
medlem i 171 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]