Dét er sant, og er den tøffeste delen av grafisk design-jobben. Si at du bruker 30 timer på et platecover, og du gir deg selv en timelønn på 100 kroner (noe som er en ræva lønn og dårligere enn man tjener som telefonintervjuer som ikke krever noe av deg) - det blir da 3000 kroner for et platecover. Dette ender da opp som et skikkelig billig platecover sett fra øynene til deg som designer, men du risikerer at kunden synes 3000 kroner er fryktelig mye penger for "noe som bare er litt tukling i photoshop" (hvis du er uheldig). Det er jo også andre faktorer som spiller inn som copyright og tidsramme, men det er jo opp til deg hvor stor greie du har lyst til å gjøre ut av det.
Det er vanskelig å jobbe som up-and-comming designer nå fordi det er alltid noen som gjør det billigere (sikkert en eller annnen signatur-lager som har fulgt et par tutorials som gjør det gratis). Greia ender opp med at du må 'overbevise' bandet/plateselskapet om at et godt design vil gjøre en vesentlig forskjell for salg og promotering, og at et godt design virkelig pays off. Vær åpne med dem og si at "hvis jeg skulle hatt en allright timepris på 200 kroner hadde dette kommet på ca. 6000 kroner, jeg kan være allright med dere og gi dere en fast pris på 3 eller 4 tusen" (ann på hvor mye du vil ha/må ha), hvis de sier det blir for dyrt så spør hva deres tenkte budskjett er på, og se hvor langt ned du kan strekke deg. Bare ikke gå i fella med å gjøre det for 200 kroner når de sier at "det er god promotering for deg som designer og det kommer til å se bra ut i portfolioen din"
Så litt uenig med Flokehue der, men han har jo selvsagt et poeng også. Hvis det er et kult band du liker, og du liker å jobbe med musikk så kan du godt strekke deg lenger ned, særlig hvis du jobber direkte med plateselskap da du ved å vise litt good-will kan få en fot inn døra.