Tips for print?

Tips for print?

Innleggav åttitre » fre 30.05.2008 14:33

Heisann.

Jeg er nysgjerrig på hva mange av dere designere gjør før PDF'n evnt PS (postscript) filen sendes til print/trykk! Rar setning men altså. Men hvilken PDF profil pleier dere å bruke hvis dere jobber i InDesign. En profil "flater" ut dokumentet, den andre lagrer det i lag. Konverterer dere til CMYK når dere eksporter for bedre fargegjengivelse? Eller bare lar den eksporteres uendret? Er det mange som først lagrer en PS (postscript) -fil med den nøyaktige printerdriveren også lager en PDF? Lagrer dere bildene i riktig str i photoshop så InDesign ikke skalerer når den eksporterer? Merker dere noen forskjell? Hvilken skjermprofil bruker dere som standard? Profil som anbefales med tanke på bedre farger, kompatibel etc.?

Vet det er mange som sitter inne med masse råd og tips!

Nå skal jeg ikke komme med mine erfaringer, men er mer ute etter råd og tips om dette emnet. Er veldig interresant dette, og kunne jeg rive av meg håret i ren frustrasjon til tider så hadde jeg vært skalla!

Takk på forhånd :)
medlem i 239 måneder
 

Re: Tips for print?

Innleggav erikjostar » fre 30.05.2008 15:20

Hei, du spør vanskelig, men jeg pleier å gjøre slik: Jeg spør først hva trykkeriet krever. Hvis de sier at bildene skal være uten layers, CMYK, 300 dpi , så lager jeg bildene i 300 dpi først i Photoshop, og så plasserer inn i InDesign. Fra InDesign bruker jeg PDF eksportering preset "til print". Men husk å justere kompresjonen til 300 dpi og ta med skriften da. Vanligvis så fungerer dette veldig bra, synes jeg. Lykke til!
medlem i 190 måneder
 

Re: Tips for print?

Innleggav åttitre » fre 30.05.2008 15:52

Takk for svar. Alltid nyttig med erfaringer fra andre. Det jeg sliter mest med er farger. Så jeg prøver å fange opp mest mulig når jeg snakker med folk innenfor faget!
medlem i 239 måneder
 

Re: Tips for print?

Innleggav erikjostar » fre 30.05.2008 17:57

Farger er ikke veldig lett. Det man kan gjøre er å alltid bruke den samme fargeprofilen i Photoshop og i InDesign, og eksportere ut med ICC-profilen innbakt i filen. Etterpå så er det avhengig av trykkeriet igjen. Mange offset-/digitaltrykkerier bruker sine egne profiler. Da er det lurt om du ta kontakt med dem før du skal sette gang. Ellers kan man bruke Pantone farger, men da blir det fort veldig dyrt.
medlem i 190 måneder
 

Re: Tips for print?

Innleggav liveri » fre 22.05.2009 1:06

Er det ikke spot-farge som er dyrest? Pantone er vel litt upresist(mange typer Pantone).. Er ikke Pantone stort sett CMYK da, og det som er vanlig å bruke for trykk? På skolen terper de hvertfall på at spot(ferdigblandet) er dyrt, pga fargen må vaskes ut av valsen.. :)
medlem i 191 måneder
 

Re: Tips for print?

Innleggav Mega_Therion » lør 23.05.2009 11:14

Pantone ER spotfarger ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Tips for print?

Innleggav skrukketroll » lør 23.05.2009 11:57

Finnes vel ikke så mange fasitsvar på dette, men jeg pleier å holde bilder og slikt i RGB så lenge som mulig, og lar indesign ta seg av konvertingen. Et tips hvertfall er aldri å jobbe med bilder i CMYK, da kan du miste en del farge underveis, og det kan se rart ut på skjerm, i og med at RGB er større og skjermen viser RGB, konverter heller når bildene er ferdige, enten med PS eller ID. Svart hvitt bilder er noe annet igjen, pass på at de ligger i gråtone og ikke i RGB/CMYK når du lagrer dem i PS, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at dem får fargestikk.
Stort sett trykkes det i fire farger (eller mindre, dette er det du/lommebok/trykkmaskin som bestemmer), derfor er det greit å konvertere alle spotfarger til CMYK. I tillegg bruker jeg FOGRA27 som standard.
I acrobat pro kan du og se på Advanced -> og output preview, da kan du se hvor mye farger som ligger rundtomkring i dokumentet, veldig greit for å sjekke om det ligger farger der det ikke skal ligge farger, for eksempel i sort tekst, tekst er veldig sårbar for misspass.
Spotfarger kan være hva som helst for å si det kort, den gjør at det blir laget en egen trykkplate for akkurat den fargen, og man kan i prinsippet bruke hva det skal være til akkurat den fargen, som oftest er det snakk om Pantone-farger, men det kan og være forskjellig form for lakk (refereres til som spotlakk naturlig nok) eller folie.
Ellers kan prøvetrykk være å anbefale, få et prøvetrykk som gir en ønsket gjengivelse av farger, også sender du dette med til trykkeriet, eventuelt får dem til å kjøre et for deg som du godkjenner før de smeller igang hele opplaget.
medlem i 181 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere