pdf og markeringstusj

pdf og markeringstusj

Innleggav dr. Zzz » tir 17.10.2006 8:49

Finnes det noen gratisprogrammer til mac som tillater markering av tekst i pdf'er? Adobe Acrobat fullversjon har den funksjonen, men jeg har ikke det programmet. Liker å gule ut det sentrale når jeg leser tekst, og er så mye bedre å kunne ha alt elektronisk. Så kan man søke etter nøkkelord om man har glemt hvor man leste noe, liksom :)
medlem i 215 måneder
 

Innleggav iBoy » tir 17.10.2006 8:56

Det finnes noen enkle verktøy i Preview som følger med OS X. Du kan legge inn kommentarer og dra ringer rundt ord i teksten. Dette kan lagres slik at det er der neste gang du åpner dokumentet. Prøv Verktøy > Merknad > Oval merknad.
medlem i 244 måneder
 

Re: pdf og markeringstusj

Innleggav jahei » ons 06.10.2010 20:32

bare stjeler denne tråden litt

leser en del artikler i studiesammenheng og bruker preview for å lese disse. Jeg er veldig glad i å markere viktige deler og ser at det er en markeringstusjfunksjon i preview. men jeg klarer ikke å bruke den! velger markeringstusjen og forsøker å markere noe av teksten, men ingenting skjer.

håper noen har peil på dette. på forhånd takk :)
medlem i 187 måneder
 

Re: pdf og markeringstusj

Innleggav iBoy » ons 06.10.2010 20:39

Det funker som bare det hos meg iallfall! Med markeringsverktøyet er det bare å dra over teksten jeg vil markere, eller dobbelklikke om det bare er ett ord, så blir det markert. Lagrer jeg dokumentet, er markeringen der fortsatt når jeg åpner det igjen.
medlem i 244 måneder
 

Re: pdf og markeringstusj

Innleggav jahei » ons 06.10.2010 23:31

hmmm rart at det ikke funker for meg da..... trykker på Aen i den gule firkanten og så skal det vel bare være å markere i vei? kan det være en innstilling eller no spes med artikkelen tror du?
medlem i 187 måneder
 

Re: pdf og markeringstusj

Innleggav iBoy » tor 07.10.2010 9:53

Jeg har prøvd med flere forskjellige pdf-filer, og det funker fint på alle. Er det helt vanlige pdf-filer du prøver på også?
medlem i 244 måneder
 

Re: pdf og markeringstusj

Innleggav slogmo » tor 07.10.2010 21:32

Det funker ikke hvis det f.eks er et dokument som er scannet til PDF.
Det har jeg prøvd.
Vanlige PDF'er, f.eks brukermanualen til TV'en min går det helt fint med.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere