Billig alternativ til inDesign?

Billig alternativ til inDesign?

Innleggav ipmil » lør 27.05.2006 0:02

Finnes det et billig alternativ til inDesign?

Lisensen jeg bruker nå tilhører bedriften jeg jobbet i tidligere og jeg får ikke lenger lov til å bruke den.

Er student så har ikek veldig lyst eller råd til å kjøpe inDesign.

Alternativer for photoshop var det flere av heldigvis.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jon » lør 27.05.2006 0:04

Spørs på bruken, men hvis man bruker hele aspektet til photoshop og indesign, så finnes det ingen billige alternativer.

Vet det er et open source sideombrekkingsprogram, men tror ikke det har kommet langt nok til å måle seg med indesing eller quark.

Du kan jo teste ut Quark 7 public beta som har kommet i universal binary nå.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav ipmil » lør 27.05.2006 0:09

Bruker det til å lage alt fra collager til design på esker og cd cover.
Ikke til profesjonelt bruk, men for å presentere studentarbeider.

Får vel sjekke Pages og Keynote og se om det kan dekke noe av behovet.
Kan alltids benytte GraphicConverter til å lage esker og cdcover, men da må alt lages fra bånn av.

Noen som vet om seriøse folk som selger Adobe CS brukt? Trenger ikke CS2.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jon » lør 27.05.2006 0:15

Hvis bedrifter etc. går konkurs så kan man vel muligens få en lisens billig. Er jo billigere å oppgradere. Ellers så var det noen som tipset om billige lovlige lisenser på ebay.

Hvis du er student nå så lønner det seg å kjøpe studentlisens, billigere å oppgradere når du kommer ut i arbeidslivet og.

Gimp er jo et alternativ, men hvis du driver med trykk så er det lite poeng, for det støtter bl.a ikke cmyk.

Det open source programmet jeg snakker om er nok bedre enn pages til ditt bruk, men jeg husker ikke hva det heter.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Onkel Sid » lør 27.05.2006 0:18

Denne koster rundt 1000-lappen:

http://www.diwan.com/ready/prsg.htm

Vet ikke om det er noe bra. Bruker Quark og InDesign selv, og jeg vet ikke engang om dette er det du er på utkikk etter, men du kan jo ta en titt...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav ipmil » lør 27.05.2006 0:20

Fant noe som heter Scribus. Ser ut til at det kan dekke endel av behovene mine.
Får sjekke det ut senere.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Jon » lør 27.05.2006 0:46

Sjekk ut denne artikkelen. Den beskriver flere open source alternativer til ulike programmer :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav mr » lør 27.05.2006 2:58

Må bare lufte litt følelser i tilfelle noen her kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen....som jobber for Adobe i Norge/skandinavia:

HVORFOR I &%#*&%"$ FÅR MAN IKKE STUDENTLISENSER HER I LANDET ????

Studenter ved amerikanske universitet får Adobe CS premium til ca 3000,- !!!

At man ikke gir samme tilbud her i landet er som å legge opp til pirat-virksomhet. Hvor mange studenter og skole-elever her i landet bruker vel ikke Adobe-produkter regelmessig? ...ganske mange! Men hvor mange har betalt for lisensen? ...ikke mange!

De studenter som ønsker å være lovlydige straffes i stedet økonomisk!

Puuhhh! Greit å få rast fra seg litt innimellom :rolls eyes:

Edit: kan jo legge til at jeg som student kjøpte Photoshop 6 i 2001....det svei i lommeboka. Senere var jeg heldig og fikk en CS studentlisens av slektninger ved universitet overseas. Ellers er jeg for tiden så heldig å ha tilgang til CS på jobben.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Jon » lør 27.05.2006 3:12

Er du helt sikker på dette? Leste på dyret (tror det var der) at det lønner seg å kjøpe studentlisens av adobepakken nettopp for å kunne få en billigere lisens senere.

http://www.adobe.com/aboutadobe/openopt ... udent.html
http://www.adobe.com/no/aboutadobe/open ... index.html (sjekk utdanningskalkulator greia på siden)

Her er en link til en norskbutikk som beviser at de selger studentlisenser.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav mr » lør 27.05.2006 3:15

Poenget bør jo være å få studenter inn i varmen og bygge gode vaner. I stedet brytes all respekt for lisenser ned og dårlige vaner utvikles som garantert følger mange inn i arbeidslivet.

Mange studenter er avhengige av en hel del software i studiene og kan ikke belage seg på at det finnes tilgjengelige datamaskiner med rett software på skolen til en hver tid. Likevel forventer altså f.eks. Adobe at en person som i utgangspunktet lever under fattigdomsgrensen skal bla opp like mye som store firmaer?! Da synes jeg man legger opp til pirat-virksomhet.

Blir nesten deppa når jeg tenker på alle pengene jeg har brukt på lisener...skulle aldri ha begynt med data-relatert hobby og studier:-/

Edit: Adobe sier at bare "Qualified institutions of higher education in the United States and Canada" får selge student-lisens, men jeg skal sjekke ut den norske butikken du referer til. Det hadde jo i såfall vært en genial nyhet!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Leon » lør 27.05.2006 3:24

Jeg er 100% sikker på at vi har studentlisenser av cs2 på skolen.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Jon » lør 27.05.2006 3:24

I FAQen i den øverste linken i forrige post så står det at de kun selger studentlisenser i USA og Canada, men dette stemmer ikke.

Jeg fant denne bedriften (inmeta) i oslo som har lov til å selge studentlisenser. (ikke samme bedrift som forrige post)

Sitat fra siden:
(...) I tillegg kan vi som Education Lisens Senter tilby helt spesielle betingelser for skolesektoren (Både CLP og TLP). Inmeta Licensing vil til enhver tid søke å finne frem til den lisensieringen som er mest optimal for den enkelte kunde.


Det eneste som muligens er kravet er at det er en instutisjon som kjøper inn lisensen, for så å videreføre/selge den til den enkelte student.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav mr » lør 27.05.2006 3:30

Leon: Ja, skole-lisens finnes. Det har jeg sett, men aldri sett eller hørt om salg av student-lisens til studenter i Norge.

Job: det er mange som tilbyr spesial-løsninger for "skole-sektoren", men det inkluderer skjelden studentene selv...dessverre!

Har nå mailet den norske butikken, så får vi høre hva de sier om pris og salgs-prosess.

Poster svaret når det kommer...

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Billig alternativ til inDesign?

Innleggav Trippien » tor 18.11.2010 15:46

Ikke for å spamme eller for å være utålmodig, men jeg lurer nå litt på om det kom et svar fra den nettbutikken jeg da :)
medlem i 195 måneder
 

Re: Billig alternativ til inDesign?

Innleggav Jarl Arntzen » tor 18.11.2010 16:05

Scribus + Inkscape er gode alternativer dersom du har lyst til å teste så lenge du vil og samtidig bruke kr 0.

Scribus kan CMYK og selv om Inkscape foreløpig bare er på RGB kan du importere filene inn i Scribus og eksportere CMYK derfra (hvis nødvendig)

Se også:
UniConverter ( fra de som lager sK1 ). Greit for åkonvertere filer når de skal sendes til trykk.
http://www.alternativeto.net for god oversikt over alternativer til Quark og InDesign.
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]