Aperture vs. Lightroom

Hvilket av Aperture og Lightroom er best?

Apple Aperture
37
71%
Adobe Lightroom
15
29%
 
Antall stemmer : 52

Innleggav MacCloud » man 01.05.2006 15:31

hmm.. hvis dette er tilfelle, er det vel ikke akkurat good news for Aperture.

Jeg har ingen direkte erfaring med noen av de to, men er big time photoshop bruker, og som pro digi fotograf er jeg definitivt i markedet for en direkte raw-process applikasjon. Jeg googla ´aperture vs lightroom´ og kom opp med en mengde reviews - etter å lest gjennom 20 - 30 av dem, virker det som om Aperture får mye bank i forhold til Lightroom..

Interessant også å merke seg at Adobe slapp BETA versjonen av Lightroom i UB version (Mac ONLY) allerede i Januar´06, etter alt bråket som har vært rundt Adobe´s treige porting av CS til UB.. jeg mener, åpenbart kan ikke UB ha kommet såå overraskende på Adobe som de har unnskyldt seg med, eller..?

ojj, soori, ble litt offtopic... men venter veldig på CS i Universal versjon. (ja da, vet det er en annen tråd!)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav CBlomvik » tir 13.06.2006 22:11

Beta 3 er ute nå.
clicky

Selv synst eg Lightroom er utrolig rotete

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Haaland » ons 14.06.2006 8:27

Hva er det som er så rotete med Lightroom da?

Tar litt tid å bli vant med det, men etterhvert så sitter det som et skudd. (Er vant med Phase One Capture fra før av).

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Aperture vs. Lightroom

Innleggav chreriksen » man 16.03.2009 16:08

Kanskje vi kan vekke liv i denne gamle tråden og få inn litt nye og oppdaterte meninger?

Aperture er nå ute i versjon 2.0 og Lightroom i versjon 2.3 (correct me if I'm wrong).

Personlig har jeg tatt fatt Lightroom og begynt i det små og lære meg dette programmet. Såklart virker Aperture helt fantastisk, men jeg liker at Lightroom fungerer 110% sammen med hele CS-pakken.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Aperture vs. Lightroom

Innleggav Sakalav » man 16.03.2009 16:55

I mine øyner er dette en like meningsløs tråd som Canon vs Nikon.
Begge har sine fordeler og ulemper i forhold til hverandre, men begge gjør en utmerket jobb til det den skal gjøre.

Det som er best for deg er ikke sikkert best for meg. Skal du finne ut hva som funker, så må du teste ut begge to, og så velger du det som passer din måte å organisere/jobbe på.

Det kommer til å være en evig diskusjon om hva som er best av det ene og andre, og dette er noe jeg ikke skjønner i det hele tatt.

Personlig har jeg gjort mitt valg på Lightroom av den enkle grunn at man kan bruke det på både mac og windows (jeg bruker begge).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Aperture vs. Lightroom

Innleggav Jakobl » ons 18.03.2009 12:24

Jeg bruker heller ingen av delene. Mappe strukturen er så løen på begge.. Lightroom er dog bedre, men brigde lar deg browse gjennom alle mapper uavhengi av plassering av mappene.

Med Bridge er samarbeidet med Photoshopet også genialt, man kan kjøre PS actions via Bridge og komprimere og kopiere Raw-innstillinger til bilder.. osv osv

Har prøvd både Apeture og Lightroom, men endte opp med Bridge
medlem i 197 måneder
 

Re: Aperture vs. Lightroom

Innleggav jonas » tir 26.05.2009 19:53

Jeg kjenner ikke Aperture, men kan med sikkerhet si at man selv kan bestemme mappestrukturen i Lightroom. Så argumentet om at mappestrukturen er løen kommer nok av lite kjennskap til programmet.

/iOnas
medlem i 249 måneder
 

Re: Aperture vs. Lightroom

Innleggav Linge » tir 26.05.2009 20:48

Jeg bruker Lightroom og er meget fornøyd med arbeidsflyten i dette programmet. Aperture kan sikkert mye av det samme, men mine uttalelser gjelder for LR.
Importer til den mappen du skal ha bildene, gå gjennom alle bilder, hvit flagg for de du kanskje vil beholde, sort flag på de du ser skal kastes, slett alle med sort flagg. Legg til nøkkelord, så går jeg til Develop, og korrigerer størrelse, retter opp bilde. Så er det etterjustering av exposure, utbrenthet i hvitt og sort, og skjerping av bilde. Da er 80% av bildene ferdige i samme program. Man kan også etterjustere selektivt, med farger, adjustment brush, spot removal, graduated filter osv,osv..

Så det går mye fortere en å bruke en raw konverter, så til Bridge og deretter PS, det er svært få ganger man trenger å bruke PS, da man kan gjøre det meste i LR.

Så har man også flere geniale muligheter til å finne bildene igjen, med collection, smart colletion, meta data, tags osv... Man kan se bildene selv om de ligger på en annen disk, selv om de ikke kan redigeres da, men vises.
Pluss mye mer som blir for omfattende å skrive om her.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Forrige

Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere