Quark og anførselstegn ... noch einmal

Quark og anførselstegn ... noch einmal

Innleggav JanHM » tor 01.12.2005 19:28

Quark:

Igjen sitter jeg her og tar finn+erstatt (erstatt, gå videre, ikke erstatt, gå videre, erstatt ....) når alle mulige varianter av anførselstegn skal konverteres til norsk standard «». De mange ulike skribentene som sender saker bruker alle mulige tegn, og finn-erstatt skiller dermed ikke mellom start-tegn («) og slutt-tegn (») når f.eks tommetegn skal kverkes.

Det er ofte HUNDREVIS av disse tegnene i manus, særlig i «maritime» tekster.

Quarks  «smarte anførselstegn er tross navnet temmelig innskrenket rent mentalt. Autokonverteringen fungerer riktig dårlig ved import, selv om det bare å slå skift+2 for å få det korrekt når funksjonen er slått på (det er da noe).

Derfor: Finnes det en xt eller et annet filter som gjør dette jobben på en SMART måte? Har ikke funnet noe for quark osx.

I samme slengen hadde det vært fint å bli kvitt apostrof-som-aksent og erstatte styggedommen med alt+m. (de få gangene apostof skal brukes ... dette er tegnsetttingens svar på herpes.

Jan
medlem i 232 måneder
 

Innleggav JanHM » tor 01.12.2005 21:34

Ved manuell innsetting av «» med skift-2 stemmer dette, men dette er ikke noe hyppig problem. Dét er derimot alt det andre :-)

mvh
jan
medlem i 232 måneder
 

Innleggav JanHM » tor 01.12.2005 23:50

Vel, problemet har jeg hatt siden glade dager på quardra og v 3.11 (krasjekongen da ppc kom). Tester nå 6.5, men vurderer overgang til ID...

Finn og erstatt som du beskriver er daglig rutine, men (!) det er altså når forfatteren bruker samme tegn foran og bak ordet trøbbet oppstår. Da blir Q et lite intelligent program. Har prøvd å erstatte `mellomrom+"` med `mellomrom+«`, og `mellomrom+"`med `mellomrom+»`, for å vise hvor tegnet skal stå. Det funker innimellom, men pokker så omstendelig. Finnes det ingen måte å fortelle quark at « ALLTID etterfølges av »?

Har innstendig bedt faste bidragsyterene om å bruke «», uten hell. Dessuten er det visst ikke så lett å finne dette tegnsettet på windows ...? (aner ikke selv).
Jeg brekker/redigerer blant annet et magasin om seilskuter, der er det et utall fartøynavn i hvert nummer, alle skrevet som M/S "Synkeferdig" ... oh, så mye unødvendig plukk!

Mulig jeg gjør som de fleste andre - og glemmer det hele. Sier til meg selv at heretter er det tommetegn som gjelder i trykksakene?!
Men det er jo et nederlag ... på linje med å skippe eksperttall i antikva og andre smådetaljer jeg selv setter stor pris på når jeg leser ...


mvh
jan
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Jon » fre 02.12.2005 0:44

Hvis cluet er å erstatte " med « og ». Så burde det vel være mulig å søke og erstatte først <mellomrom>" med <mellomrom>« også "<mellomrom> med »<mellomrom>.

Vet ikke helt om dere forstår hva jeg mener, er litt vanskelig å illustrere.

Poenget er at foran hvert start anførselstegn så er det mellomrom, og motsatt på det siste. Altså mellomrommet er bak. Så hvis det er mulig å søke opp <mellomrom>" og "<mellomrom>" og erstatte med <mellomrom>« og «<mellomrom>.

Har ikke quark inne på denne maskinen, så kan ikke teste, men hvis quark aksepterer å søke etter mellomrom+tegn så bør det vel funke?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav JanHM » fre 02.12.2005 1:24

Hehe, Jon se forrige innlegg.
Men det er en grunn til at folk alltid har hatt tvil om quarks evne til å lytte. Bare ta en så enkel sak som dette, eller som som, noe like enkelt; case change. Heller ikke "sampling" av stiler, "adobe-style", globale preferanseendinger på filer, skikkelige transparenser, reversert outline, mulighet til å sette slag på outline etc etc er inkludert. Dermot kan du lage klønete html, slite med middelmådige vektorverktøy - og få oversatt tekst til klingon! Moro, forsåvidt, men knapt noen god trøst for mangelen på grunnleggende typografiske funksjoner og designverktøy.

Og - ennå er skriverkontrollen det komplette kaos, med mindre du VET hva du gjør :-)

Hvorfor jeg likevel bruker quark: Det ER raskere enn ID, mindre fiklete og dermed bra til rasjonell masseproduksjon av rett-frem blader, aviser etc. Og selv om jeg prøver ut 6.5 har det ikke skjedd mange grunnlegggende endringer siden 3X. På godt (rutinenene sitter) og vondt (se manglene jeg nevner over)

jan
medlem i 232 måneder
 

Innleggav JanHM » fre 02.12.2005 1:26

en ting ... det er jo mulig jeg har oversett noe i verktøykassen for 6x. Har ikke hatt tid til å leke meg ...

jan
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Jon » fre 02.12.2005 1:30

Ok, da lærte jeg noe nytt i dag og. :)

Det jeg har brekt har stort sett hatt så få anførselstegn at jeg har rettet det manuelt. Vi forsøkte forøvrig å pushe journalistene til å bruke korrekte tegn («») og noen, selv om det var få, fulgte oppfordringen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Quark og anførselstegn ... noch einmal

Innleggav turimblar » man 27.10.2008 14:42

tja, åpner og spør her jeg; er det kommet noe nytt om dette? har ikke gått over til QXP 8 enda, så jeg mener i 7.5.

jeg kan godt bruke mellomrom+" i Finn og endre, men finnes det noe mer automatisert?
medlem i 227 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron