Photoshop endrer bildene

Photoshop endrer bildene

Innleggav Kalan » tor 19.05.2005 21:30

Når jeg tar bilder fra iPhoto til Photoshop CS2 og fjerner røde øyne og etterpå tar bildene tilbake igjen så er bildene mørkere. Vet jeg kan fjerne røde i iPhoto men CS2 fungerer bedre. Bildet blir mørkere i det jeg drar det inn i photoshop. Vet noen hvorfor bildene blir mørkere, og hva jeg kan gjøre for å unngå dette?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav iGeek » tor 19.05.2005 21:48

Det kan nok skyldes at Photoshop er satt til å bruke et annet fargeområde enn det iPhoto gjør. Dersom du går inn i Color Settings i PS (shift-eple-k?) kan du endre fargeområde. Det vanlligste fargeområdet for digitalkamera er sRGB....
medlem i 232 måneder
 

Innleggav bleu » tor 19.05.2005 21:49

Det er pga fargeprofiler. Når du lagrer bildet i Photoshop kan du etter det jeg husker i farten krysse av for om du vil lagre med en color profile eller ikke. Ved default er den sikkert krysset på.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav MrLee » tor 19.05.2005 22:37

Men: Til tross for at bildet har en fargeprofil, f.eks sRGB, før man åpner det i Photoshop, endres bildets utseende i f.eks iPhoto etter at det har vært åpnet i Photoshop - Selv om ingen endringer gjøres mht bildets fargeprofil.

Kan det være forskjeller på sRGB profilene som brukes av adobe og Apple?
Mener å ha lest at det finnes flere versjoner til tross for at det oppgis å være samme profil som brukes.

Mulig iPhoto ikke er Colorsync kompatibelt ?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Brutal » tor 19.05.2005 22:48

Hvis jeg ikke husker helt feil, så kan du slå av Color Management helt i CS - dvs at Photoshop ikke gjør noe med fargene i det hele tatt.

(Dette går dog ikke an å gjøre i CS2 - Iallefall ikke på samme måte som tidligere)

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav MrLee » søn 22.05.2005 3:15

Så det du mener å si er at Adobe RGB 1998 er det eneste fargerommet som kan brukes hvis man skal vise bilder på en riktig måte på maskinen?
På et kamera som f.eks Canon EOS 10D kan man vel så vidt jeg husker kun sette fargerom til sRGB eller RGB. Trodde poenget med fargestyring var å holde styr på ulike profiler og fargerom i en prosess, ikke nødvendigvis at alle ledd bør settes til samme fargerom?

Bare spør .. ikke satt meg inn i dette foreløpig ..

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]