Trykking

Trykking

Innleggav tomboye » ons 10.11.2004 16:14

Hei! Er ny paa dette forumet. Har spm angaaende trykking...
Hvis jeg lager en plakat i photoshop i 72ppi deretter converter den til 300ppi. Er det da forskjell paa kvaliteten enn hvis jeg laget den direkte i 300ppi? Naar jeg jobber med et psd dokument paa 300 blir det tungt for laptopen min... saa er en fordel hvis jeg kan gjore det i 72..


mvh

Tom Boye

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav andemann » ons 10.11.2004 16:48

I photoshop er det pixer det går i, så du bør finne ut hvilken størrelse du skal ha med en gang og lage det du skal. Når du forstørrer ting opp så blir ting fort blurete.

hør med de som skal skrive ut /trykke hvilken oppløsning de anbefaler deg å bruke.
andreas

Brukerens avatar
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Funkaholic » ons 10.11.2004 17:22

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å jobbe direkte i 300 dpi.. Jobber med førtrykk og vet (av smertefull) erfaring at det er myyye bedre å heller la maskina jobbe tungt og tregt i 300 enn å gjøre det kjapt i 72.. Sparer hvertfall oss for enorme mengder arbeid :)
Husk også at i 300 dpi så er det veldig lite rom for forstørrelse i etterkant. lag det i 100% eller mer..

Og lagre i CMYK eller spesialfarger.. Keep away from the RGB-light! hehe..

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Fantomas » ons 10.11.2004 18:52

i reklamebyrået der jeg jobber arbeider vi med bildefiler som er 800 dpi som vi setter inn med inDesign og skriver .pdf filer på 300 dpi. på den måten blir det skarpt og kvasst slik vi alle liker det. 72 dpi passer kun for korrekturvisning. 170dpi er minimum for en knøttliten avisannonse. Jeg vil også anbefale deg å bruke vektorgrafikk til logoer og sånt.... da blir kunden glad

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Jon » ons 10.11.2004 20:01

Som de andre sier, 300 dpi (dots per inch) er minimum for plakattrykk. Jobber du i 72dpi og "fikser" den opp til 300, så ber du ps sette inn punkter for deg.

Korriger meg gjerne hvis jeg har feil, men det er da sånn jeg tror det er.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » ons 10.11.2004 20:16

Husk også at dersom du setter tekst i Photoshop må du ikke rendre dem men eksoptere dem som eget lag (vektorisert), ellers blir det stygt. Det beste er å bruke et annet program; Indesign eller Illustrator, som har mye bedre støtte for tekst. Photoshop er som navnet antuder beregnet til bildemanipulering. Og husk (som en annen nevnte) å konvertere alle bilder til CMYK!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Larsabal » ons 10.11.2004 22:19

Som mange så korrekt skriver, 300dpi er grafisk standard for filer som skal trykkes i offset. Dette gjelder når bildet er i 1:1 av trykkstørrelse! En vanlig feil er å ha bildet i 300dpi og så forstørre til f.eks. 200% i Quark eller InDesign. Effektiv dpi blir da selvsagt 150dpi...

En gammel regel sier at hvis man vet hvilken rasterstørrelse som skal brukes (f.eks 60linjer/cm) så finnes det en formel som kan fortelle deg hvilken oppløsning du bør ha på bildet. Formelen er slik:

rastertetthet i cm X 6,25 = anbefalt oppløsning i dpi
Ved trykk i f.eks 54l/cm blir optimal dpi 337. Ved 48 l/cm blir den 300 dpi osv. For å gjøre det enkelt er det satt en standard på 300dpi, som går fint til 54 l/cm, selv om det ikke er 100% optimalt.

Ved utkjøring av plakater på storformat-plottere kan man gå noe ned i oppløsning, basert på de som skal kjøre ut sine anvisninger. Det holder som regel med 200dpi og noen ganger mindre.

Snarveien med å lage/retusjere/etc i 72dpi for så å interpolere i PS er definitivt IKKE å anbefale...

Til deg som jobber med bilder i 800dpi. Er det for å kunne forstørre bildet i Quark/InDesign eller ha muligheten til å bruke bildet større ved en senere anledning? Siden det både blir rezised når du lager PDF og ikke minst når det kjøres plater hos trykkeriet så er det rett og slett bortkastet diskplass og tidsforbruk hvis bildene brukes slik for utkjøring i 100%. Det at du sier det gjøres for å holde på skarphet og kvasshet skurrer for meg i det det lages PDF av bildet. PDF bruker som du vet jpeg når det behandler/komprimerer bilder. jpeg og alle andre metoder benyttet til komprimering senker kvaliteten på et bilde, uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Vel, nå er jeg en sær "gammel" grafiker som helst skulle jobbet uten noen som helst form for komprimering av bildene, men det er jo som å tro på julenissen ;-)

Larsabal
medlem i 234 måneder
 

Innleggav artofdesign » ons 10.11.2004 22:36

Hei... etter mine egne erfaringer synes jeg dette:

Brosjyrer etc annet materiell:
300 ppi

For store postere som er større en for eks 70x100cm (som man skal se på avstand) holder det med 100 ppi eller mer.

Men er man nødt til å gå ned i oppløsning er det mulig...
men vikitg å inforemer kunde om at resultatet kan bli stygt.

Ofte bedre å size det opp i ps en å bruke quarken, fordi ps blurer det sammen mens quark lager større pixler.



Men alt er relatift... kommer ann på hvor det skal kjøres ut.
Men på ting som skal bli sylskarpt: jo fler ppi jo bedre!!!

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Jon » ons 10.11.2004 23:17

Så sant man har en maskin som greier det så skader det ingen å jobbe med litt høyere dpi enn nødvendig. Better safe than sorry. eller noe :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

...

Innleggav tomboye » man 15.11.2004 16:39

takk for mange gode svar!:) var litt usikker...har laget plakater baade i photoshop og i indesign/quark og har ikke sett forskjell naar jeg har printet det... men tar ikke sjansen paa at det ikke blir 100 % perfekt naar det sendes til trykk!

mvh

Tom Boye

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]