Fargehåndtering

Fargehåndtering

Innleggav LilleHjelper » man 07.06.2004 13:52

Jeg har slitt med at importerte bilder til iPhoto blir "blasse" og fargeløse, mens de i andre programmer som Preview eller GraphicConverter er fulle av liv og farger...

Først trodde jeg det bare var iPhoto som ikke fungerte som det skulle, men så oppdaget jeg det samme med ImageReady CS (Tryout).. Bildet så flott ut i Photoshop, men mistet farger når jeg overførte det til ImageReady.

Noen som har vært borti noe liknende ?
Forslag til løsning ?
medlem i 248 måneder
 

Innleggav admin » man 07.06.2004 14:21

Kan være noe med hvilke fargeprofiler som er valgt?

Leste en annen bruker her på Mac1 som hadde et lignende problem. Prøv å søk på iPhoto.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav LilleHjelper » man 07.06.2004 14:45

Det var jeg det :) -Som nevnte problemet i en tråd om iPhoto.. Det blei da nevnt at kanskje det var en "standard" iPhoto-greie; å vise bilder litt dårligere enn de egentlig er.. akkurat som iTunes visstnok også gjør noe med lyden(?).

Men jeg har testet dette på en Mac på jobb -og der er bildene like fine, det være seg i iPhoto, Photoshop, Preview eller hva som helst. Derfor går jeg utifra at det har skjedd noe "mystisk" på maskina hjemme.. -i en fargeprofil eller et eller annet. Setter pris på tips !

(Skal forsøke å opprette ny bruker hjemme for å se om "feilen" er der hele tida, eller om den er begrenset til brukerkontoen min..)
medlem i 248 måneder
 

Innleggav macrules » man 07.06.2004 20:20

Har du behandlet bildene som ligger i iPhoto?


Eks..

Jeg behandler alle familiebilder som jeg har i iPhoto. (Fikser dem i photoshop.) Disse bildene ligger på min maskin som er koblet til hjemme-nettverket.

Kona har samme iPhoto library på hennes maskin gjennom nettverket.
For å unngå at hun "ødelegger" bildene mine ved å trykke på Enhance knappen osv har jeg kun gitt henne lese-tilgang til bildene.
Hun kan godt manipulere bildene så mye hun vil i iPhoto, man ser at bildene forandres, men neste gang hun starter iPhoto er bildene slik som jeg lagde dem. :wink:

Kan det være noen link fra dette til ditt problem? :roll:

------------
En annen ting.
I photoshop: Klikk på "photoshop"-menyen. Velg "Color settings"
Sjekk at under "Working Spaces" RGB skal ha samme farge profil som du har valgt i System Preferences - Displays - Color
Dersom du ikke har laget egen farge profil der så gjør det. Jeg har en for dagslys og en for kveld.

:idea:

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]