Webdesign.

Webdesign.

Innleggav Myren » tir 18.11.2003 10:34

Er det nokon som kan anbefale meg program for å lage internettsider?? Er forøvrig nybrgynder og kan ikkje html-koding. Er litt på jakt etter noko liknande microsoft frontpage, helst freeware...
 

Innleggav admin » tir 18.11.2003 11:43

Har ikke peiling på Freeware HTML programmer, men de beste programmene på markedet er:

Adobe Golive (akkurat kommet i ny version)

Macromedia Dreamweaver MX

Sistnevnte kan du få en 30 dagers gratis prøve periode av hvis du går til macromedia.com

Freeway kan også være et alternativ. Ikke sikker på hva prisen er, men tror den er noe rimeligere enn de overnevnte. http://www.apple.com/downloads/macosx/p ... eeway.html

Frontpage må du holde deg langt unna. Finnes ikke mer for Mac, men det er noe av det mest elendige webdesign programmet som noensinne er laget.

Hvis du leter etter gratis programmer så er macupdate.com eller versiontracker.com en god start.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 18.11.2003 13:19

Men, hvis du er ny!
Så burde du for all del lære deg de grunnleggeden html taggene!

Det er et must for alle webdesigner!

Macromedia Dreamweaver MX er foresten det beste programmet!

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav admin » tir 18.11.2003 13:57

Dreamweaver mot Golive er vel en lang diskusjon :) Jeg foretrekker Golive over Dreamweaver. Golive gir deg mye større kontroll over den grafiske utformingen av siden enn hva Dreamweaver gjør. Jobber du med Flash er Dreamweaver selvfølgelig bedre, og koden som Dreamweaver produserer er unektelig litt renere enn Golive.

Men koden må man jo rydde opp i etter på uansett. Golive sitt sitemangament er også betydelig bedre en Dreamweaver sin. Dreamweaver for Mac er også rimelig dårlig skrevet synes jeg, er vel ikke lenge før Macromedia dropper Mac helt.

Det er nå min mening.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav simen » tir 18.11.2003 14:45

Jeg kodet lenge alt for hånd, rett og slett fordi alle webside "mekkere" sugde. Men GoLive ble det første programmet som erstattet text editoren, kan ikke skjønne hva admin mener med at det produserer dårligere HTML, hos meg er HTML'en MEGET ren.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav artofdesign » tir 18.11.2003 15:34

Denne diskusjonen er død!

Ikke fordi at dreamweaver er bedre, men fordi at alle ser forsjelig på samme sak.

Altså noen liker GoLive og andre Dreamweaver MX.


Men en liten ting, jeg finner ikke noen grunn til at Macromedia skal droppe mac, jeg finner nemlig ingen forskjeller på de to versjonene!

Bortsett fra at på pc kan man ha alt i 1 vindu.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Gjest » man 23.02.2004 20:33

Selv lever jeg for tiden av å undervise folk i GoLive og jeg må bare si: Dreamweaver er å foretrekke! :)
 

Innleggav simen » tir 24.02.2004 0:29

Tull, død over DreamWeaver :D Lenge leve GoLive.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Gjest » tir 24.02.2004 17:13

Det er ikke tull. Jobber på Noroff med å lære studentene webdesign, og der bruker de GoLive. Mangler mange fine funksjoner som jeg er vant til i DW. Elendig CSS-støtte og mangelfulle Actions/Behaviours, og i tilegg lager det ikke gyldig xhtml p.g.a. egne-komponerte attributter.

Med andre ord: Golive er ikke et skikkelig proverktøy.
 

Innleggav macorfium » fre 27.02.2004 9:33

Jeg mener nå at det er noe ekkelt ved alle sider "skapt" med "wysiwyg" programmer. Det er liksom så lettvint! Dersom du ikke gidder og lære deg grunnlegende html engang kan du bare la vær (synes nå jeg da). Vis ikke du klarer og mekke en utrolig innteressant side som også er fin og se på da, men de er det ikke så mange av...
medlem i 247 måneder
 

Innleggav josteinsen » fre 27.02.2004 11:38

For noen er selve budskapet viktigere enn måten det blir presentert på vet du macorfium.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav andemann » fre 27.02.2004 14:19

Verktøy som golive og dreamweaver er veldig fine rent effektivitesmessig, men man bør ha htmlkunnskapen i bunn for å få det nøyaktig som man vil. Sitter og mekker frontend i Visual Studio.net og da går det som regel direkte i htmlmodus for å redigere etter at grovarbeidet er gjort.

Andreas

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav sniffer » fre 27.02.2004 14:31

WYSIWYG editorer er veldig bra i utviklings prosessen, og når du har templates klare, men fytterakkern det er frustrerende når du ikke har mulighet til å påvirke hvordan siden skal oppføre seg selv. Man mister mye kontroll visst man ikke har html kunnskaper å støtte seg på.
Foretrekker DW, men har ikke brukt det på lenge. En vanlig tekst editor fungerer i massevis, så lenge du har designet klart på forhånd.

Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav supah » tor 11.03.2004 19:09

Stikk inn på graphic-forums.com . Der kan du få hjelp og tips :)
medlem i 244 måneder
 

Re: Webdesign.

Innleggav thomasb » tor 11.03.2004 22:26

Myren skrev:Er det nokon som kan anbefale meg program for å lage internettsider?? Er forøvrig nybrgynder og kan ikkje html-koding. Er litt på jakt etter noko liknande microsoft frontpage, helst freeware...


Jeg har også prøvd Adobe GoLive, men jeg må si jeg faktisk liker bedre å håndkode (føler jeg har mer kontroll da). Jeg vurderer sterkt å begynne å bruke Macromedia Dreamweaver MX 2004. Det ser utrolig bra ut, faktisk bedre ut enn Adobe GoLive, som fortsatt tror det skal sette height på <tr> tagger :P. Kunne ikke Adobe i det minste holdt seg til HTML/XHTML standardene?!

Slik lærer du deg web-design! ;)

1. Lær deg HTML
http://www.w3schools.com/html/default.asp

2. Lær deg CSS
http://www.w3schools.com/css/default.asp

3. Skaff deg et WYSIWYG (What You See Is What You Get) program

4. Lag mange internettsider!

ENJOY! :D

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Neste

Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]