Mac Pro, lydkort, digitalmikser - hvordan kobles dette samme

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Mac Pro, lydkort, digitalmikser - hvordan kobles dette samme

Innleggav frengky » tor 18.06.2009 21:16

Er det noen på dette forumet som kan gi meg en kort innføring i hvordan man bygger opp et opptakssystem basert på et PA-anlegg (f.eks i en kultursal, mindre konsertarena). Ser at Mac Pro sammen med Logic Studio 8 er mye benyttet. Hva slags eksterne lydkort anbefales, hva slags type kabling og overføring er det mellom mikser (digital/analog), lydkort og datamaskin for opptak.

Snakker vi fiber, Firewire, coax?
Hvor mange kanaler kan man kjøre samtidig over på en coax fra miksbord til lydkort?

På forhånd takk ;)
medlem i 221 måneder
 

Re: Mac Pro, lydkort, digitalmikser - hvordan kobles dette samme

Innleggav poptriks » tor 16.07.2009 17:59

Hadde vært fint om du kunne spesifisere litt mer. Mye av dette finner du ut av ved å søke litt på nett.
medlem i 190 måneder
 

Re: Mac Pro, lydkort, digitalmikser - hvordan kobles dette samme

Innleggav kriff » tor 16.07.2009 18:04

Enig med poptriks. Du er ikke så veldig spesifikk når det gjelder type mikser. Hvis det er snakk om en standard analogmikser, må du ha et lydkort med mange analoge innganger. En coax-utgang (S/PDIF) har mulighet til å levere ett stereospor eller to mono. Ikke så forferdelig mye der, altså. I hjemmestudioet mitt opererer jeg med 8-spors optisk ADAT mellom digitalmikseren min og PCen, så det er en mulig løsning.

Hvilket budsjett opererer du med?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Mac Pro, lydkort, digitalmikser - hvordan kobles dette samme

Innleggav Jesper Karsrud » tor 27.08.2009 10:50

Hvilken digitalmikser er det snakk om? Angående ekternt lydkort ville jeg uten tvil gått for et RME-kort. Hvilket får du bestemme selv utfra bruk.

Fra digitalmikseren ville jeg uansett uten tvil brukt ADAT eller MADI om mikseren støtter dette. Begge standardene får man nok kjøpt expansionkort til, men det tryggeste (og billigste) er nok å kjøpe ADAT-kort. ADAT er en standard som støtter overføring av digitale signaler med 8 kanaler over fiberkabler med Toslink-kobling i begge ender.

Ellers vil jeg tippe at mikseren din har nesten like mange utganger som innganger, og er du litt kreativ med patching i mikseren, burde du klare å få en fin miks inn i Logic.

Lurer du på noe mer, spør i vei ;)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron