Soundtrack Pro; hvilket meter? dBFS?

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Soundtrack Pro; hvilket meter? dBFS?

Innleggav reisendeMAC » ons 21.05.2008 23:04

Skal redigere noe lyd i Soundtrack Pro, og blir forvirret av hva metrene i Soundtrack Pro egentlig viser.

Jeg begynner i FCP med der jeg eksporterer en OMF-fil med testtone som ligger på -18 dBFS. Leser i manualen til FCP at meteret der går etter dBFS skalen. Så lang så godt.

Forvirringen opstår når jeg kommer inn Soundtrack Pro. Meteret her har en skala enn FCP (som går fra -96 til 0 dBFS) og Soundtrack Pro som går fra -∞ til + 6 et eller annet. Er dette meteret dBu der test skal ligge til 0, eller er fortsatt dBFS? Dersom det fortsatt er dBFS som i FCP, så forstår jeg ikke hvorfor meteret kan vise nivåer høyere enn null.

Har gått ut fra at det er dBFS som vises, og justerer test-tonen slik at den vises korrekt, -18 dBFS på meteret for hvert enkelt spor. Her blir jeg så forvirret av metrene på Submix sporet og på Master-sporet som viser at test-tonen har et helt annet nivå, enn sporet med selve test-tonen. Selvfølgelig skal jeg jo se på selve master-sporet at test-tonen er korrekt der, men blir så forvirret av at den ligger feil på hvert av originalsporene.

Og et siste spørsmål. Når jeg eksporterer en OMF-fil så følger nivåene jeg har satt i FCP med over i det program jeg redigerer lyden, så egentlig så skal det være unødvendig å stille test-tonen i Soundtrack Pro?

Hmmm, hadde jeg bare visst hva meteret og sporene i Soundtrack Pro egentlig viser...

Håper noen kan gjøre det litt klarere for meg...

EDIT/LØST: Det må være et digitalt dBFS-meter jeg har med å gjøre også i Soundtrack Pro. Alt er jo bare software og digitalt. Ble bare forvirret at av skalane på meterne var så forskjellige.

Fikk bekreftet at OMF-filen beholder nivåene men ikke panoreringen. (Vet ikke om dette er riktig, eller om det skyldes stereospor som importeres som mono-spor, og dermed mister pan) Var det som gjorde at nivået på test-tone sporet ble feil i forhold til masterspor i SoundtrackPro. I FCP lå test tonen på et stereospor med panorering +1 og -1. Når sporet ble importert via OMF til Soundtrack Pro, ble stereosporet importert som to individuelle mono spor med panorering satt til 0. Fikk riktig test-tone nivå både på sub og master, når jeg justerte panonreringen på hvert spor til henholdsvis høyre og venstre.
medlem i 218 måneder
 

Re: LØST: Soundtrack Pro; hvilket meter? dBFS?

Innleggav EivindNitter » lør 24.05.2008 14:15

Bare som et lite rart tillegg til dette... I FCP går faktisk masteren til +12dBFS også, hvis du tar frem Audio Mixeren. Merkelig valg..
medlem i 243 måneder
 

Re: LØST: Soundtrack Pro; hvilket meter? dBFS?

Innleggav thomasb » lør 24.05.2008 17:34

Litt merkelig ja, men det står heldigvis en forklaring i brukermanualen :)
Final Cut Pro User Manual skrev:Note: The meters in the Audio Mixer can actually display levels above 0 dBFS because Final Cut Pro mixes audio internally at 32-bit floating-point resolution — much higher than the 16- or 24-bit audio in typical media files. The high mixing resolution provides enormous headroom to prevent clipping when multiple audio tracks are mixed together. However, you should never output a signal that exceeds 0 dBFS on the Master audio meters.

Note: Even though 0 dBFS is the highest audio level that you can output from Final Cut Pro, an additional +12 dB appears at the top of the scale of the Master audio meters. This clipping area” allows you to see how far you’re clipping over 0 dBFS, so you know how much you need to lower the level of your mix to avoid distortion.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere