Lav lyd inn fra trådløs mygg

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav Tom Bjørnland » søn 20.01.2008 18:09

Jeg har kjøpt meg et sett med trådløse mygger fra Sennheiser (EW100), men når jeg bruker dem på kameraet (Cannon XHA1) får jeg bare halvt utslag. Ha stilt kameraet inn på "Line" og juster hjulene som (jeg tror justerer lyden på kameraet) CH1 og 2 opp, men får fremdeles lav lyd ut ved avspilling. Jeg er ny både når det gjelder kamera og lyd, så leg håper noen kan hjelpe....
medlem i 194 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav rstange » søn 20.01.2008 18:35

Kameraet skal vel stå på Mic og ikke Line? Ville prøvd det.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav Tom Bjørnland » søn 20.01.2008 19:18

Jeg skal ikke være bastant, men står det på Mic, så får jeg lyden av de innebyggede mikrofonene, og den vil jeg ikke ha når jeg bruker myggen....
medlem i 194 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav rstange » søn 20.01.2008 19:58

hmm, kameraet skal vel "kutte" den innebygde mikken så lenge det er noe tilkoblet på XLR. Du bruker bryterne som er på panelet over XLR-innganene ?
Bilde

Edit: du må også huske å slå på XLR i AUDIO menyen, men siden du får litt lyd står den sikkert på. Kan uansett være lurt å sjekke, kan jo være at den innebygde mikken har fått inn litt lyd.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav scottoiler » søn 20.01.2008 20:13

Har ikke jobbet med det kamera, så jeg er ikke helt sikker på hva de benevner det som. Det kan hende at du må inn i menyen for å justere noen av innstillingene.

Oppsettet (som noe nevnt tidligere skal være):

MIC (Ikke Line)
(Ikke 48V/Phantom)
REAR (Ikke Internal Mic /Front Mic / Wireless)

Anbefaler å kjøre med MANUELL Gain (IKKE Auto).
Hvis du setter den på AUTO, vil lyden vil "pumpe" mer enn om den stod i MANUELL.

Anbefaler også å justere mottaker AF til ca - 6dB - da vil du som regel få et fint nivå inn på mottaker. Men dette er selvfølgelig ikke absolutt.

Lykke til

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav Tom Bjørnland » søn 20.01.2008 21:09

Takk for det som virker som kompetente forslag. Jeg forsøker i morgen - når jeg nok en gang har batteri på kameraet - og kommer sikkert tilbake med flere spørsmål. Dette er innvikla for en som er vant til å ta ett bilde om gangen, uten lyd :-)
By the way: hvordan (og hvor) justerer jeg "mottaker AF til ca - 6dB" ??
Vet ikke om dere har sett bruksanvisningen for Sennheiser sakene - den er i hvert fall ikke laget for arbeiderklassen ;-)
medlem i 194 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav scottoiler » søn 20.01.2008 21:58

Jeg bruker Micron selv, men har også jobbet med Sennheiser. Det nye systemet som du har kjøpt har mye mindre modulasjons støy enn det gamle, men har litt dårlig dekning ettersom den ikke har "dual diversety".

i utgangspunktet er det ønskelig med så høyt nivå inn på senderen som mulig uten at det overstyrer. (Hvis du har et lavt nivå blir dynamikken ned til egenstøyen til senderen veldig liten). Presiserer at det dog er bedre med litt for lavt nivå, enn for høyt.

Det samme gjelder mottakeren.

Fremgangsmåten beskrevet nedenfor gjelder både for sender og mottaker, og gjelder også justering av de andre innstillingene.

Trykk "SET" klikk på pilene til du kommer til meny-valget "SENSIT" trykk "SET" juster med pilene til du har ønsket nivå. Trykk "SET" for å lagre.

Tilslutt vil jeg anbefale at du skrur på pilot tonen. (Denne innstillingen kan du slå på i meny valget beskrevet ovenfor) Pilot er med på å forbedre dekningen fra sender.

PS

GAIN på kamera bør ligge på ca 70% av maks (dette skal tilsvare nominelt nivå). Dvs har kameraet en nivåregulering fra 0 til 10 - skal du skru opp "reguleringshjulet til ca 7. Presiserer at jeg IKKE snakker om signalnivå inn på kamera

Signalnivå: Du bør da ha et nivå inn på kamera som jobber i området -20dB til -10dB. Peaknivå vil da ligge mellom -10dB og -4dB. Ligger nivået utenfor dette, justerer du AF på mottakeren til du har ønsket nivå.

Lykke til

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Lav lyd inn fra trådløs mygg

Innleggav aslak » tor 18.09.2008 22:55

vil bare advare mot standardsettinger for lydinnstillinger. Gain stilles ut fra behov. Ved lydinnspilling betyr dette at du vil ha sterkest mulig signal inn, men ikke overstyrt lyd, for da er hele opptaket ødelagt.

Løses ved å gjøre en lydsjekk før opptak, der du på en eller annen måte simulerer det kraftigste lyden som kan/skal forekomme i scenen. Deretter stiller du ned gain slik at det ikke overstyrer, selv ved høyeste lydnivå.

Det er enkelt å jekke opp lydnivået og fjerne støy i postproduksjon, men det er umulig å redde opptak som er overstyrt.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]