Bruk av rettighetsbeskyttet lyd fra kameramikrofon.

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Bruk av rettighetsbeskyttet lyd fra kameramikrofon.

Innleggav seljasen@gmail.com » tir 20.11.2007 14:27

I forbindelse med produskjon av en dokumentarfilm står jeg ovenfor følgende problemstilling:

Flere opptak er gjort mens fotografen sitter i bil og lyden fra bilradioen er fanget opp av kameraets mikrofon. Jeg ønsker å bruke disse klippene i dokumentaren, samt at jeg vil bruke klippene med lyd, men helt eller delvis klippe inn andre bilder.

Er det noen som vet om disse klippen og lyd kan brukes uten å måtte avklare/kjøpe rettigheten til musikken?

Takk for innspill!

Mvh
Glenn
medlem i 196 måneder
 

Re: Bruk av rettighetsbeskyttet lyd fra kameramikrofon.

Innleggav KnethJensen » tir 20.11.2007 15:07

I utgangspunktet kan man bruke ett lydklipp fra hvilken som helst artist i 30 sekunder uten å betale for dette.. (mener det var 30 sekunder?)
Så da kommer det jo an på hvor lange dine kutt og klipp er da.. om de ikke er lenger er det null problem..

Er lyden fra radioen så klar på filmen din at det ikke er tvil om hvem artisten er og klippene er lange så må man vel avklare dette med de som har svettet og laget musikken ..

MERK: er ikke sikker på lengden som fritt kan brukes altså.. kan godt være det er kortere enn 30 sekunder.. sjekk dette med TONO og/eller gramo..

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron