Musikkvideo - synkronisering lyd?

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Musikkvideo - synkronisering lyd?

Innleggav eple123 » ons 22.08.2007 17:33

Er forholdsvis ny på dette med videoprod. Filosoferer litt over dette med musikkvideoer til evt. egenprod *senere*.. Visst man f.eks viser enkelte bilder av en vokalist som synger, og andre bilder innimellom. Hvordan gjør man dette med lip sync. eller hva det enn heter. Skiller man lyden under redigering og synker lyd/musikk med leppene ved bruk av en spesiell teknikk?
Er det spesielle strategier man bør velge når man skal produsere en musikkvideoer?

Bare lurte litt egentlig... Håper på svar.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 22.08.2007 17:53

Har ikke gjort musikkvideo selv før, men vedrørende det med lipsynk gjennom musikkvideoen ser jeg for meg det kanskje er enklest å gjøre opptak non stop under playback på location, så kan du legge disse i en multi-clip-sekvens slik at alle er i synk og i synk med musikken du legger på tidslinja..

Deretter klipper du mellom de du vil. Skal du ha innklipp fra andre ting, f.eks. følge en handling gjennom videoen etc er det rimelig lett å legge til disse på et videospor over multi-clip'et. :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Berten » man 27.08.2007 11:15

Jeg legger vanligvis et wide-shot i bunn som jeg lip-synker opp etter visuell pirking med CD Master-lydfila. Så synker jeg f.eks close-ups og andre shots av bandet over dette.

Så kommer story over dette. Klipper så alt i biter og samler det på så få spor som mulig.

Men det er ikke noe problem å lip-synke visuelt i tidslinja.

B

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Musikkvideo - synkronisering lyd?

Innleggav aleksander » tor 15.11.2007 12:02

Skal snart spille inn musikkvideo med et band. Har selv aldri gjort det, men har noen ideer om hvordan jeg vil ha det.

Vi spiller sangen som skal spilles inn mens bandet spiller etter den, for å holde synk sånn ca. Så får vi de til å spille sangen mange ganger. Første gangen tar vi hele sangen med gitar, vokal, bass, trommer, publikum osv.. Altså vi tar sangen en gang for hver setting. Så tar jeg bare alt inn som multiclip i FCP og redigerer det som om det skulle være en flerkameraproduksjon :)

Vet ikke hvordan proffene gjør det, men for meg virker dette en fin måte;)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]