Bruk av musikk, rettigheter og pris

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Bruk av musikk, rettigheter og pris

Innleggav Vassago » fre 27.07.2007 8:23

Hei,
noen som vet hvordan man går frem for å bruke kjente artiser som soundtrack på ting? Hvem og hvordan henvender man seg?

Og hva vil det kunne koste? Går det på prosjekt, på antall visninger, e.l.?
medlem i 219 måneder
 

Innleggav THB FILM » fre 27.07.2007 8:41

Det er en såkalt Tono avgift som er svindyrt.! Såfremt du ikke tjenermeget gode penger på ditt prosjekt så ville jeg ungå og bruke spor fra musikkere.! Lag din egen musikk da vel.! Soundtrack og Garageband er avgiftsfitt og bruke, og du betaler ingen avgift for og bruke dem.!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 27.07.2007 10:06

Generellt er det TONO som disponerer rettighetene, men for artister på større labeler, er det mulig å kontakte artist/selskap direkte.

Da er det egentlig helt åpent og opp til artist/label. Du kan gjøre et scoop (hørte nettopp om noen som fikk bruke en BeeGees sang for en slikk og en ingenting).

Det er generelt dyrt å få rett til å bruke fremmed materiale, men langt billigere enn å få laget profesjonelle frie lydspor.

Det som uansett er bare dumt (og bare uendelig dumt) er å kopiere inn musikk og vise det offentlig uten å ha avklart rettigheter.

Da liger du tynt an...

Også du har rettigheter til musikken din, om du skulle finne på å lage den selv (noe du gjerne må gjøre!).

Gunleik Groven
Medlem av NOPA, profesjonell komponist siden 1991... -;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » fre 27.07.2007 11:08

Takker begge!

Egentlig det jeg tenkte, og jeg kommer til å lage det meste selv ja, men skulle det være noen som SKAL ha en viss type musikk er det greit å vite hvordan man fikser det. :)

Og jeg legger i alle fall ikke på andres musikk uten å spørre nei, det blir for dumt om man mener man driver litt seriøst, men akurat det tror jeg det er en del som ikke har forstått.

Spiller mye musikk selv jeg, så det er bare gøy det, med keyboard, gitar og mic får man til det meste.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Christian m » lør 28.07.2007 0:14

gunleik skrev:Det som uansett er bare dumt (og bare uendelig dumt) er å kopiere inn musikk og vise det offentlig uten å ha avklart rettigheter.

Da liger du tynt an...

For noen blir det en stille protest mot Tono og plateselskaper sine idiotiske satser, hvor lite tilfaller selve artisten har jeg en følelse av, å bruke musikk uten å klarere den. I tilegg syns jeg det er håpløst vanskelig hvordan man skal gå fram, vil dem tjene penger så legg opp til ett system for utregning av priser og framgangsmåter som er enkle, raske og brukervennlige. Skjemaveldet burde vært avskaffet med datamaskinene...

Hvordan skal en person som amatør produserer 100 dvder klarer å klarere musikk for over 50k etter tono satser, når fortjeneste pr. dvd knapt er nok til å dekke å kopiere dem opp...?

Litt oftopic, men blir irritert og oppgitt over den delen av underholdningsbransjen til tider. Derfor går det mye i nrk urørt musikk(klarert med artist selvfølgelig) ofe til fri bruk for prosjekter som skal på nett til fri nedlastning. Så mitt råd er å lete litt ut over de kjente og signa artistene og finne de som vil gi deg musikk eller ordne pen deal på bruk.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » lør 28.07.2007 1:01

Skjønner dette veldig godt, men...

Først for "veldig godt":

NCB skulle ha 250.000,- av meg i forskudd for at jeg skulle skrive musikk til mitt eget filmprosjekt. Da jeg nevnte at dette var umulig, sa de at de kunne greie seg med sin provisjon (husker ikke i farten om det representerte 10 eller 15 prosent).

Først da jeg nevnte at dette ville bli ganske umulig (se under) sa de at jeg kunne søke om unntak fra reglen.

Dette er siste gangen jeg gadd å kontakte tono/ncb.
Ganske absurd, spør du meg!
Jeg skulle altså betale dem provisjon for at jeg skriver min egen musikk til mitt eget prosjekt???

På den andre side:
De stilte ikke opp for meg ett sekund da jeg ble rævkjørt av Hedmark Teater og måtte selge hus og alt jeg eide som resultat.

På den tredje side:
Det er ganske nice å få TONO sjekkene dryssende inn...
men de har skjønt veldig lite av nettet...

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]