Erfaring med å leie artister/band for å gjøre musikk?

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

Erfaring med å leie artister/band for å gjøre musikk?

Innleggav TigerOla » tir 03.04.2007 11:47

Jeg skal sannsynligvis delta i å være fotograf og klippe en dokumentar om laksefiske nedover dalføret her i sommer. Det skal brukes helikopter for å få luftige bilder, og vi skal følge spesielt to fiskere, bl.a. ex-Liverpool-spiller og hjembygds-patrioten Vegard Heggem langs elveleiet i kommunen sammen med en som driver laksebørs.


Jeg har hørt litt på musikk fra artister og band som kommer fra området rundt her, og Gåte skiller seg spesielt ut blandt mengden. Et par av låtene vil også fungere særdeles godt i forhold til hva jeg som klipper og fotograf ser for meg. Men Gåte er jo oppløst - og hvordan vil det være å få med plateselskapet på å få bruke kun melodi med eventuell nynning der det er det på de originale låtene? Vi vil ikke spørre plateselskapet ennå, før vi faktisk har et prosjekt å legge på bordet, med previz på f.eks. helikopterbilder og fiskebilder.

Musikken er jordnær og uvant fra det man hører ellers, og vil gi en veldig "naturlig og luftig følelse", noe alà det man føler når man står ute i friskt sommervær, alt er stille, og man hører elva sildre rolig forbi..



Kort og godt - noen med erfaring rundt dette? Å samle en oppløst gruppe til å eventuelt spille inn noe nytt/gammelt? Få bruke kun melodi fra plateselskapet?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav devotio » tir 03.04.2007 19:26

Å bruke kun melodien bør vel ikke ha noen andre restriskjoner enn "hele" låta, du må nok betale royalties. Burde gå greit.

Det blir ikke relevant til film og tv produksjon, men min mor kjøpte instrumentalversjonen til en låt som skulle brukes til karaoke, betalte vel 6000 kroner, regner med det blir mer dersom dette skal sendes på TV ;)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav TigerOla » tir 03.04.2007 21:04

Dette er ikke til TV-bruk, i allefall ikke det som er hensikten. Det er en greie som skal lages til DVD og selges fra utvalgte salgssteder, via nett.

Du kan vel nesten se på det som en PR-video for lakseelva i dalføret :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav devotio » tir 03.04.2007 23:31

Det blir nok fortsatt i en annen pris klasse for royalties...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]