The Saints are coming - Amatørnisse med meninger

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

The Saints are coming - Amatørnisse med meninger

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 15:44

Fikk for noen dager siden tak i singelen The Saints Are Coming med U2 og Green Day (ja, jeg kjøpte den på lovlig vis).

Ganske sjef sang det! Men de kunne virkelig ha spart seg for skrikhalsen Bono. I mine ører kan han ikke å synge i det hele tatt, det høres så falskt og fælt ut at hadde det ikke vært for Green Day, hadde jeg aldri kjøpt, og heller ikke brydd meg om singelen.

I tillegg har jeg et sitat fra et review som ikke deler mitt syn på saken:
Sadly, the studio version pales in comparison. Aside from the lack of brass, the song’s production courtesy of the normally reliable Rick Rubin (Beastie Boys, Johnny Cash) suffers from too much compression and no dynamic, with The Edge’s spiky lead guitar stripped of its authority by Billie Joe’s bullish rhythm, Adam Clayton and Mike Dirnt’s duelling bass work cancelling one another out, and Tre Cool’s rolling drums rendering Larry Mullen’s input futile.

Jeg kan virkelig ikke si jeg hører noe galt med musikken i sangen, og fatter ikke hva denne personen snakker om.

Moreover, Billie Joe and Bono’s vocals do not mesh, the Green Day singer sounding surprisingly passionless and subdued, while the U2 frontman is the complete opposite, his gravely howl coming in with all the nuance of a sledgehammer wielding bull in a china shop.

Ja, det skal du få meg til å tro! Bono kan ikke å synge for fem flate øre, og oppvisningen av Billie Joe i sangen er utrolig bra.

Nå er det sikkert noen som spør seg hva jeg har i mot Bono. Og det skal jeg gladelig fortelle deg. Stemmen til Bono virker for meg skingrende, skjærende og totalt umusikalsk, som negler på en tavle, og gnissing av fingrene mot en ballong, ganger 10. Hvordan han har blitt en så kjent artist er virkelig utenfor min fatteevne.

Så lenge han holder seg til den musikken han vanligvis fremfører (skal innrømme at jeg ikke har hørt noe mye av den), går det bra, da overdøves det verste av musikken uansett, men når han prøver seg på stykker av dette slaget (pluss en sang fra albumet "Café del Mar - The best of" fra 2003), får han ikke noe annet av meg enn "U PHAILED!"

Noen som er enig/uenig?

Ikke kom og kall meg musikk-ignorant, jeg har hørt utrolig mye musikk.
Sist endret av Twinrehz den lør 25.11.2006 17:19, endret 2 ganger.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Betti » tor 16.11.2006 15:51

Akkurat det argumentet brukte Paris Hilton når hun skulle forsvare hvorfor hun var kompetent til å gi ut plate;-)


Musikk er nesten umulig å diskutere på en fornuftig måte. Smak spiller en for stor rolle. Med mindre du mener at Heidi Hauge er en sterk sanger med en vakker stemme, kan du mene hva du vil. Er absolutt i U2 fan, faktisk irriterer musikken meg oftere en noe annet.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav jølle » tor 16.11.2006 15:52

Bare det at du liker Green Day er vel nok informasjon til å kalle deg "musikk-ignorant" Makan til "dime-a-dusin" fjortispunk band skal man lete lenge etter. Hvis du liker band som My chemical Romance, Fall out boy,jimmy eat world etc etc. sier jeg bare I rest my case.
Men at Bono har tapt seg fra U2s glansdager skal jeg være enig i.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 15:58

Og det mener du med sukker på? Hvorfor er egentlig Green Day et fjortisband, og ikke noe annet?

De andre du nevner har jeg ikke hørt om, bortsett fra My chemical Romance, og ja, jeg skal innrømme at det lille jeg har hørt av dem, det likte jeg. Men at du kaller meg en musikk-ignorant bare fordi jeg likre noe du ikke liker, det er å ta det for langt syns jeg! Jeg kritiserte tross alt ikke deg, jeg kritiserte Bono!
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 16.11.2006 16:00

Hvis du mener Bono er inkompetent som sanger kan jeg ikke annet enn å motargumentere med at du er inkompetent som musikkanmelder. Sorry, altså, men Bono begynner kanskje å ruste litt i strupebåndene etter x antall år med konserter og turnéliv. hva er galt med litt grums i stemmen? Anbefaler deg å ta en titt på dokumentaren om plata "the Unforgettable Fire". Fortell meg etterpå at fyren ikke kan synge...

At du har hørt utrolig mye musikk, men allikevel ikke greier å anerkjenne en av verdens beste rockevokalister veier vel bare enda mer for å kalle deg musikk-ignorant...

Hvordan han har blitt et så kjent varemerke i musikkbransjen er lett å skjønne: Et sympatisk og tiltalende forbilde med en flott karisma og en stemme mange drømmer om. Achtung Baby, sier jeg bare.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 16:02

Jaha, så jeg får ikke lov til å mislike noen, bare fordi vedkommende er stor innen musikk-industrien?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 16.11.2006 16:06

var det det jeg sa?
Jeg sa at om du har problemer med å anerkjenne Bono som en stor vokalist, så tror jeg ikke du har så mye å fare med. Og det står jeg for. Det er en forskjell på å mislike noen, og det å si at de er blottet for talent og egenskaper slik du fremlegger det. Jeg misliker for eksempel musikken til Muse, men jeg har ikke noe problem med å anerkjenne det faktum at de har noe å fare med.

Og den anmelderen du siterer argumenterer godt og lett forståelig for det han mener er galt med produksjonen på låta. Det han egentlig sier er at alt U2 preget er druknet i Green Day´s lydbilde, og der kan man igrunn ikke si seg uenig. Jeg hører spesielt lite til Larry Mullen jr. i den produksjonen.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 16:10

Litt snodig spørsmål, men hvordan hører du hvem som spiller når i sangen?

Og jeg oppfattet det i grunn som at du sa at jeg ikke får lov til å mislike Bono.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav veroåtteca » tor 16.11.2006 16:12

Twinrehz, klart du får lov til å mislike noen... Men det er forskjell på å si at du ikke synes om stemmen hans, og at han er dårlig! (Jeg kunne ALDRI tenkt meg å kjøpe en cd med <en>, men det betyr jo ikke at fyren/dama ikke kan synge!) Han er en dyktig vokalist, stråler live selv om han er "gammel" og U2 har inspirert masser av rockeband (progband også, for den saks skyld) osv...

Jeg er ikke kjempefan av U2 (ikke _helt_ min smak, bare), men hører at de "har" noe og at de er veldig dyktige folk.

(Edit: Jeg brukte vist litt lang tid på å skrive dette innlegget :P)
Sist endret av veroåtteca den man 20.11.2006 17:03, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 16.11.2006 16:15

Twinrehz skrev:Litt snodig spørsmål, men hvordan hører du hvem som spiller når i sangen?

Og jeg oppfattet det i grunn som at du sa at jeg ikke får lov til å mislike Bono.


Hvordan jeg hører det? Vel for det første så har jeg spilt instrumenter (trommer og gitar) i over 15 år. Jeg har de fleste utgivelser av både Green Day og U2 i hylla mi og har hørt mye på det. Det er ingen sak for meg å identifisere gitarstilen til the Edge over Billie Joe i en slik produksjon. Det samme gjelder trommingen til Tré Cool og Larry Mullen jr. Det er nemlig slik at å spille instrumenter dreier seg om mer enn å spille riktig tone til riktig tid. Folk som spiller selv, eller hører mye musikk kan i mange tilfeller identifisere en musiker på en plateproduksjon uten å titte i coveret. Forutsatt at de har hørt en del av den personens arbeid tidligere.

TFUFKAP: hold deg til temaet. Du har vært her lenge nok til å kunne reglene.
Sist endret av ameneon den tor 16.11.2006 16:17, endret 1 gang

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 16:16

YAY, min sjanse til å bevise at jeg ikke er musikk-ignorant! Jeg liker Mozart og Bach. (Og en hel drøss med andre). Men hvordan skal jeg kunne presentere et subjektivt syn på en artist jeg ikke liker?

For meg virker det som en helt håpløs oppgave, jeg klarer ikke å høre på musikk jeg ikke liker.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 16.11.2006 16:22

Hvis du ikke greier det, bør du ha såpass selv-innsikt at du skjønner forskjellen på når noe er dritt og når noe rett og slett ikke faller i smak hos deg.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 16:26

Du finner drøssevis med artister i stil med Biosphere, f. eks Röyksopp, Daft Punk, ATB osv.

ameneon skrev:Hvis du ikke greier det, bør du ha såpass selv-innsikt at du skjønner forskjellen på når noe er dritt og når noe rett og slett ikke faller i smak hos deg.

Kanskje jeg ikke hørt på nok musikk da.

--

Röyksopp tilhører jo samme land da.... (Sånt geografisk sett...)
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ameneon » tor 16.11.2006 16:33

alltid like givende å diskutere musikk med folk som fordrar all musikk... nesten like gøy som å diskutere fotball med fotball-hatere...

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 16.11.2006 16:33

Okei, jeg beklager. Bare lås og slett om du vil.
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]