Zpeidar skrev:Blir vel strengt tatt ikke Onkel Politi som etterforsker deg, og han får vel også heller lite med saken å gjøre, da piratkopering vitterlig er et privat søksmål for å få erstatning fra platebransjen. Hvis jeg ikke tar feil her, så har ihvertfall ikke politiet noe grunnlag for å etterforske, noen andre må oppdage det.
All logikk tilsier at du ikke havner i retten for å brenne kopier av cd-samlinga di til bilen, og neppe for å brenne samlinger av sanger fra forsjellige CDer som ungene kan bruke i DiscMan heller.
Akkurat som du neppe blir tatt for å ha lastet ned noen få låter, det er mye større fisk å ta.
Men, som jeg sa i TPB-tråden for et halvår siden, det er ikke nødvendigvis de som får produktet sitt piratkopiert som er den store taperen, hver gang noen laster ned Photoshop, istedenfor å betale for en billig konkurrent, så er det konkurrenten som er den store taperen, en konkurrent som neppe har råd til å miste så altfor mange kunder. Adobe hadde i mange tilfeller ikke fått salget uansett, ettersom Photoshop er dyrt, og mange av de som laster ned, ikke har bruk for HALVPARTEN av funksjonaliteten i PS, og dermed hadde kunne ha gått til en konkurrent.
Så tapsbildet er nok verst for entry-level folka.
kallestudioklovn skrev:Det er greit nok at vi har 3 store relativt griske plateselskaper, og det er
greit nok at det å kalle piratkopiering for stjeling kan være en gråsone språklig og juridisk.
Men dere skal vite så inderlig godt at de som sliter på grunn av reduserte inntekter IKKE er de tre store.
Det er alle de nydelige små lablene som gir de spennende platene som selger i 500-5000 eks. som sliter med reduserte marginer.
Der har utviklingen gått omtrent slik:
Rett før piratkopieringen tok av:
Break even, pluss et lite forskudd til artisten.
Så var det en periode normen var:
Break even, men ikke penger til forskudd. Betaling til artisten får vente til den plata der han selger over 10 000.
Nå er normen:
Artisten må betale inspillingen selv(noe som fører til grovt reduserte inspillingskostnader og derigjennom kvalitet), får relativt høy andel av salg, og labelen og artisten går k a n s k j e en sjelden gang i break even, men driver egentlig på av ren entusiasme.
Jeg synes det suger. Og det er nettopp disse få prosentene redusert omsetning det er snakk om.
EMI/UNIVERSAL/SONY gir seg blanke filla i det, de finner bare noeannet å selge. Men det er de små EKTE, interresante prosjektene som får svi for piratkopieringen.
Og det er veldig til å ta og føle på.
Så la vær, og kjøp en ekstra plate av en artist du liker neste gang du er i en butikk.
Registrerte brukere: Google [Bot]