Bruke mac til produksjon av musikk?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Bruke mac til produksjon av musikk?

Innleggav iErik » tir 17.10.2006 4:14

Har både på tv og på konserter at mange Djer bruker mac.
Er det bedre å bruke mac enn pc til dette?
Og finnes det noen programmer for å lage musikk som ikke koster det hvite ut av øyet?
Tenker da spesielt på å lage beats og "låne" samples fra låter.



På forhånd takk for svar!! :-D

Ps: er helt ny her så excuse me hvis det er et litt dumt spørsmål! :-[

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav ameneon » tir 17.10.2006 4:28

I mine øyne og i veldig mange andres er det stooooor forskjell. Det viktigste her er ytelse og stabilitet. Jeg kjenner folk som driver med dette profesjonelt, og da vet jeg om folk som bruker mac og folk som bruker pc.

pc-brukerne skiller seg ut på 2 måter: de tuner og tweaker en masse innstillinger i XP for å få det til å yte maks til programmet de lager musikk i, slik at ingen små unødvendige prosesser stjeler ytelse. Det andre er at de bruker alltid 2 forskjellige maskiner. Den de bruker i jobbsammenheng lar de ikke være koblet til nett, whatsoever. For å unngå all styggedommen man risikerer å få, selvsagt. Driver du studio for eksempel, også er du uheldig og får et kritisk virus eller noe mitt i miksinga av plata til en klient så kan du fort være fucked. Om ikke annet så risikerer du å måtte gjøre mye jobb på nytt. Det virker særdeles uprofft og slike rykter går.

Når det gjelder programmer som ikke koster skjorta, så følger Garageband med når du kjøper en ny mac. Et veldig enkelt program, men mange kommer langt med det. Ihvertfall i begynnelsen. Du har også Logic Express som ikke er så kostbart, men solid. Hvor godt disse programmene er egnet for DJs vet jeg egentlig ikke. Har hørt rykter om at Ableton:Live er solid her. Heller ikke i toppsjiktet prismessig.

Finnes mange tråder om lignende temaer hvis du leter i musikk-delen av forumet. Denne posten flytter jeg forsåvidt dit også. Vær obs på hvor du lager nye tråder hen. Velkommen til mac1! håper du vil trives. :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 17.10.2006 6:19

Jeg sier bare: CoreAudio.

Noe som gir OS X en latency på 5 ms, mot XP sin 50 ms, når det gjelder lyd.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sorry mack » tir 17.10.2006 6:34

Mange studio jeg har jobbet i bruker Pro Tools til det meste.
Pro Tools er vel på mange måter for musikk det FCP er for film/video.

sry mac

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 17.10.2006 13:07

Zpeidar skrev:Jeg sier bare: CoreAudio.

Noe som gir OS X en latency på 5 ms, mot XP sin 50 ms, når det gjelder lyd.

Hva er latency på lyd??
medlem i 218 måneder
 

Innleggav kriff » tir 17.10.2006 13:14

For å ta et eksempel: Hvis du bruker en software-basert synth på maskinen din, kan du for eksempel bruke et MIDI-keyboard til å instruere maskinen om hvilke noter denne synthen skal spille.
Latency er forsinkelsen fra maskinen mottar beskjed om å spille noten, til den faktisk får prosessert dataene og spilt den. På de fleste maskiner må man ha et annet lydkort enn det som følger med, siden disse ikke er kraftige nok til å takle slike henvendelser i tide.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav OptimizE » tir 17.10.2006 17:49

Twinrehz skrev:Hva er latency på lyd??


Et (ekstremt) eksempel: La oss nå si at du har 1000ms (altså ett sekund) latency i musikkprogrammet ditt og/eller maskinen din. Når du ser på skjermen din at en note trigges, feks i en softsynth, vil det ta ett sekund før du hører noe ut av høyttalerne. Det vil også ta et sekund fra du trykker play til det kommer noe lyd.

Derfor er det, både for musikere og musikkprogrammerere, en fordel med så lite som mulig latency. Dette både for å lette innspilling og kontroll, og for å irritere seg minst mulig over dårlig respons ;)

Det er vanvittig frustrerende å spille en trudelutt på keyboardet når lyden kommer for forsinket.. Komplett umulig å spille i takt.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 17.10.2006 19:01

Oki, så CoreAudio sørger for at OS X kan kjøre med en latency på bare 5ms med de lydkortene som følger med f. eks iMac?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav macHooligan » tir 17.10.2006 19:08

CoreAudio sørger også for at CoreAudio-lydkort støttes "out of the box". Når det gjelder latency er jeg heller usikker på om 5ms er en gjengs ytelse. Mitt ESI-kort har latency på 42 ms, noe man irriterer seg grønn over. med ESIs egne drivere (powerpc) kommer latencyen ned i 10 ms. Maskinenes eget lydkort er ikke laget for profesjonell behandling av lyd men funker greit om du ikke trenger DSP (lydprosessor) eller mange inn/ utganger som skal jobbe samtidig.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Dj hamy » tir 17.10.2006 19:17

ja mac er mere stabilt! men det kommer ann på hva du vil tror jeg? jeg må stole 200% på maskinen min derfor mac :-) har ikke hatt et feilslag enda og jeg spiller live.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav daskog » ons 24.01.2007 8:51

Jobber selv med musikk og av de stedene jeg har jobber der de har hatt Windows basert studio så har PC´n krasjet og fått virus.

I det ene tilfellet så var virus årsak til treig masking med mye ram error og annet nasty shit som var skyld i at maskina ble tvunget ned i kne.

En annen fyr jeg har sett jobbe på Mac smiler og traller vær dag! han sier at å jobbe på Mac med musikk er så bekymringsløst =)

Jeg skal selv bygge mitt neste hjemme studio rundt en iMac 24" eller Mac Pro.

Ser ingen grunn til å kjøpe vanlig pc lenger da Mac kan kjøre Boot camp =)
medlem i 230 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]