Laget noe selv....

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav Snarf » tor 19.10.2006 10:23

Stian h:

Først velger du deg ein DAW (Digital Audio Workstation) som logic, GarageBand, Cubase osv.

Så kjøper du deg ei enkel innføringsbok i den dawen, i tillegg til å lese manualen for å få ein grei innføring i funksjonane. I tillegg bør du lese opp på mikkplassering, elementær miksing, m.m

Der kryr av bøker på amazon om dette tema. I tillegg har du nettforumet til SoundonSound, Gearslutz, brukarforumet for den aktuelle dawen osv.

Der er mye å setje seg inn i, men det verkar som mange startar med å berre skaffe seg daw, mikrofon og spele inn. prøve seg fram.

Garageband er forøvrig gratis med alle macar, så daw har du allerede.
Du treng IKKJE laste ned noko piratversjon av logic/cubase berre fordi nokon vil fortelje deg at det er BEDRE. Inntil du mestrar gb på eit sånnt nivå at den begrensar deg, treng du ikkje meir enn den. 8 spor samtidig innspeling, midi, masser av softsynthar, alt du treng.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 19.10.2006 10:46

Hmm, kanskje jeg skal begynne med litt electronic med garageband. Finnes tastatur-keyboard i programmet, og har prøvd en gang allerede. :-D Kan poste resultatet her om det er verdt det.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav kuuuli » tor 19.10.2006 12:32

Snarf skrev:Kuuli, ProTools kjem med XPAnd inkludert, ein kraftig softsynth.
I tillegge er der masse freeware osv til RTAS på nett.


Jeg fikk ikke med annet en sampletank, og den var veldig bra, men det er ingen synth. Det er en sampler. Om det finnes masse gratis bra RTAS på nett, vil jeg gjerne vite hvor

Snarf skrev:Reason kan ikkje kallast betre enn Garageband. GB er ein ekte DAW med mulighetar for innspeling av lyd, midisekvensering, etterarbeid osv.


Reason er mye bedre en GB når det kommer til å komponere på datamaskinen. Det stemmer at Reason må ha hjelp av en DAW for å spille inn lyd, men om du prøver REwire så finner du ut at det ikke er store omveien.

Snarf skrev:Reason er genialt, men manglar mulighet for innspeling av lyd, og er derfor ikkje ein fullverdig DAW.

REason er rettogslett eit softwareinstrument med rec funksjon. Garageband er ein DAW.

And they´re both good.


Er mye enig her, men mener fortsatt at programmene ikke kan stilles i samme klasse. Garageband er bra til å være en del av iLife-pakken, men det finnes en grunn til at apple lager Logic.

Snarf skrev:FL Studio er ikkje til mac, og ligg egentlig langt under par samanlinkna med dei DAWane som er tilgjengelig til mac. FL kan samanliknast med GB. heilt grei, men begrensa samanlikna med Logic/DP/Cubase/PT/Nuendo. LItt meir Tracker-preg over den imo.


Helt korrekt!
Til slutt vil jeg bare si at jeg bruker midi i både protools og reason, og det fungerer i begge deler, men i Reason går alt utrolig mye mer smooth, og man har mye mer kontroll. Jeg var på et kurs en gang om MIDI i Protools, for å vite om det var jeg som gjorde noe feil, men jeg kom frem til at det faktisk er mye bedre å gjøre dette i reason.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Arildo » tor 19.10.2006 13:11

folkens, dere sporer jo helt av her, trådstarter var ute etter respons. Enkelt her har jo tatt over tråden helt.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tor 19.10.2006 15:19

Allright, da var Living sounds et faktum! Holder på med første samling allerede! Gled dere til jeg er ferdig, og får lastet det opp!

Litt om det ny-etablerte unikum (eller hva du nå skal kalle det):

Living sounds jobber med ambient-musikk. Rolig musikk som man kan slappe av til, og hygge seg med. Vokalfritt (ennå så lenge, mulig jeg legger til noen stemmer her og der), og stemningsfylt. Meningen er at du skal bli i bedre humør.

Medlemmer: 1. Meg.

Skal ordne med nettside når jeg får internett på hybelen. Sikkert jeg som gleder meg mest!^^
medlem i 218 måneder
 

Cubase, Hypersonic og Edirol Orch

Innleggav futiablo » tor 19.10.2006 15:42

Disse bruker jeg mest, men må få si at ingenting av disse softsynthene og sequensiert musikk kan måle seg musikk spilt av ordentlige personer. Det blir mye mer følelser av å spille live og jeg synes dette er et av problemene man hører veldig ofte. Det låter maskinelt.

Jeg likte musikken til tråstarter og har ingen innvendinger på det. Hva han vil forandre er opp til han/deg. Jeg har noen stykker her som kan være verdt en lytt om man vil høre hvordan Edirol orchestra kan låte. Jeg har spilt inn hver bidige note selv på alt som ligger på denne linken:

http://www11.nrk.no/urort/user/?id=3450

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Min musikk

Innleggav Fistel » tor 26.10.2006 16:59

Har brukt Logic express og Nuendo 2.0. (Litt sånn PC-hore innimellom.) Neida, men Nuendo er et knallprogram. På noen av låtene kan man høre noen appleloops som er blitt brukt, men det er jo "juks". På det andre prosjektet mitt der (6 simple strings) er det da kun kassegitar og vokal. Samt litt eggeristing. Vet ikke om link funker :rolls eyes: . Men copy and paste burde ikke være så vanskelig da. :-P

http://www11.nrk.no/urort/user/?id=40218

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Forrige

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]