Beste Gitarist gjennom tidene

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav colaiuta » tor 12.10.2006 16:03

Snarere tvert imot? Mener du altså at man ikke kan være i stand til å spille fort og samtidig være "god"?

Skal man i det hele tatt forsøke å komme opp med noe konstruktivt under denne overskriften, bør man kanskje sette opp noen parametre som gjør folk sammenliknbare? Og selv mener jeg i så fall at fart IKKE er et velegnet sådan! Egentlig er det jo ganske håpløst å kåre den "beste" instrumentalisten...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav earl » tor 12.10.2006 16:06

colaiuta skrev:Snarere tvert imot? Mener du altså at man ikke kan være i stand til å spille fort og samtidig være "god"?


Du vet hva jeg mener. Men ja, dødfødt tema.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav desafio » tor 12.10.2006 16:07

Pat Metheny er min store helt for tida. Han vet hva han holder på med :)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » tor 12.10.2006 20:06

Pat er definitivt en av heltene ja. 100% oversikt, ufattelig bra time, en låtskriver av de sjeldne og en veldig tydelig og unik stil.
Eneste gangen jeg har grini på en konsert var på konsert med Metheny faktisk. Det var under "folk song#1" fra 80/81 skiva.


Når det er sagt, har jeg vel med årene gått ganske grundig lei, cheesy arrangementer og litt vel overivrig "beherskelsesbehov" rent gitaristisk gjør at en blir mett.

Men den første plata, Bright size life, som han spilte inn da han var 21år, den er rett og slett grisebra.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav releazme » tor 12.10.2006 20:23

OlavF skrev:Hva med en vote? Så kan vi se hvem vi på Mac1 synes er den beste gitaristen.


Eneste problemet er....hvem skal kandidatene være? ;)
medlem i 233 måneder
 

Innleggav stian h » tor 12.10.2006 23:23

skulle man satt opp en vote hadde det sikkert blitt over 50 kandidater =-O blir nesten litt vanskelig :-(
medlem i 211 måneder
 

hm.

Innleggav Haugeberg » tor 12.10.2006 23:35

Det går ikke og velge, men vist jeg skal si en er det: Slash ! Rock n´ roll !
medlem i 211 måneder
 

Innleggav trydl » tor 12.10.2006 23:44

Ingen som har nevnt Robert Johnson enda?
Han var så god at man mente han hadde solgt sjelen sin til djevelen.
Og så ble han vel ikke 30 en gang.

Og hva med Django Reinhardt?

Det ble spilt gitar før man "oppfant" rock'n'roll vet dere ;)
medlem i 249 måneder
 

Innleggav cannon » tor 12.10.2006 23:51

Du sier Django, jeg sier Robert Normann. Og det sa Django også.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav trydl » tor 12.10.2006 23:56

Og Chet Atkins.
Og Les Paul (igjen).
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Bringsverd » fre 13.10.2006 0:28

Munin skrev:Tom Morello ;) fra rage against the machine og audioslave

Der har du gitarist!
medlem i 214 måneder
 

Innleggav blmac » fre 13.10.2006 18:35

Ritchie Blackmore fra Deep Purple / Rainbow !!!

Ellers vil jeg nevne Tommy Bolin, Tony Iommi og selvfølgelig Dimebag Darrell! ;)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav jp_tix » fre 13.10.2006 18:43

Hehe, for en tråd. Hvis vi setter fart og ansiktsgrimaser som eneste kriterier vinner hvertfall den karen her glatt:

http://www.youtube.com/watch?v=8q99-k2crW0

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Erla » fre 13.10.2006 19:08

Jeg skjønner ikke hvorfor folk så ofte tenker at for å være flink må en kunne spille fort? Man kan jo trene hvilken som helst idiot opp til å spille fort, det er min mening ihvertfall.
Og hvilke kriterier legger man til grunn for å skulle diskutere verdens beste gitarist gjennom tidene? Jeg har uansett store problemer med å si meg enig i at Mark Knopfler er verdens beste gitarist, fordi "ekspertene" sier så? Jeg har aldri fått noe ut av musikken til Mark Knopfler.

Jeg synes Bob Dylan må nevnes, han er en utrolig musiker og gitarist, hvordan kan en spille gitar, synge og spille munnspill så "stygt" og utight men likevel bety så musikken helt fram til idag. Av dagens gitarister må også Ryan Adams nevnes. Var på konsert med han i forgårs, han imponerte med gitarferdigheter samtidig som han synger. Samtidig er han en helt utrolig rå formidler, alt han gjør virker ekte. Det er det som betyr noe innen musikken.

Alltid morro med musikkdiskusjoner! :-D Hvorfor være objektiv når man kan være subjektiv? Helt seriøst, hvem bryr seg om en objektiv kåring av verdens beste gitarist?;)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Aphelion » ons 15.11.2006 13:52

Jeg glemte Tore Østby fra Conception/Ark (ikke homosvenskene THE Ark) :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron