Norske filmer og teksting

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav Giltvedt » man 13.03.2006 14:06

Fikk tipset dette artikkelen av en venn av meg som også er døv.
- Får ikke tekste SLIPP JIMMY FRI

Leste også en spalteartikkel i Dagsavisen på lørdag om hvordan man får
statstøtte til kommende norske filmer. Det var en forslag at de kommende
filmprosjekter får støtte så lenge de blir tekstet. Nå kan dere gjette hvem
som skrev den spalteartikkelen :P Og nei det er ikke jeg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Norske filmer og teksting

Innleggav Giltvedt » man 15.11.2010 13:09

Litt utrolig å se at det snart har gått 5 år siden sist jeg skrev i denne tråden.

Det er ingen tvil at det stadig kommer flere norske filmer på kino i det siste. Bare i år har det vært ca 25 norske filmer hvorav kun 4 ble tekstet, men i neste år så vil ca 40 filmer få premiere.

HLFU (Hørsel Landsforbund Ungdom) arrangerte en demonstrasjon 18. Oktober for å kreve teksting på kino og TV. Det har gitt gode resultater!

- NRK: Hørselhemmende ble hørt
- HLFU.no: Ingen tekst - ingen støtte
- Glomdalen: Jubler over tekst på kino

Mye av dette skyldes i stor grad at HLF(U), NDF (Norges Døveforbundet) og andre har flere år arbeidet for å få bedre tilbud på teksting. Blant annet også at store deler av kinoer har blitt digitalisert og derav lavere kostnad for å tekste filmene. Tillegg har masteroppgaven til Janne Skovgaard Kristiansen fått en del oppmerksomhet om det med mangel av underteksting på kino. Sistenevnte, Janne, har kontaktet meg tidlig i masteroppgaven og har fått litt hjelp av meg.

Det at det er nesten er 5 år siden tråden først ble skrevet er litt artig å se litt tilbake hva som har skjedd. For å sette ting på perspektivt så var f.eks YouTube nytt tilskudd som videotjenste til internett. Noe man ikke engang ville trodd at YouTube ville bli så stort som det ble til i dag.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron