Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekstern HD

Diskusjon rundt Mac OS

Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekstern HD

Innleggav OleC » søn 23.07.2017 23:53

Jeg er tom for plass på HDD min. MacBook Pro 500gb Flash disk.

Har funnet ut at jeg tidligere har importert endel filmer fra Gopro o.l inn via Bilder.
Disse filmene skulle jeg nå gjerne flyttet over på en ekstern HDD for å frigjøre plass. Når jeg merker filene og prøver å dra de over så får jeg en feilmelding.
Høyreklikk og vis i Finder fungerer heller ikke.

Gode tips mottas med stor takk.
medlem i 193 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav Morse » man 24.07.2017 3:18

Hvilken feilmelding får du?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav Grubasek » man 24.07.2017 12:18

Har du prøvd å eksportere fra Arkiv-menyen?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav Stham » tir 25.07.2017 11:24

Dra videoene fra Bilder til skrivebordet først, deretter fra skrivebordet til ekstern harddisk.
For øvrig: jeg laster alltid inn bilder til Macen fra min Nikon (fra minnekortet) eller iPhone, ved å bruke appen Bildeoverføringer, som ligger i Programmer, og inn i ei mappe. Der kan jeg se over innholdet og f.eks. plukke ut videoene slik at de ikke havner i Bilder. Også veldig smart om en tar RAW-filer, slik at en bare legger inn de utvalgte og ferdig behandlede bildene i Bilder.
medlem i 191 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav arntss » tir 25.07.2017 12:21

Som Grubasek sier: Bruk eksporter fra Arkiv menyen. Dette er beste alternativ.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav Stham » tir 25.07.2017 13:03

Eksport eller drag and drop skal jo begge deler funke å overføre fra Bilder til en ekstern harddisk, men funker ikke eksport går det alltid med drag and drop, og om en importerer rett inn i bilder, f.eks. RAW-filer, gjøres de om til JPEG, og ved eksport vil de fortsatt være JPEG, men manuelt kan en også eksportere filene slik de var opprinnelig, som RAW-filer.
Trenger en ikke denne muligheten, så får jo hver enkelt velge det man synes er best.
Jeg velger alltid drag and drop; færre klikk; kjapt og har full kontroll.
medlem i 191 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav Grubasek » tir 25.07.2017 13:08

Nå er det vel på tide at OleC kommer med et svar; hva har du forsøkt? :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Bilder: Flytte/kopiere enkelt filer/bilder til en ekster

Innleggav OleC » tir 25.07.2017 21:22

Takk for alle innspill og svar. Feilmeldingen kom ikke noe mer, vet ikke hva som gjorde at det ikke fungerte tidligere, men har siden sist restartet maskinen.
Har nå prøvd eksporter via Arkiv menyen. Og det fungerer utmerket. Eneste er at man da får kopier, og dermed må slette senere. Vet ikke om drag/drop fungerer slik at man slipper slette etterpå. Men det skal jeg teste.

Takk også for innspillet om bruk av Bildeoverføring når man skal importere bilder/video. Skal prøves.

Edit:

Har nå prøvd litt mer, også med drag/drop. Lurer på hvorfor følgende skjer ved kopiering/flytting av en film (kun som eksempel):

Ved eksporter og valget "uendret orginal" så lagres filmen som en Mp4 fil, ved "eksporter 1 video" eller drag/drop så lagres filmen som m4v fil. Ved mp4 og "uendret orginal" så er filen 1.02 GB, ved m4v så er størrelsen 512 mb ved drag/drop, og ved eksporter "en video" og valgt kvalitet er 4k så er størrelsen 763 mb.
Hvorfor forandrer programvaren oppløsningen når man flytter filer?
medlem i 193 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere