Angrep er blitt blokkert

Diskusjon rundt Mac OS

Angrep er blitt blokkert

Innleggav rolf_odd » tor 20.04.2017 22:54

I de siste ukene viser Norton Internet Security noen ganger flere ganger i minuttet at et angrep er blitt blokkert. I loggen står det: Sårbarhet (International HTTP PE File Hash) blokkert. Jeg har brukt Norton fra Telenor i flere år og har ikke opplevd noe liknende tidligere. Kan noen si hva som foregår og hva jeg bør gjøre?
medlem i 146 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav Morse » fre 28.04.2017 13:58

Da er vel angrepene blitt blokkert, da? Rett og slett? Hvis du betaler for Norton, har sikkert supporten deres en nærmere forklaring...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav rolf_odd » lør 29.04.2017 15:24

Norton er inkludert i abonnementet fra Telenor. Telenor support sier slike forsøk på å komme inn på datamaskiner her i landet skjer hundrevis av ganger hver dag, men at Norton kan stoppe dem. De flest av angrepene har utgangspunkt i USA, men blir ofte omdirigert, slik at det ser ut som om de kommer fra andre land.
medlem i 146 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav Morse » søn 30.04.2017 9:08

Dessverre en helt vanlig ting nå for tiden. Hvis du ikke allerede har gjort det, last ned denne og hold den oppdatert: https://www.malwarebytes.com/mac/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav Stham » tir 02.05.2017 9:57

Det spørs jo hva Norton definerer som angrep... det er nok ikke malware; spionprogram, virus... whatever. Jeg fikk installert Norton på min første Mac, år 2001, men den reagerte på Windows-malware, som er uskadelig for Mac, og det var voldsom aktivitet så jeg slettet programmet. Kjørte uten noen form for malware-program på alle Mac'er fram til ca. 2015. Jeg installerte og kjørte MacScan i 2011 på min iMac, noe som tok noen timer, men det fant aldri noen skadelig programvare. Så ca. 2015 installerte jeg gratisversjonen av Avast, og får iblant beskjed om blokkering av malware... den beskjeden kommer nok av andre årsaker enn malware; det vil jo være rart om slike angrep plutselig begynner å komme når jeg har installert en malware-kontroll. Men det er likevel en sikkerhet og Avast har gode testresultater på å stoppe malware.
Verdt å merke seg er at selv om det finnes malware-angrep mot Mac, så sa en IT-mann i et intervju på NRK etter at det var en del skriving om "nå er det virus også på Mac" (få måneder siden intervjuet), at ja, det er også malwareangrep mot Mac, men det antall angrep mot Mac siden den aller første Mac fram til i dag, er like mange som antall angrep mot Windows hver time...
medlem i 191 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav Morse » tir 02.05.2017 16:20

Finner ad/spy/malware på omtrent hver fjerde Mac jeg sjekker, men du gjør selvsagt som du vil.

Übrigens: https://malwaretips.com/blogs/remove-mac-os-x-virus

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav Stham » tir 02.05.2017 19:40

Jeg har jobbet på diverse Macer, med mange kolleger, fra 1992 og i 15 år, uten noe malwareprogram, og uten å ha fått malware - og av de mange jeg kjenner som har Mac, og de mange Macer jeg har hatt, aldri hatt eller hørt om noen som har hatt virus eller annen form for malware. Apple er jo flinke til å blokkere det som dukker opp. Mye som malwarekontroller sier er blokkering av malware, kan kanskje være websider som programmer mener ikke er safe o.l. Jeg har nå Avast, og som før jeg lastet ned det, scanner jeg iblant med et godt program - iblant vil si et par ganger i året :-) Det er i hvert fall ingen grunn til å ikke ha et gratis program som ikke stjelere masse datakraft, så får en tro hva en vil om alle meldinger om blokkering som dukker opp. Som nevnt, rart at jeg plutselig får mange malwareangrep akkurat fra jeg har installert Avast, når jeg aldri på over 20 år har hatt eller hørt om noen som har blitt infisert.
medlem i 191 måneder
 

Re: Angrep er blitt blokkert

Innleggav Morse » tor 04.05.2017 8:55

Som sagt, du gjør selvsagt som du vil. Det er jo din maskin. :rolls eyes: :rolls eyes: :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]