Brukertesting på budsjett

Billig brukertestingBrukertesting er alfa omega når du utvikler nettsider, men dessverre tar alt for få seg tid til å gjøre nettopp dette. En av årsakene til at folk ikke prioriterer brukertesting kan være prisen. Profesjonelle aktører gjør som regel en god jobb, men tar seg også godt betalt for jobben. Hva gjør du hvis du ikke har råd? Vi viser deg et par kostnadseffektive måter å få testet din nettside på.

Når du designer en nettside, er dette stort sett noe som foregår inne i ditt eget hodet. Du skisser mest sannsynlig opp siden, følger visse designtradisjoner for web og utvikler en side slik du vil ha den og slik du tror dine besøkende vil ha den. Vet du virkelig noen ting om hvordan dine besøkende faktisk vil bruke din nettside? Sannsynligvis ikke og det er her brukertesting kommer inn i bildet.

Brukertesting, eller "usability testing" som det også kalles, er noe som så langt har vært svært nedprioritert i Norge og få investerer i dette. Mange selskaper redesigner sine nettsider, men tenker lite eller ingenting på å teste hvordan brukerne faktisk opplever denne siden. I Norge har selskaper som Netlife Research spesialisert seg på dette og deres arbeid med Telenors nettbutikk førte til 44% økning i salget, 14% økning i konverteringsraten og en svært god ROI (Return on Investment). Detaljert, grundig og god brukertesting gjennomført av profesjonelle aktører koster mye, men det er mye du kan gjøre selv med små budsjetter.

Benytt deg av online-brukertesting

Brukertesting er et ikke et nytt fenomen og større markeder som USA er konkurransen stor og behovet kanskje enda større. Det har derfor dukket opp en rekke nettsider som kan levere svært billig og kostnadseffektiv brukertesting over internett. Disse tjenestene er selvsagt noe begrensede, men med priser så lave som $7 per nettside er det ingen stor investering.

Usertesting.comAv denne typen tjenester, er UserTesting.com, blant de mest seriøse. For $19 får man en video som viser hvordan en internett-bruker opplever din nettside og hvordan en forhåndsdefinert oppgave løses. I tillegg får man en skriftlig rapport som gjennomgår hva denne brukeren opplevde som godt, mindre bra og dårlig. Er dette for dyrt og er man villig til å gå ned i kvalitet, er tjenesten FeedbackArmy et alternativ. Der koster brukertestingen kun $7, men her får du kun skriftlig tilbakemelding (opptil 10 stk).

Gjør brukertestingen selv

Et annet alternativ for brukertestingen er rett og slett å gjøre oppgaven selv. Med litt enkel og rimelig programvare kan du enkelt foreta relativt avansert brukertesting av dine nettsider. Ring venner, familie og bekjente og la dem teste dine nettsider mens programvare som Silverback registrerer hvordan det hele oppleves.

silverback-logoWebdesignfirmaet clear:left har i lengre tid jobbet med et program ved navn Silverback som vi også tidligere har snakket varmt om på Kreativ1. Det er et enkelt lite program som bruker Mac'ens innebygde iSight-kamera, kombinert med skjermopptak, for å sette sammen brukertester for webdesignere. Andy Budd forklarer og demonstrerer i videoen under:

Silverback koster $49.95 (NOK 257.-) og 10% av inntektene har clear:left valgt å donere til Dian Fossey Gorilla Fond. For Windows-brukere kan programvare som Morae gjøre samme nytte som Silverback.

Skulle du begi deg ut på denne typen brukertesting selv, er det viktig å også tenke målgrupper. Lager du en site for ungdommer mellom 16 og 20, bør du helst få ungdommer i denne aldersgruppen til å teste ditt produkt. Dine foreldre og beste foreldre er dermed ikke en god gruppe å teste dette produktet på.

Live-brukertesting

Et tredje alternativ er å ta brukertestingen når nettsiden først er lansert. Ved hjelp av tjenester som Crazy Egg og Clickdensity kan du raskt se hvordan dine brukere beveger seg på din nettside og hva som fungerer eller ikke fungerer. Dette er selvsagt ikke like effektivt som muntlige tilbakemeldinger fra ukjente eller famile og venner, men kan allikevel gi deg mye nyttig informasjon om hvordan sidene brukes av dine brukere.

Uansett om du har gjennomført grundig brukertesting, bør du benytte Crazy Egg eller Clickdensity for å finne ut hvordan dine brukere benytter siden. Brukertesting er ingen fasit, dine virkelige brukere kan oppleve nettsiden helt annereledes enn testgruppen du benyttet.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

TDSzevz

http://browsershots.org/ er jo også en fin side for å se hvordan nettsiden din ser ut i forskjellige nettsider. Det er jo også en viktig del av brukertestingen.

martin

Absolutt. Browsertesting er en meget viktig del, og det krever kompetanse. Det er IE som i særklasse skiller seg ut på den negative siden når man skal browserteste.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS