RED annonserer godsakene

Uendelige muligheter
RED annonserte i dag en rekke nye produkter. Da produsenter som Canon og Nikon lanserte digitale speilreflekskameraer med mulighet til å ta opp video, gikk RED tilbake i tenkeboksen. Endelig får vi se hva de har kommet frem til, og de har nok tenkt større enn de fleste trodde var mulig.

RED lanserte i dag Scarlet og EPIC. Disse produktene er et resultat av RED sitt nye DSMC-system (Digital Still Motion Camera) - et kamera som tar både stills og bevegelige bilder av meget høy oppløsning og kvalitet. Man skulle tro dette enkelt og greit dreide seg om to kameramodeller, men det er langt mer avansert og skalerbart enn det.

For både Scarlet og EPIC kan man velge mellom forskjellige "BRAINS". Det nye kamerasystemet fra RED er bygget modulært noe som gjør det hele veldig skalerbart. Ønsker du å oppgradere ditt Scarlet eller EPIC-kamera i fremtiden, er det bare å kjøpe en ny BRAIN. Ønsker du å oppgradere fra Scarlet til EPIC, trenger du bare å bytte ut THE BRAIN.

RED BRAINS

Det finnes to kategorier BRAINS - Scarlet Professional Series, og EPIC Master Professional Series. De forskjellige BRAIN-enhetene har følgende spesifikasjoner.

BRAIN-spesifikasjoner

Man kan se de antatte kravene for diskhastighet og datakraft øker drastisk med EPIC Master Professional Series. Scarlet har en antatt maks-datahastighet på 42MB/s, mens Epic ligger på 225MB/s og hele 500MB/s for 28K-modellen.

RED er modulært og skalerbart

I tillegg til nye kamerasystemer og sensorer, har RED også lansert en rekke nye linser, og sist men ikke minst muligheten til å skyte i stereo/3D.

RED 3D Stereo

Det er uten tvil imponerende og ikke minst overveldende nyheter RED har kommet med i dag. Det som gjenstår å se, er hvordan mulighetene for bearbeiding av bildene i post-produksjon vil bli. Forhåpentligvis har RED tenkt grundig gjennom det også.

RED and Adobe share the goal of enabling the most advanced tapeless post-production workflows in the industry. With native support for RED R3D files in Adobe Premiere Pro CS4, Adobe Encore CS4, and Adobe After Effects CS4, Adobe is furthering the integration of tapeless camera formats into its line of professional video products, and making post-production workflows faster, more flexible, and more efficient. RED's Digital Cinema camera line, the new RED plug-in, and Adobe video tools provide an exceptional solution for video professionals who want to harness the full potential of raw digital cinematography while tapping the efficiency of tapeless workflows.

Simon Hayhurst, Senior Director, Product Management, Digital Video og Audio, fra Adobe.

Det er tydelig at Adobe er på riktig vei når det gjelder RED og post-produksjon. Hva skjer med Final Cut Pro og Apple? Får vi noen gang native R3D-støtte? La oss håpe det.

Se og les mer på RED.com/epic_scarlet

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

sebastiaen

er det bare meg som ikke helt forsto det her? Har aldri hørt om Red før og klarte ikke å forsto akkurat hva dette var.
Jeg må nok gå inn på sidene deres og lese litt..

rub1

RED er vel etter det jeg har fått med meg et "billig" proff videokamera.

thomasb

Ta en titt på følgende sider i tillegg til siden som lenkes til i slutten av artikkelen over:
http://www.red.com/about_red/
http://en.wikipedia.org/wiki/RED_Digital_Camera_Company

thomasb

Artig å se full HD (1920x1080, 2,1MP) sammenlignet med 28K (28000x9334, 261MP) :) http://prolost.blogspot.com/2008/11/in-case-you-were-wondering.html

Jeg vil ellers anbefale å lese gjennom det Michael Scott skriver om RED-lanseringen.

Paperboy

Peter Jackson har laget en liten test på kamera, og her vil dere se kvaliteten på kameraet. 107 megabyte - 7 sekunder film. Leve båndbredde! Men kvaliteten er mildt sagt glimrende:
http://red.cachefly.net/video/crossing1.mov

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS