Fem gode SEO-tips (del 2)

Vi fortsetter der vi slapp i "Fem gode SEO-tips del 1" og presenterer fem nye gode tips for søkemotoroptimalisering og metoder for å rangere høyere, få mer trafikk og bli søkemotorens yndling. Før du leser denne guiden anbefales de gjerne å bruke litt tid på å gå igjennom del 1 av våre SEO-tips hvis du ikke allerede har gjort dette.

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og er et navn på alle de aktivitetene man foretar seg for å få synlighet i søkemotorer som Google, Yahoo og MSN. SEO kan være alt fra små endringer på nettsiden til fullstendig ombygging av nettsider og avanserte lenkestrategier. Målet er uansett det samme, rangere bedre i Google/Yahoo/MSN etc. på gitte søkeord.

SEO unødvendig?

Teknikkene som ofte nevnes i sammenheng med søkemotoroptimalisering er noe som i bunn og grunn bør bli gjort når du lager nettsiden og ikke i etterkant. Man kan med andre ord derfor si at SEO egentlig er unødvendig hvis du allerede på forhånd har gjort et godt håndverk. Lager du en nettside som følger W3Cs standarder og som er semantisk oppbygget er du allerde godt på vei. Dessverre gjør Dreamweaver, Frontpage og andre lette løsninger folk late og håndverkene er ikke så gode som de bør være. Det kan da være lurt å gå gjennom sjekkpunktene som vi i denne og fremtidige artikler vil presentere.

Når du leser dette bør du ha en ting godt plantet i underbevistheten, du skal lage sider for mennesker og dine brukere - IKKE en søkemotor.

Fem gode SEO tips (del 2)

Vi fortsetter der vi slapp i "Fem gode SEO-tips del 1" og det absolutt viktigste tipset av de fem tipsene vi presenterer i dag, er uten tvil "lenkebygging". Før du begynner med lenkebygging er det allikevel ikke dumt å ha det tekniske på plass. Bruk gjerne litt tid på å gå igjennom del 1 av våre SEO-tips før du fortsetter.

Rene URLer

Rene URLer eller Clean URLs som det ofte også kalles, er noe du virkelig bør ta deg tid til. Både dine brukere og Google vil takke deg for vesentlig mer oversiktlige URLer. Hva er så rene URLer? La oss gi deg et godt eksempel fra Google. Søker du etter brukertesting i Google vil du i ett av resultatene få opp Kreativ1 sin guide til brukertesting på budsjett. Bildet under viser resultatet vi fikk på et slikt søk.

Rene URLer

Som du kan se av bildet, har vi en såkalt ren URL. Du kan ut av URLen til Kreativ1 som Google viser lett se at dette er en artikkel om brukertesting på budsjett. I forhold til brukeren som søker er dette med andre ord brukervennlig og i forhold til Google så gir vi fra oss en rekke nøkkelord i URLen på hva denne siden handler om. Nøkkelordene brukertesting, budsjett, artikkel og kreativ1 vises alle i URLen og skulle noen velge å søke på dette øker sannsynligheten for at vårt treff tas med i resultatet.

Hva er så en ikke ren URL? Det er stort sett URLer som generers automatisk av diverse publiseringsløsninger og som absolutt ikke avslører hva URLen inneholder for brukere eller Google. I Kreativ1s forum benytter vi forumprogramvaren PHPBB som har en del mangler med tanke på SEO. URLene som genereres av PHPBB er verken søkemotor- eller menneskeligevennlige.

Ikke Rene URLer

Som du ser av URLen i bildet over, avslører den absolutt ingenting. Optimalt burde URLen kunne sett slik ut https://kreativ1.no/forum/grafisk-design/InDesign-tekststilling, men grunnet programvaren ender lenken å se slik ut https://kreativ1.no/forum/viewtopic.php?f=362&t=209788. Verken brukervennlig eller Google-vennlig.

Sitemaps

Google, Yahoo og de andre søkemotorene søker seg gjennom dine sider, alt fra flere ganger daglig til et par ganger i uka, men hadde det ikke vært praktisk å fortelle søkemotorene om alle sidene din nettside består av og når de sist ble oppdatert? Med en såkalt sitemap eller områdekart kan du gjøre akkurat dette. Et områdekart gir webansvarlige en enkel metode for å informere søkemotorer om sider på deres webområder som er tilgjengelige for gjennomgang. I sin enkleste form er et områdekart en XML-fil som viser webadresser til et webområde sammen med metadata om hver webadresse (når den sist ble oppdatert, hvor ofte den vanligvis endres, og hvor viktig den er i forhold til andre webadresser på webområdet), slik at søkemotorer kan gå gjennom webområdet på en mer intelligent måte.

Et områdekart eller sitemap er med andre ord et komplett "kart" over din nettside som Google, Yahoo og andre søkemotorer kan benytte for å indeksere din nettside. Med et områdekart vil du mest sannsynlig få en raskere og mer korrekt indeksering enn uten. De fleste moderne publiseringsverktøy som f.eks. Wordpress, Drupal og Joomla har innebygget støtte eller moduler som gir støtte for sitemaps/områdekart. Har du et mindre nettsted kan du også lage slike kart selv, ved å ente benytte deg av programvare som scanner din nettside eller å lage det for hånd ved å følge protokollen til sitemaps. Det letteste er allikevel å la ditt CMS ta seg av jobben med å utvikle sitemaps.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster ToolsGoogle Webmaster Tools blir ofte beskrevet som en skjult juvel i verktøyskassen til en webdesigner/webutvikler/nettsideeier. Webmaster Tools er ikke et verktøy Google har promotert ofte, men med Webmaster Tools kan du få svært nyttig informasjon om hvordan Google som søkemotor opplever din nettsider.

Google Webmaster Tools innebærer en enkel registrering hos Google, deretter en verifiseringsprosess at det er er du som eier nettsiden du registrerer og har tilgang til den. Etter registreringen vil du få tilgang til en rekke verktøy som kan hjelpe deg på veien til å forstå hvordan Google og andre søkemotorer oppfatter din nettside, eventuelle problemer og sist tidspunkt Google var innom siden din. Du kan også endre på en del informasjon vedrørende din nettside, for eksempel oppgi hvor hyppig Google skal være innom din nettside og bli med i Googles utvidede bildesøk.

Videre kan Webmaster Tools også gi deg en enkel oversikt over hvor mange sider Google har indeksert, hvilke nøkkelord/søkeord dine nettsider er synlige på, hvilken plassering du har på forskjellige søkeord og rette potensielle feil. Google vil også gi deg beskjed om de finner potensielle problemer med din nettside med tanke på rangering i deres søkemotor, for eksempel duplikat innhold.

Med Google Webmaster Tools kan du blant annet utføre følgende:

  • Laste opp en XML Sitemap for din nettside
  • Analysere og generere robots.txt filer
  • Fjerner URLer du ikke ønsker indeksert
  • Spesifisere om domenet skal vises med eller uten .www
  • Identifisere problemer med tittel og beskrivelses-taggene
  • Se hvordan Googlebot ser din nettside
  • Få advarsler hvis din side står i fare for å bli slettet fra Googles indeksering

Innhold, innhold, innhold

Uansett hvor perfekt din nettside er bygget opp, kommer du ikke langt i søkemotorene hvis du ikke har innhold. Kvalitetsinnhold som er unikt, ofte oppdatert og godt skrevet vil uten tvil bli tatt godt i mot hos dine brukere, Google og andre søkemotorer. Innhold som derimot er kopiert fra andre, ikke unikt og skrevet for søkemotorer blir ikke tatt godt i mot.

Husk at det å skrive for web er ikke det samme som å skrive for trykk. Du bør tenke på hvilke språk og hvilke ord dine potensielle besøkende benytter, men skriv aldri for søkemotorer. Prøver du å legge inn flest mulige nøkkelord i det du skriver, kommer du ingen vei.

Les også vår guide til å skrive for web.

Inngående lenker

Når din nettside begynner å ha fått pen og ryddig kode som følger W3-standardene, godt og unikt innhold er det på tide å begynne å arbeidet med å få inngående lenker. Uten inngående lenker vil det ta lang tid før Google, Yahoo og andre søkemotor finner din nettside. Siden inngående lenker ofte fungerer som en stemme på din side, gjelder det å ha mange gode kvalitets lenker inn til sin side. Dette er ikke noe som er enkelt å oppnå og heller noe som kommer etterhvert som ditt nettsted er blitt populært og kjent. Et par inngående lenker kan du raskt skaffe deg i såkalte kataloger.

Kataloger

Den mest kjente og kanskje viktigste katalogen er Dmoz.org. Den er viktig fordi mange søkemotorer bruker beskrivelsen fra Dmoz som beskrivelsen for din nettside og inkluderer stort sett alle sider som ligger i denne katalogen. I tillegg har katalogen mye besøk og kan gi deg god og relevant trafikk. For et par år siden var det å registrere seg i flest mulige kataloger for å få inngående lenker det store, men dette bør du være svært oppmerksom på at ikke er en god ide. Mange av katalogene er svært useriøse og gir deg en motsatt effekt i Google. Det finnes allikevel et par kataloger som både kan gi deg en god inngående lenke og god trafikk. Blant disse er blant annet:

Sosiale medier

Bruk sosiale medier for å markedsfør din nettside. Del dine nyheter på Kudos (norsk) eller Digg og Reddit (engelsk) og få både inngående lenker, oppmerksomhet og trafikk. Skriver du godt innhold som slår ann og publiserer dem på disse sidene vil du raskt kunne få mange inngående lenker. Sørg for at du er representert i alle nettverk som dine brukere befinner seg i, f.eks. Facebook, Twitter og Flickr. Dette kan igjen både skape besøk, oppmerksomhet og gode inngående lenker fra både disse sidene, blogger og andre nettsteder.

Du bør også gjøre det lett for dine nettbrukere å dele ditt innhold på diverse sosiale tjenester. Gjør du dette kan dine brukere stå for delingen av ditt innhold og dermed også promoteringen. Ikke vær nervøs for å være åpen eller gi bort innhold du ellers ikke ville gitt bort.

Registrer bedriften din i Google Maps

Millioner av mennesker søker på Google Maps hver dag. Du har helt sikkert sett at butikker, restauranter og firmaer ofte er oppført direkte i Google Maps med både bedriftsinformasjon, nettside, kontaktinformasjon og åpningstider. Her kan også din bedrift eller butikk befinne seg og det er helt gratis.

Registrer bedriften din i Google Maps

Når potensielle kunder søker på Google Maps etter lokal informasjon, finner de din bedrift: din adresse, åpningstider, selv bilder av utstillingsvinduer eller produkter. Det er enkelt, gratis og du trenger ikke noen egen nettsid. Du kan lese mer om hvordan du kommer i gang i Googles Business Center.

Finn nettsider du kan samarbeide med

Finnes det andre nettsider du kan samarbeide med? Det finnes en utrolig mengde små og medium store nettsider som kanskje du kan samarbeide med? Gjennomfør grundige undersøkelser på hvilke nettsider de brukerene du vil nå besøker og se hva du kan gjøre. Mange nettsider samarbeider om innhold og lenker til hverandre i stort monn.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

iEinar

Tusen takk!

Kjempe bra artikkel :-)

deadringer971

Veldig bra artikkel!! Noen som vet om domene.no/artikkelnavn/ betegnes som ren URL, sammenlignet med domene.no/artikkelnavn.php?

hasund

deadringer971: Ja, den adressen er både "renere" og mer fremtidsrettet siden teknologien bak nettsiden er skrelt bort.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS