Vinneren av Visuelt 08

Sist fredag ble norges beste designarbeider premiert av Grafill under årets Visueltdager. I år kåret man vinnere innenfor mer en 20 emner i kategoriene grafisk design, illustrasjon, motion og webdesign.

Spesielt kategoriene «grafisk design» og «illustrasjon» hadde mange spennende vinnere og et høyt nivå på både vinnerne og de nominerte. Martin Kvamme og Halvor Bodin tok tradisjon tro med seg flere priser. Bleed, Apt, Scandinavian Design group, Dinamo og Commando Group var også blant de som høstet mye ære.

Motion og interaktiv med potensial

I kategoriene for «Motion» og «interaktiv design» var derimot ikke nivået like høyt, og begge kategoriene bærer preg av at dette er nye fagområder hos i Grafill. Selv om det fantes flere meget gode bidrag og verdige vinnere, var det også kategorier hvor man ikke kunne kåre noen vinner.

Kreativ1s lesere oppfordres til å allerede nå klargjøre kandidater til neste års Visuelt-dager. Påmeldingsfristen er i januar 09.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

segrov

Ser at Dagbladet har laget et galleri med vinnerarbeidene:

Dere ser alle bildene her:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/04/25/533661.html?i=1

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

admin

Genialt segrov. Mye bra der!

kenken

Kjeft.a har fine referater og bilder fra Visuelt 08. Både fra foredragene og premieutdelingen.
http://www.kjefta.org/visueltdagene-2008/
http://www.kjefta.org/

segrov

Klart jeg leser kjefta, men kreativ1 var først ute denne gangen;)

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

palelnan

Jeg har meninger om dette.

To av vinnerne, Hovefestivalen og Operaen, er jeg sterkt uenig i. Jeg var på Hovefestivalen, og skiltene var til tider vanskelige å lese, i tillegg til at de var dårlig plassert og mangelfulle. Jeg mener veldig sterkt at plassering og innhold på skilt MÅ være tellende, ikke kun utseendet. Det lille kartet jeg fikk der var også rimelig uforståelig, og flere steder var feil avmerket. Det var til og med tilfeller av at et skilt pekte mot 40 boder, og den boden skiltet beskrev var ikke merket.

Når det gjelder Operaen, har det vært heftig debattert om den nye profilen var verdt prisen, og om det i det hele tatt var verdt penger. Se f.eks. http://e24.no/medier-og-reklame/article2041958.ece

At det er uenighet blant designere er en ting, men denne logoen har klare tekniske svakheter. De tynne strekene blir særdeles dårlig på skjermvisning, og når hvitt på svart-varianten blir brukt i avisa, blir det nesten usynlig. Den var i alle fall nesten borte på den annonsen jeg så i Dagbladet.

Jeg nøyer meg med disse to, selv om jeg har meninger om flere også :-)

Oppsummert: Jeg har lenge merket meg at mange applauderer mer dess mer spektakulært et design er. Det kan være så uforståelig og ubrukelig som bare det, men bare det er nyskapende er det bra. Dette er jeg mektig uenig i.

Funksjonalitet er en grunnpillar for godt design, og med gode hoder kan man være spektakulær uten at det i det hele tatt trenger å bli uforståelig.

Å gjøre en logo uleselig vil jeg påstå er feil uansett.

kenken

Nå skulle vel ikke dette være en diskusjon om hvilke arbeider som er gode eller dårligere.

Men jeg må virkelig henge meg på palelnan i at logoen til Operaen er helt forferdelig! Både på trykk og på skjerm. Den blir helt borte i trykksaker pga den tynne streken på fonten, og jeg vil påstå at den ikke kommuniserer det nye operabygget i det hele tatt!

Det eneste man ser i en annonse er den skrå streken - og at man vha. denne skal assosiere seg frem til det nye operataket og Operaen er i overkant optimistisk!
---
Vil alikevel legge til at utformingen av resten av profilen, og vidreføring av den diagonale linjen er meget godt utført.
http://www.dinamo.no/2007/10/16/ny-profil-for-den-norske-opera-og-ballett/

palelnan

Kan godt flytte denne diskusjonen til forumet, jeg vurderte det, men det har en tendens til å bli kortlivet.

Går det en diskusjon om dette temaet et annet sted?

segrov

Første gang jeg så logoen, var det i DN, sammen med en artikkel hvor flere designere slaktet logoen.

Men etter å ha sett på den en stund, og ikke minst snakket med andre om den, har den vokst, og jeg synes den er skikkelig fresch.

Hvis operaen holder oppe medietrykket, kan logostreken om få år stå alene som et norsk superbrand, på linje med nike-swooshen og apple-eplet...

Øyvind Segrov – official hero of mr. Tom Sommerseth

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS