Bildeproduksjon - Del 2: Fargeprofiler

På nettet fins det utallige forklaringer på fargeprofiler. De aller fleste guider greier å forklare HVA en fargeprofil er, og HVORFOR vi har det. Men likevel er det haugevis av folk som lurer på hva i all verden man egentlig skal gjøre. Sannheten er at man må gjøre helt forskjellige ting alt etter hva man produserer. I denne guiden tar jeg for meg fargeprofilering for trykk.

Klare fakta først, for proff fargestyring må du:

  • Ha en (veldig) god og kalibrert skjerm. (Apple er IKKE best på skjerm, dessverre)
  • Ha en hardware kalibreringsdings, f.eks. en Spyder
  • Ha en meget kapabel og kalibrert skriver, for å gjøre prøvetrykk
  • Bruke fargestyring for dine grafiske programmer, og for skriveren (enten software-simulering, eller hvis printeren har innebygd fargestyring)

Selvsagt kan du fargestyre om du ikke har tipp topp utstyr også, men det er ikke like mye vits.

Fargeprofiler kan også virke mot sin hensikt. Når man lager bilder for web kan man merke problemer fort, siden det ikke er alle nettlesere som bryr seg om fargeprofiler. Spesielt kan standardprofilen «Adobe RGB (1998)» lage kvalm.

Her er et eksempel, hvis du ser forskjell, støtter nettleseren din fargeprofiler:

MEN ALTSÅ, hvis du har utstyret i orden, kjør følgende saksgang:

  1. Finn ut hvilken profil trykkeriet bruker, og still inn dette i din software.
    I Adobes programmer er det lurt å gjøre dette i Bridge, som kan stilles inn til å bestemme fargeprofiler for alle programmene på en gang. Edit > Creative Suite Color Settings...

    Standardprofilsettet som kan brukes er «Europe Prepress 2», som fungerer godt mot de fleste trykkerier. CMYK-profilen kan variere alt etter hvilket papir som brukes, så da må du inn i detaljerte innstillinger i Photoshop, Edit > Color Settings. I CMYK-boksen velger du det trykkeriet befaler, f.eks. «Web Coated FOGRA 28» eller «Uncoated FOGRA 29», alt etter hva trykkeriet befaler.

    MEN, skal du profilere mot norske aviser, trenger du som regel NADA-profilen (NADA = Norske Avisers Digitale Annonsetjenester), som finnes komplett med bruksanvisning på denne siden. Som om ikke det var nok innstillinger, kan det lønne seg å bytte vekk fra Adobe RGB (1998) som RGB-profil når du har NADA som CMYK-profil, dette fordi det er litt for stor forskjell på Adobe og NADA. Jeg bruker i hvert fall ColorMatch RGB, har gode erfaringer med det.

  2. Åpne bildet i Photoshop
    Åpne det på den måten du vil, enten på vanlig måte eller i Camera RAW. Når bildet åpnes (direkte eller etter Camera RAW), og bildeprofilen ikke er den samme som dine innstillinger, får du en advarsel, f.eks. denne:

    Her er det ikke så vanskelig å velge hva som skal gjøres. Om bildet skal brukes i RGB eller CMYK, velg alltid «Use the embedded profile». Endringer gjør vi etterpå.

  3. Klargjøre bildet for videre behandling
    I min forrige guide anbefalte jeg å ikke beskjære bildet, kun endre oppløsningen uten resampling. Vanlig trykk ligger på 300 dpi, avis rundt 200, still inn slik i Image > Image Size (KUN Resolution-feltet skal endres):
  4. Gjøre om til RGB/legge til profil
    Hvis ikke bildet ditt er i RGB-modus, konverter det dit nå, Image > Mode > RGB. Da vil det automatisk få den innstilte RGB-profilen. Hvis bildet allerede er RGB, velg Edit > Convert to profile, og velg Working RGB. Pass også på å ta vekk krysset på "Flatten Image" dersom du har flere layer, resten av innstillingene kan være som standard.
  5. Forhåndsvis CMYK
    Til slutt merker du av for View > Proof Colors. Det du har nå, er et bilde i RGB, som forhåndsviser hvordan det kommer til å se ut i CMYK. Du kan jobbe med det i RGB, noe som gjør at f.eks. Levels, Curves og flere andre justeringer og filtre fugerer mye bedre. Når du er ferdig med behandlingen, konverterer du det til CMYK og lagrer

Denne prosessen tar sikte på å bevare bildets originale utseende, samt å forsikre at det du ser på skjermen er slik bildet kommer ut på trykk.

For å få autentiske prøvetrykk (spesielt ved avisjobbing), er det som nevnt viktig at skriveren bruker profiler, enten ved at den støtter det selv, eller via simulering. For å få til dette, må du sjekke dokumentasjonen til skriveren, og kanskje til og med ta kontakt med skriverprodusenten – det er nemlig ikke alltid like enkelt å finne dokumentasjon på dette. Selv bruker jeg ColorWise-simulering sammen med en Canon laserskriver, som gir veldig autentiske prøvetrykk.

Spesialtilfelle: Av og til går profileringen ut på helt andre ting, for eksempel å konvertere en magasinannonse til avis. Da er det viktigste at det ser mest mulig likt ut. Bildet bør da åpnes i sin medfølgende CMYK-profil, og konverteres rett over i den nye profilen. Hvis det blir veldig stor forskjell, test Edit > Assign Profile også. Når du har konvertert, bruk History/Snapshots til å hoppe frem og tilbake mellom original og endret versjon, helt til de er mest mulig like, bruk verktøy etter ønske, Curves ser ut til å greie mesteparten av biffen i de fleste tilfeller.

Neste: automatiser prosessene til funksjonstastene.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

palelnan

Har lest en del om kalibrering av scannere, og mitt scannerprogram maser om å gjøre det en gang i uka. Dette ser jeg på som bortkastet tid. Har man en god skjerm, kan man bare gjøre noen kjappe justeringer i Photoshop, noe man likevel MÅ gjøre.

Viktigheten av fargeplansjer, som enkelte fotografer setter inn i bildene sine, er også overvurdert. Disse er ubrukelige i seg selv, det eneste de KAN brukes til, er når man har mange bilder tatt i nøyaktig samme lys og med nøyaktig samme innstillinger. Da kan man se likheter og ulikheter på fargeplansjen, og lettere justere alle likt.

Sabadabado

Dette er så innmari ålreit gjort av deg palelnan. Keep it comin'.

svar

Jeg ser ikke forskjell på de 2 bildene, hverken i safari, opera, FF eller IE6

Apropo skjermer, jeg sitter på en 20" ACD og kjøpte meg en display2 kalibrator og ser stor forkjell på før og nå.
Nå er ting mere likt utskriften.
Skal man være sikelig nazi på dette med skejrm og farger er det vel egentlig bare eizo sin color edge serie som er bra nok, vist man har råd.

Har lest mye om kalibrering av skriver, men mange sier at de profilene som følger emd skriver/man kan laste ned til div papirtyper i kombo med rikige skrivere er bra nok, da de som regel er laget med mye mere kostbart og nøyaktig utstyr enn det vanlige folk får kjøpt.

Ellers må jeg si at dette var enda en fin guide fra palelnan

palelnan

Jeg ser forskjell i Safari, men ikke i Opera. Prøv å kikke på skjermen på skrå, kanskje det hjelper.

Jeg er sikkert bortskjemt, siden jeg har en Color Edge på jobb :-)
Og i forhold til den er Apple Cinema Display ganske underlegen.

Ang. profilering av skriver, jeg har faktisk bare prøvd ColorWise, og det med godt resultat. Dette fikk vi til med hjelp fra Canon Norge, god service der.

svar

Sjekket nå, fargene er like, men på den adobe rgb versonen er fargene forskyvet i forhold til den andre, men det er kansje forskjellen også?

Hvilken color edge da?
:)

palelnan

CG210

artofdesign

Sitter med en ColorEdge CE240W som går for å være ganske grei ;)

Og dette folk snakker om fargestyring er nesten bare å gi opp å "lære seg".
Det går på erfaring. Jeg bruker mye spesialfarger... og til og med papiret har noe å si, jeg vil kanskje tørre å påstå at papiret har mest å si.

Så fargestyring mot en spesifikk skjerm er mere en tilvenningsfase, der du etter x antall trykk et bestemet sted vil kunne "gjette deg til" eller forstå hvordan dette blir når det er ferdig trykt.

----------------------------
www.artofdesign.no

svar

Ja papiret har mye å si, det har jeg funnet ut også.
Bare for å ta det enkelt ser samme bilde anderledes ut på glossy kontra matt papir (logisk nok)

Hva er forskjellen på eizo CE og CG seriene?

palelnan

Enig, man kommer gradvis nærmere sannheten ettersom årene går.

Papiret har mye å si, ja, derfor burde egentlig trykkeriene laget en profil for hver papirtype.

En annen ting er at f.eks. avislesere er så "vant" med dårlige bilder at de ikke bryr seg nevneverdig. Mange små lokalaviser behandler ikke bilder i det hele tatt, til min store ergrelse.

Flott artikkel om repro i siste Cap&Design ("nummer 1 2008"), forresten

åttitre

Synes det er veldig greit å ha en pantone vifte etc. rundt seg når man jobber ;) Er en gammal bok jeg leter etter fra Agfa, men er ikke i salg lenger har jeg skjønt. :(

artofdesign

Kan jo legge til at ofte er ikke pms farger helt like heller.
Og at pms vifta er anbefalt å byttes en gang i året ca. (Jeg mener det er tull)
Derimot smart å la deb ligge mørk i et cover etc.

----------------------------
www.artofdesign.no

svar

Etter litt forskning ser det ut som at ACD er en 8bit skjerm.

Ser litt på ny skjerm til bilderedigering og Eizo CG241W ser ut som et godt alternativ med sine 96% av adobe RGB.
Finnes jo de som viser 100% også, men det blir for dyrt for hjemmebruk.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS