Guide: Ikke-destruktiv bilderedigering i Photoshop

I denne guiden vil jeg vise hvordan man kan enkelt utføre de mest vanlige endringene på et bilde på en "ikke-destruktiv" måte. Jeg tar sikte på å vise frem en metode å jobbe på som jeg trives godt med. Det er ikke nødvendigvis sluttresultatet jeg presenterer som er det viktige, det tror jeg nok dere vil skjønne.

Fordelene med denne metoden er mange:

  • ikke-destruktiv redigering - det vil si at du aldri endrer originalbildet, og når som helst kan gå tilbake til utgangspunktet, uten mye pes.
  • delvis ikke-lineær arbeidsflyt gjør at man kan endre eller gå tilbake på ting man har gjort, uten å "undo" alle trinn man gjorde etterpå.
  • God oversikt over endringer og effekter man har foretatt.
  • Fleksibelt; enkel måte å gjøre forskjellige endringer til forskjellige deler av bildet, uten å bruke mange forskjellige verktøy som f.eks. marquee tool.
  • Denne guiden er beregnet for de med allerede basic+ kunnskap om Photoshop, inkludert layers og masker. Jeg kommer ikke til å bruke mye tid på snarveier eller hvor man finner forskjellige verktøy. Dette er ment som en demonstrasjon av en arbeidsflyt og resultatet dere oppnår avhenger av hvordan dere selv velger å redigere bildet.

    Først la oss starte med å finne et OK bilde å jobbe med. Jeg bruker http://sxc.hu til å finne stock-photos og har funnet et portrett-foto av en jente som jeg bruker som utgangspunkt.

    Det første jeg har lyst til å gjøre etter å ha åpnet bildet i PS er å endre fargetonen/metningen på huden hennes. I Layers-paletten min trykker jeg på "add new fill or adjustment layers" og velger "hue/Saturation". Da får jeg et nytt adjustment layer i lista over layers. Photoshop legger også automatisk til en maske på layeret.

    For å justere fargemetningen dit jeg vil ha den bruker jeg saturation-slideren i dialogboksen som dukker opp. Det er ikke så viktig hvor langt man drar slideren, men det er bedre å dra den for langt enn for kort. Dette vil dere uansett kunne gå tilbake å endre når som helst. Nå vil fargetonen endre seg i hele bildet, noe jeg ikke ønsker. Jeg vil at fargen på håret og øynene skal bevares.

    Pass på at masken er valgt i layer-paletten og at svart er valgt som forgrunnsfarge. Trykk alt+backspace. Nå har du endret masken til å skjule hele adjustment-layeret.

    Velg brush-tool og sett opacity til en verdi du føler passer. (Jeg jobber ofte med lave verdier på brushen. Et sted mellom 15-25% synes jeg er behagelig. Da gjør man mindre endringer og ting kan ta lengre tid, men resultatet blir bedre og mer subtilt.)
    Flow skal være 100% og hardness 0%. Diameter på brushen velger du selv, men sett den til en verdi som lar deg jobbe på relativt stor flate uten at du mister kontroll på hvor du redigerer.

    Sørg for at masken er valgt, hvit er forgrunnsfarge. Hvis du glemmer å velge masken vil du risikere å gjøre endringer på selve bildet, noe vi ikke ønsker.

    Med brushen kan du nå begynne å male på bildet til du er fornøyd med fargemetningen. Hold deg unna håret og øynene. Jo flere ganger du går over et område med brushen, jo større endringer vil du gjøre i det området. Dette er fordelen med å bruke lav verdi på brush-opacity. Kontroll.

    Det neste vi skal gjøre er å highlighte øynene litt mer. Dette gjøres på omtrent samme vis. Vi skal legge et adjustment-layer med curves. Her skal vi også overdrive innstillingene i curves-dialogen vår for å oppnå ønsket effekt.

    Som tidligere velger du "add new fill or adjustment layer" i Layers-paletten og denne gangen curves. Vi skal lage en kurve som øker de høye verdiene i bildet kraftig.

    Slik ble min kurve. Grunnen til at vi overdriver verdiene er fordi vi da vil få mye å gå på når vi skal brushe oss frem til det resultatet vi vil ha. Med det samme du trykker ok i curves-dialogen vil nok resultatet se merkelig ut. Gjenta prosedyren fra forrige trinn: sørg for at masken ikke viser noe, og brush deg frem til et resultat du liker. Fokuser på øynene eller andre områder i bildet du vil skal fremheves. Husk: det skal små endringer til for å få et godt resultat.

    Her har jeg gjort små endringer på øynene, pluss tennene for å få vekk en litt gul tone som lå der.

    Nå ønsker jeg å forsterke skygger og kanskje vignettere bildet. Det gjør jeg på nøyaktig samme måte som forrige steg, bare at i curves-dialogen lager jeg en kurve som drar ned de mørke verdiene.

    Nå bruker jeg brushen til å forsiktig få frem områder jeg ønsker å gjøre mørkere. Pass på at man velger masken, og ikke selve bilde-layeret når man begynner å jobbe med brushen.

    Hvis vi går tilbake til begynnelsen av guiden så sa jeg at dette var en veldig fleksibel måte å jobbe på. Sannsynligvis har dere skjønt allerede hvorfor jeg sa det. Legg merke til at alle effektene som finnes under "new fill/adjustment layer" finnes i menyen image-> adjustments. Men om du går under menyen der, så aplliserer du en innstilling permanent til det valgte layeret. For å gjøre om dette må du da bruke undo i en lineær arbeidsflyt.

    Om du ikke liker en endring du gjør med adjustment layers er det flere måter å gjøre om på. Du kan brushe det vekk, slå av det aktuelle layeret, eller du kan endre innstillingene i layeret ved å dobbeltklikke på det i layer-paletten.

    Nå har vi gjort en del endringer til bildet, men jeg begynner å føle at jeg kanskje skulle gått i en annen retning litt tidligere. Hva gjør jeg da? Begynner på begynnelsen igjen? Nei, helst ikke.

    Jeg tenker at kanskje bildet ville gjort seg i svart/hvitt.

    Gå tilbake til det første adjustment layeret - hue/saturation. Dobbeltklikk på det og dra saturation slideren helt ned til null. Det umiddelbare resultatet er jo veldig rart, men det skyldes selvfølgelig masken vi har redigert. Sørg for at hvit er forgrunnsfargen og trykk alt+backspace. Voila!

    Jeg kan i grunn fortsette denne guiden i det uendelige, men tenker det holder. Forhåpentligvis har noen lært noe nytt av dette. Dette er en nokså kraftfull teknikk som man kan bygge videre på, og når man beherkser den kan man få til ganske mange flotte ting ved hjelp av få verktøy. En måte å gå videre på med det bildet jeg nå har, ville vært å øke kontrasten. Det kan gjøres enklest ved å bruke et adjustment layer med brightness/contrast, men enda mer fleksibelt vil det være å bruke curves igjen.

    Curves sammen med masker er veldig kraftfullt. Det kan brukes til utrolig mye: alt fra vignettering til redigering av skygger og effekter og er nok en av mine mest brukte funksjoner i PS.

    Om du ikke blir fornøyd med et spesielt steg i prosessen lar maskene deg hele tiden redigere det du har gjort, og arbeidsflyten blir ikke-lineær. Husk knepet med å overdrive innstillingene i dialog boksene, slik at man får mye å gå på når man brusher.

    Håper denne guiden kommer til nytte for noen. Lykke til og bruk fantasien!

    • Skriv ut artikkel
    • Abonner med RSS