Enkel multiclip-redigering i Final Cut Pro

Hva er "multiclip-redigering?" spør du deg kanskje. Kort fortalt er dette det som på godt norsk kalles "flerkamera-redigering" - en fase i post-production hvor man klipper sammen flere klipp eller opptak fra flere kameraer av samme hendelse, til en ferdig miks, slik man normalt ville gjort på en hvilken som helst flerkameraproduksjon, hvor alle kamera er kablet opp mot en billedmikser og alt går "live-on-tape" til en ferdig miks på direkten.

Det aller aller beste med det hele, syns jeg, er at det ikke er noen annen programvare på markedet i dag, som - til denne prisen - kan gi deg en lignende opplevelse og arbeidsflyt, uten ekstra hardware enn praktisk talt en Mac maskin med skjerm, tastatur og mus. Det som trekker aller mest opp i multiclip-modulen i Final Cut, er at du kan vise alle kildene ut til monitor, i realtime mens du spiller av tidslinja og klipper samtidig - dette høres kanskje ut som en selvfølge - men i andre programvareløsninger finnes det ikke mulighet for å klippe multiclips rett på tidslinja , se alle kildene på enten PC-monitor eller via FireWire-enhet OG samtidig se hva som klippes til på tidslinja, uten ekstra hardware eller i verste fall i det hele tatt.

La oss bare hoppe inn i det uten all svada om at alle kamera bør ha lik tidskode etc.. Dette er faktisk ikke så viktig - det viktigste er at du har et punkt eller frame i videoen som du kan synke etter - dette kan være en blitz, en bevegelse på en skuespiller, en blink på scenelys, etc.

I dette eksempelet skal jeg ikke gå så veldig i dybden på prosjektet, men gi en helt basic innføring i hvordan dette kan hjelpe deg fremfor å sitte å klippe på tidslinja med mange forskjellige videospor og måtte switche mellom dem. Eksempelet er en reell jobb jeg har holdt på med den siste uka.

Produksjonen var en flerkameraproduksjon, hvor vi hadde kablet i alt fem kamera opp mot en billedmikser, og vi hadde to kamera som kjørte med tape, så vi hadde bilder å klippe til i tilfelle noe på miksen skulle gå helt i dass - hvilket det var bra vi gjorde. Mye på miksen var bra, men enkelte steder var det veldig behov for å ha noe å klippe til. Det var da jeg fant "multicam editing" som rette verktøy.

Jeg har en mappe med tre videofiler, den ene er miksen, og de andre to er tapene fra kamera.
Bilde01

Disse klippene skal jeg synke opp mot hverandre, slik at lyd og bilde synkroniserer, uansett hvilket kamera jeg klipper til.

Først må man søke gjennom alle klippene for å finne et punkt du kan synke etter. Når du har funnet et punkt du kan synke etter, sett et innpunkt.

TIPS! Før opptak kan du fyre av en blitz - det letter jobben med å finne synkpunkt atskillig.

Marker alle klippene, høyreklikk og velg "Make Multiclip".
Bilde02

I vinduet som dukker opp skal du velge å "Synchronize using: In Points" - som da vil gjøre at multiclip-redigeringen synkroniserer alle klippene etter innpunktet du satte i alle klipp. Her får du også en oversikt over hvor langt hvert klipp er i forhold til hverandre. Trykk OK.
Bilde03

I listen over klippene vil du nå se et fjerde objekt, som har et noe annerledes ikon. Dette er multiclip-filen som inneholder informasjon om alle kamera, synkpunkt etc. Dobbeltklikk på det, for å åpne det i Viewer.

Alt etter hvor mange klipp du har synkronisert, vil du i allefall minimum se en quad - altså et firedelt vindu. En blå rute viser hvilket kamera du kjører ut til "program" akkurat nå.

På tide å lage en sekvens vi skal klippe i!
Lag en sekvens, og dra multiclipet ned på tidslinja. Med multiclipet plassert på tidslinja, går vi opp i Canvas, midterste knapp og velger "Open".
Bilde04

Dette vil gjøre at når du scroller i eller spiller av tidslinja, vil Viewer i realtime scroller eller spiller av multiclipet med samme posisjon som spillelinja har i tidslinja.
Bilde05

Se stort bilde.

TIPS! Dersom du har to monitorer, eller eventulet mulighet til å koble opp en TV-monitor via en firewire-enhet, kan du velge om du vil se "Multiclip Angles" på enheten du har definert i Video Playback under View-menyen

Før vi begynner å leke oss, vil jeg gi et råd om det med lyd. I vårt tilfelle hadde vi en ferdig miks med lyd som ble gjort on the fly - en kanal for sallyd som applaus, publikumsreaksjoner med latter etc og en med lyd fra miksebordet som også ble tappet for PA-lyd. Disse lydsporene ligger på klippet "Annie Master Mix". Derfor gjorde jeg det denne gangen med å mute lyden på a1 og a2 i tidslinja, dro ned lyden fra "Annie Master Mix" til a3 og a4.
Bilde06

På tide med litt action!

Dersom du ikke er kjent med hurtigknappene for multiclip fra før, ta turen innom Tools > Keyboard Layout > Customize og titt litt på disse, eventuelt lag dine egne sånn at du får det slik du vil når du skal klippe mellom kameraene (tips: søk etter "angle" i Keyboard Layout-vinduet)

Enkelt og greit, med vinduet for tidslinjen i fokus, trykk play, og begynn å klipp. Jeg har satt numpad-knappene 1-2-3 til å klippe mellom kilde 1-2-3, fornuftig nok.

Etter hvert som du trykker, ser du at du får blå markører på tidslinja. Disse indikerer at "her har du bestemt at det skal klippes til en annen kilde".
Bilde07

Ikke før du stopper avspilling, vil det du har gjort tre i kraft, og klippet deles inn i små deler, henholdsvis til den kilden du valgte. Ikke la deg lure av at FC sier du har et par klipp i usynk i forhold til lyden - så lenge alt ser og høres greit ut er det jo bare fryd og gammen - hvis ikke må du begynne helt fra starten av, og synke opp på nytt, finne ut hvor mange frames differanse ting er osv.
Bilde08

TIPS! Vær obs på at dersom du føler du gjorde en feil, og vil undo, trykker EPLE+Z og pøser på i god tro om at "nå endrer jeg kun det siste klippet" - du vil brenne deg grusomt. Det som skjer når du trykker Undo er at du gjør om alt som er gjort siden du trykte play sist gang, og satte i gang å klippe. Da må du fysisk gå inn og slette det klippet du ikke vil ha, og strekke ut endene på de klippene du heller vil skal møtes. Siden disse er i synk, vil du ikke få noen form for synkbrudd.

Og dette er igrunn det. Multiclips kan være spesielt spennende å leke med i forhold til musikkvideoer, hvor du har forskjellige kameravinkler, locations, etc. og du kan, on the fly, klippe mellom kildene og ende opp med en stilig musikkvideo på no time!

Kilder: Final Cut Pro User Manual
Fremgangsmåten er min måte å gjøre dette på, og er på ingen måte "den absolutt idiotsikre og riktige måten".

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

mapale

Jeg har laget noen flerkameraproduksjoner i Final Cut Pro, og jeg er så sinnsykt fornøyd med systemet. Helt genialt, og utrolig enkelt å bruke... Godt initiativ med guide, god guide også! Og hvis noen lurer: iMac takler denne funksjonen mye bedre nn forventet...

KristianL

Selvom jeg syns det kanskje var litt for lite om det man kan gjøre etter man har klippa live. Foreksempel det at man med ett trykk på multiclip angles i viewer skifter ut klippet som er valgt.

TigerOla

Nå ble jeg litt usikker på hva du egentlig mente..
----
Mac Pro 2.66GHz
www.olahaldor.net

skaugabr

åj. genialt. viste ikke at dette gikk an. men det passet ypperlig å få en innføring i dette. mange takk!

jiggigibbie

Finfin guide det her.Så slipper jeg å sette meg inn i manualen hvis jeg skulle ha flere kameraer til disp.

TigerOla

Dersom det skulle bli forespørsel og behov fra dere lesere, så kan jeg skrive en guide når jeg får tid, som tar for seg litt mer avansert synking av kilder. :)
-----
Mac Pro 2.66GHz
www.olahaldor.net

devotio

Dette er en kjempe flott funkjson som kom i verjon 5. Nå har jeg bare brukt denne verjsonen i versjon 5, men utfra deg jeg brukte den i versjon 5 var det en god løsning, men den var ikke perfekt. Får oppgradere FCP tilo 5.1, kanskje den har blitt bedre...

jiggigibbie

Hvis noen virkelig vil lære seg multiclip redigering så er kanskje denne linken jeg fant verdt et forsøk? Så har man noe å arbeide med.

http://www.filmschoolinabox.net

r_gangstad

Finfin guide, har gjort en del sånne prosjekter på skolen, og fcp funker fjell til sånnt (selv på en iMac ja, som pereivind skrev)

ruud

Bra guide, takker for alle gode tips. Lag gjerne flere guider, jeg liker å få det på norsk :D

iNdrebo

Tusen takk for ein fin guide. Sitter her og redigerer på ein 1 1/2 - timers lang film av ein russerevy med 3 kameravinkler, det her går unna!

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS