Hvordan oppnå filmlook med DV-kamera

Drammen i regn filmlook
Hvordan får man DV til å se ut som film? Du er ikke den eneste som lurer. Du klager din nød over den metalliske og to-dimensjonale looken DV-bilder tenderer til å ha. På nettet finnes forslag av ymse slag. Noen slår et slag for diffusjonsfiltere, mange stoler på post-produksjon og plug-ins. Et annet alternativ er P+S Technics adapter.

Sett 35mm linser på DV-kameraet ditt. P+S Technic er en linseadapter med roterende speil som simulerer hvordan et filmkamera fungerer (tenk speilrefleks). Ved å kombinere denne adapteren med 35mm linser oppnår du tilnærmet samme dybdeskarphet, fokus lengde og synsvinkel som med et 35mm filmkamera. Du kan bruke adapteren på de fleste DV-kameraer uten å modifisere i det hele tatt. Du trenger ikke ekstra batteri engang. Adapteren fungerer selvsagt også på HD-kameraer.

Bildene blir mykere, krispere og mer tre-dimensjonale. Muligheten for å bruke 35mm fastopptikk åpner en ny verden og gjør med bildene dine det du ikke trodde var mulig.

Adapteren kommer i to versjoner: en liten, og en stor. De er relativt stive i pris, men du kan leie adapter og linser fra Norsk Filmstudio (uten at det koster all verden, de gir dessuten flotte rabatter hvis du driver med et lavbudsjetts non-profit prosjekt).

Døm selv

Den nye musikkvideoen til Taktløs og Jonas Fjeld, Drammen i Regn, er skutt med et DV kamera og en P+S technincs adapter. Ta en titt!

Er du fortsatt ikke overbevist kan du lese mer på P+S Technik sine sider.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

gunleik

Det finnes en mengde slike adaptere, der PS vel er det dyreste. M35 og Brevis er vel de mest populære.

Fordelen med slike adaptere er at du får DOF karrakterristikken til fullformats linser. Ulempen er at du mister mye lys, at de kan være klønete å fokusere (om du bruker still-glass)
Om du kjøper PS og PL-film 35mm glass, har du langt på vei lagt ut for et ganske dyrt kamera, men kan fremdeles ikke skyte et high-end format... (Vet at du kan sette PS på 2/3" kameraer også, men er det samme adapteret?) Har slett ikke noe imot slike adaptere, men catch'ene har sett større ut en fordelene for meg, så langt...
Men om du får leie adapter og filmglass med FF billig øker det produksjonsverdien betraktelig. SI har inngått et partnerskap med PS rundt sine 2k kameraer, slik at du kan bruke PL-mount, selv om det er en 2/3" sensor.

Bildene fra denne løsningen ser veldig bra ut! Og da får du også oppløsning, farger og dynamikk som gjør at du får mer igjen for investeringen.
http://www.siliconimaging.com/DigitalCinema/products.html

Red har droppet hele problematikken ved å sette på en s35mm sensor. Da kan du "nedgradere" til 2/3", S16mm eller still-objektiver for en billig penge, om du ønsker.

Gunleik

CP

Gunleik,
den "store" P+S adapteren (pro 35) er for 2/3" CCDer.
Mini 35 og pro 35 for 1/2 er for mindre kameraer.
I tillegg kommer den nye mini 35C for 1/3" kameraer med avtagbare linser. Denne har bare 1/2 stop tap av lys.

Vær obs på at med RED får du ikke 35mm DOF hvis du bruker noe annet en 35mm optikk.
Bruker du 16mm eller B4 optikk kan du skyte max 2K ved hjelp av "windowed sensor" (mindre en 1/4 av sensoren er i bruk). Windowed sensor betyr at du har ca. samme DOF som 16mm og 2/3" film/video kameraer.

Du må altså uansett kjøpe 35mm optikk, men også finne deg i en kronglete (eller KJEMPE dyr) 4K arbeidsflyt hvis du ønsker 35mm DOF med RED.

Med en mini 35 på fex. HVX200 får du looken du trenger, og arbeidsflyten du er vant med.
Og tro meg, når du har jobbet med et slikt oppsett oppdager du fort at det er ikke høy oppløsning, men DOF som gir deg de fine filmatiske bildene.

Mange vil ha bedre nytte av en mini 35/pro 35 en å kjøpe dyrt kamera.
Bra lyssetting og litt kreativitet kan ofte gi de beste resultatene.

Christian Pettersen
Konsulent - Pro Video
Office Line Humac, Oslo

Anders Holm

Hei igjen! Se også traileren til den ne snowboardfilmen Picture This. Den er skutt med mini 35 på HVX200.

Se Picture This her

gunleik

CP

Jeg har fulgt Red i 2 år...

Dette blir edit: eh litt kunnskapsløst... -;) Vet seff at jeg må ha 35mm optikk for å få 35mm dof, det må du jo også på et PS adapter -;) Og "kjempedyr arbeidsflyt" hvor har du det fra? Kan kjøre direkte 2k, 1k eller o,5k quicktime proxier fra raw filen uten re-koding på f.ex. denne mbp... og slippe dem rett i FCP (qt-wrap'ene, altså)

MAO: Tøys.
Om du insisterer kan du jo skyte 4k skalert til 2k i kamera...
Fullsensor karakteristikk på dof, 1/4 av filstørrelsen.
Arbeidsflyten minner mye om cineforms løsninger. Begge baserer seg på wavelet encoding. Folk jobber med dette i dag og er fornøyde. Skal du avslutte i ukomprimert 4k, blir det dyrt, men om du skal levere i 2k/1080 er det i grunn som å jobbe med 2x dvcprohd.

Gunleik
(som har kunnet kjøre ukomprimert 1080 4:4:4 i snart 3 år nå, og DET er mye tyngre...)

CP

For å gjøre det helt klart:
Den enkleste arbeidsflyten med 4k Redcode, er å klippe RAW orginalfilene i Final Cut (når FInal Cut med Redcode slippes), og deretter gjøre grading/finishing i et grading software. Enig?
Problemet er at INGEN grading/finishing programmvarer på Mac støtter full de-mosaic av 4K Redcode.
Redcode støtten i Final Cut (når den slippes) er kun ment for preview av filene, og ikke høykvalitets onlining.
Du står da igjen med to muligheter, du kan enten gjøre grading og finishing til høy oppløsning i en annen software.
For tiden betyr det Scratch fra Assimilate (som utenom RedCine er det eneste systemet som kan gjøre full de-mosaic av Redcode raw filer). Ett komplett "startsystem" ligger på ca. 130.000,- USD, altså DYRT!

Alternativt kan du bruke RedCine til å lage f.ex. DPX filer for 2K eller ProRes/ukomprimert for HD av alle filene dine. Så kan du re Connecte alle klippene i Final Cut (for 2k må du i tillegg bruke Glue-tools for å lagr reff. filer av DPXene). Dette ER kronglete, og tar masse diskplass, da du må ha både Raw filer og DPX eller ProRes/Ukomprimert filer.

CineForm Raw som for øyeblikket bare finnes i betaversjon for Mac, vil fungere anderledes, da det i følge produsenten skal bli mulig å gjøre full de-mosaic og finishing i både Final Cut, Color, After Effects, og sikkert flere.
Dette er ikke mulig med RedCode rett og slett fordi hverken Final Cut eller Color støtter 4k.

Du kan godt si at jeg er kunskapsløs, men dette ble bekreftet i en lengre samtale jeg hadde med Graeme Nattress på IBC i år. I følge ham er den største missforståelsen rundt RED at mange tror de kan klippe RAW i FInal Cut (med proxi kvalitet), og deretter gjøre finishing direkte i RedCine. Dette er altså helt feil! Vanlig arbeidsflyt er enten RAW i Final Cut og deretter finishing i Scratch - Altså DYRT.
Eller "1st light" korrigering og DPX/ProRes eller ukomprimert fra RedCine og deretter vanlig arbeidsflyt i Final Cut/Color. - Altså kronglete og ikke helt billig med tanke på diskplassen du bruker.
Sistnevnte er forøvrig en ganske velkjent arbeidsflyt i god "gammeldags" filmproduksjon.

Jeg var forøvrig på landseringen av RED i Las Vegas/NAB. Den gangen ble det nevnt at kameraet skulle kunne gjøre redcode opptak fra hele sensoren med nedskalering til 2K, noe som ville gitt helt andre muligheter for arbeidsflyt mot dagens software. Dette ble desverre droppet av tekniske årsaker. Jeg personlig synes RED da heller skulle satt en full størrelse 2K sensor på kameraet slik at "normale" redigerings og finishing løsninger kunne jobbet direkte mot raw filene slik som med Cineform/Silicon Imaging.
Teoretisk kunne kameraet da fått enda bedre dynamikk/kontrast, noe som i de fleste filmsammenhenger er viktigere en oppløsningen. Vi må forøvrig leve med 2K oppløsning på norske kinoer i mange år framover da distribusjon av 4k vil være en dyr og tidskrevende prosess.

Forøvrig får du ikke 35mm DOF på Silicon imaging kameraene uten å også sette på en Pro35.
PS adapter løsningen for PL direkte på SI kameraene (uten Pro35) vil kun bruke 1/4 av linsen, og vil gi deg nøyaktig samme DOF som med en B4 linse.

Christian Pettersen
Konsulent - Pro Video
Office Line Humac, Oslo

gunleik

Hei.

Beklager tonen! -;)
Visste godt hvem du var før du signerte med tittel -;)
Vi har da babla litt på telefonen noen ganger.

Først ikke-Red greiene

Poengene?
DOF er en funksjon av blender og flaten du eksponerer på (35mm film, f.eks)
Dette er vi enige om -;)

La oss også holde prisen på PL glass og ekstrakostnader ved bruk av filmutstyr utenfor diskusjonen, ettersom den er konstant for alle disse løsningene.
Skyte fullformatskarrakteristikk blir uansett dyrere enn å skyte.... Varicam -;)eller HVX eller SDX900 f.eks.

At SI først får fullformats DOF karrakteristikk ved hjelp av samarbeidet med P+S er vi også helt enige om. Det var derfor jeg nevnte SI 2k i første omgang -;) Ser at også mini'en selges med PL-mount etter IBC. Moro.

Årsaken til at jeg steiler litt på P+S er prisen, eksempel her:
http://www.zgc.com/zgc.nsf/c7a682995edb4e7585256b4d001ebd57/293f68eabdd7ce6985256cd200129c56?OpenDocument#Pricing

For 26.000$ (2/3" versjonen) får du altså (litt mer -;), men i praksis) en PL mount for et 2/3" kamera.

Dette gir to resonementer.
1.
Her på gruppa steiler de fleste på prisen på en HVX -:)
Og veldig få har en gang tatt i et 2/3" for ikke å nevne et fullformats kamera.
Prismessig blir da Brevis etc en interessant tilleggsinformasjon for de som på død og liv vil ha en slik løsning
(...ville jeg tro. Jeg kan ta feil. Jeg syns du mister så mye annet på veien og øker hassle graden i n'te potens med disse greiene, at jeg har rett og slett ikke giddet -;)

2.
Og så er det prisen på P+S som gjør løsningen litt... datert i forhold til alternativene.
(Prisen gjør IKKE adapteret dårlig -;)

Fordi:
For 28.500 $ får du et SI 2k med PL mount og en fin Cineform arbeidsflyt for 2k wavelet basert redigering av et fullraster 2k bilde i følge Jason Rodriguez (Utvikler av kameraene til SI)
http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=102954

Du kan skyte direkte til en laptop og redigere on the fly i cineform RAW.
De har gjort en kjempejobb på arbeidsflyt!
Bare synd de ikke har noe til Mac, men det gjør ikke selve løsningen dårligere.

Om det stemmer at man selv etter den siste oppdateringen (lansert under IBC) IKKe får 35mm karrakterristikk ut av SI'en har jeg misforstått en pressemleding derfra og beklager. Da faller de jo egentlig helt bort som alternativ i denne sammenhengen.

Oppdatert:
Her er Jasons svar på spørsmålet mitt:
http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=102954
Du har rett, men han har et poeng -;)

Så til Red.
Det viktigste:
Skalert er ikke droppet.
Det er bare ikke med i de første firmware versjonene...
Det gjør at mye av uenighetene er ... på jordet -;)

for 17.500$ + (batterier, monitorer og annet nødvendig accesories, men for ca samme prisen som et P+S adapter) kan du få f. eks Red med PL mount og skyte fullraster 1080, for å være konservativ rundt oppløsnings-spec'ene... -;)med tilsynelatende fin S/N ratio og helt grei fargekarrakteristikk (Er Red virkelig 4k????! Det er i alle fall mer enn oppskalert 1440x1080 eller de-bayered 2k... -;)

Noen eksempler
(h.264, skalert til 720pk):
http://www.macgregor.autoecstasy.com/ENGAGEMENT/engagement.clips.h264.mov

I tillegg får du "Varicam" funksjonalitet i fullraster 2k (MEN uten fullformats DOF karrakteristikk)
Her er et ganske fishy eksempel på 72 fps, se post2:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=4933

Men de påstår at de skal få fullraster opp til 60 fps (så vidt jeg husker) og 2k opp til 100fps.
Vi får se -;)

Så vidt jeg vet, får du ingen av de ekstra fordelene med SI eller Red, bare ved å skaffe et P+S adapter til f.eks. en F23...
OG det blir i alle fall ikke billigere -;)

Arbeidsflyt.
... om du insiterer, kan FCP hackes til å redigere 4096 x 4096 pixler -;)
Det er ikke noe stort poeng, men det er ikke umulig.

Jeg skal finne lenka til XML fila og legge den inn i posten senere...

Først til min grunn til å bestille Red.

Jeg hadde lyst på et fullraster 1080 kamera som kunne bruke filmglass og hadde en fornuftig arbeidsflyt.
Gjerne med variable fps.

Jeg hadde ikke lyst på DVCPRO-HD (pga støy) eller ukomprimert arbeidsflyt (pga... Vel, jeg har RAIDS, disker er blitt billige, men likevel Klønete å dra på sett med da gitt...)

I studio nå, har vi en løsning for opptil 4 kameraer der vi kan skyte og keye live ukomprimert 1080 i 4:4:4, men det er jo ikke akkurat noe du pakker i bag'en din -;)
Løsningen er flyttbar, men langt fra mobil for å si det slik.

Med RED, får vi en bedre løsning for opptak og post.

Og jeg innrømmer det: 4k er faktisk den minst viktige grunnen til at jeg bestillte. Nedsampling fremfor oppsampling har hatt litt å si...
At Graeme Nattress ble med, var direkte utløsende årsak -;)
Så om du skal sluttføre i 4k, er Scratch pr i dag den eneste oppegående løsningen (om du da ikke velger å hacke fcp... Catch'en med et slikt hack er jo at f.eks. Color likevel ikke aksepterer filene AFAIK-;). MEN om du aksepterer den "vanlige" formatforsinkelsen fra nytt kamera til FCP støtte (hvor lang tid tok det egentlig for FCP å støtte 720 25p/50p DVCPRO-HD?, Varicam var ikke akkurat blodferskt i 2006...
Jeg ser på det som sannsynlig at man innen ett år kan redigere 4k RedcodeRAW på FCP. Om man vil.
Det blir likevel neppe min hovedvei og jeg er ikke avhengig av det, selv om jeg har tilgang på nok regnekraft og throughput til teoretisk sett gjennomføre det...

Partneren min, er likevel svært glad for å få 4k DPX filer å leke med i comp'ene sine -;)

Jeg er for det meste happy pupy med å levere i 1080

Og DA er ikke arbeidsflyten så klønete, for da går du til prores og får jobbe med et nedskalert 4k (eller hva det nå enn er) utgangspunkt.

Om du da velger å skyte skalert direkte fra kameraet, har du heller ikke all verden av data å flytte på.

Og som du nevner, den siste løsningen er jo den jeg jobber på i dag...

Edit:
I forhold til Scratch... 129.000$ er mye penger. Mye penger jeg ikke har tenkt å bruke i første omgang, men om du sammenligner prisen med andre high-end (ikke 4k) løsninger, er den jo faktisk ikke så himla gale... -;)

Siste fordel med Red? (For meg...) Valgmulighetene
Dette f.eks:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=4932

Så:
Beklager tonen.
Men det er så mye annet enn 4k du kan gjøre med Red, og likevel beholde bildekarrakteristikken.

Vi er ikke helt uenige, men jeg mener likevel at P+S er en dyr løsning i forhold til hva du får (om man ønsker å kjøpe det)

Cheers og tilbake på jobb!

mvh:
Gunleik Groven

Anders Holm

Vil bare minne om at mitt poeng med denne artikelen var å gjøre folk oppmerksomme på at man kan få til gode bilder med et DV-kamera.

Jeg foreslår at Gunnleik og CP skriver en lettfattelig og utfyllende artikkel til video1 om de tema de diskuterer ovenfor. Dere er definitivt ressurspersoner som mange av oss kan lære mye av. Jeg vil allikevel be om at dere legger til side den duellen som forgår over. Det er ikke spesielt inspirerende å lese seg inn i en maktkamp mellom to tekniske mennesker som forsøker å overgå hverandre i forkortelser.

Det hadde vært flott om jeg og de andre dødlige kunne få større utbytte av meningsutvekslingene deres.

Tusen takk :-)

Anders

gunleik

Hei.

Beklager -;)

Fine videoer som er postet her!

Kan godt scrappe hele diskusjonen etter (for min del) de første postene fra CP og meg!

De er ganske on-topic -;)

Thomas?

G

Meii

Hei.

Bare lurte på, hva slags adapter vil kunne funke på mitt Canon XH A1? Og hvor kan man evt. få tak i dette? Ca pris?

CP

Anders og Gunnleik, er helt enig i at diskusjonen ble litt "off topic" da jeg og Gunleik så rødt... :-)
(slett gjerne innleggene).

Som dere sikkert forstår er jeg en stor tilhenger av Pro 35, som jeg selv har brukt en del på bla. dokumentar og reklamefilmer med gode resultater.
Ikke bare gir Pro 35 dybdeskarphet osv. som på 35mm film, den gir også et helt særegent og organisk uttrykk på bildene.
Dette utrykket gir mer liv og følelse til bilder som ellers lider under den noe kjedelige "digitale" looken de fleste digitale kameraer gir.
Det faktum at det optiske som skjer i Pro 35 er vanskelig/umulig å gjenskape digitalt, gjør at mange er villige til å bla opp for en Pro 35.

Og ja, Pro 35 er dyr! Den er så dyr at for de fleste er det å leie det eneste som gjelder.
Bor du i Oslo er dette ganske enkelt og absolutt verdt prisen!

For de med mindre kameraer er mini 35 litt mer oppnåelig (men fortsatt mye penger).
Det finnes nå også kit for å bruke denne på Canon XH A1, se:
http://www.pstechnik.de/en/digitalfilm-mini35-connect.php

Er altså helt enig med Anders i at dette åpner en helt ny verden for mange!
Forøvrig er filmene Anders har linket til absolutt nydelige!
Spesiellt Taktløs/Fjeld filmen demonstrerer at man kan skyte på relativt rimeligt utstyr, og få resultater som ser mye "dyrere" ut.

Christian Pettersen
Konsulent - Pro Video
Office Line Humac, Oslo

Meii

Ta en titt her.

(se under MINI35 Capturing System)

Er disse prisene inkl. alt jeg trenger?

CP

Desverre er prisene kun for "connection kit"
Du trenger også selve mini35 som ligger på € 5 - 6.000,-
Du må selvsagt også ha linse(r).

Christian Pettersen
Konsulent - Pro Video
Office Line Humac, Oslo

gunleik

Hei!

På denne siden finner du masse diskusjoner rundt de forskjellige merkene, innkludert P+S -;)
Masse brukererfaringer, bilder og tips:

http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?f=113

Glem at det står "dvx", folkene her bruker masse forskjellige kameraer

Og her har du et forum for P+S

http://www.dvinfo.net/conf/forumdisplay.php?f=58

Lykke til!

G

cet

adapter man kan se på, Letus35 Extreme, som bare har 1/2 stop lysreduksjon og som flipper bildet for en. Det er heller ikke så dyrt, kan få det for $1200 akkurat nå på http://www.letus35.com

-snip-
* For a limited time, we offer the whole adapter for only $1,200. In due time, the price will increase to $1,500
* As a reward to early adopters of the Letus35 Extreme, we will offer the support bracket for free. This support bracket will work with any 15mm rod support system. Any order placed on or before October 20, 2007 will receive this bracket free of charge. This support bracket will NOT work with the Letus35 Economy.
-snip-

Hei forresten.. :)

mvh
Carl Erik

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS