Final Cut express !!

Final Cut express !!

Innlegg man 08.02.2010 1:48

Har nettopp fått innstalert FC express. Har brukt iMovie tidligere.

I himmelens navn og rike så sinnsykt innviklet dette er da ! iMovie var jo kjempelett å skjønne. Men dette ? Hvorfor i all verden ikke lage det på samme måte som iMovie da ? Dra bilder,filmklipp og lydfiler inn i prosjektet.iMovie var jo genialt.

Ja,ja. Jeg får vel ha litt tålmodighet.

Bruker tutorials fra Lynda.com. Men disse er heller ikke helt som de burde være. F.eks. i opplæringsvideoen ang. FC 4 er det en veldig viktig ting man må gjøre før man begynner. Det er en set-up meny. Forklaringen om denne har Lynda som punkt nr. 4. ??????
Og hvis man vil importere allerede lagrede prosjekter fra iMovie til FC , så gjør man slik og slik. Jeg får en feilmelding om at dette ikke går. Hvorfor ingen tips om hva hvis dette ikke går ?

Har sittet nå med programmet i 2 timer. Ennå ikke fått til noe som kan oppfattes som en film med levende bilder.
Og helt plutselig forandret hele bildet av programmet seg også. Delen som omtales som canvas forsvant, det gjorde også timeline, mens paletten ligger helt nede til høyre på skjermen for seg selv. Det henger ikke sammen med resten

Se screen-shot
[url=http://bildr.no/view/584449]Bilde[/url

Når det gjelder screen-shot forresten. MAn kan jo ikke laste opp disse større enn 1 MB. Hvorfor i all verden krympes ikke dette automatisk slik at passer inn. Mye jobb å gå inn i PS eller lignende for å endre størrelse på dette .

medlem i 15 måneder

Re: Final Cut express !!

Innlegg man 08.02.2010 19:57

For og fikse design/layouten gå på vis så på arrange (eller hva det heter på norsk), så velger du standard, kan være det funker med ctrl/command/option+u

- Daniel

medlem i 18 måneder

Innlegg man 08.02.2010 21:08

har forsøkt dette. funker ikke

slik ser det ut på skjermen. både canvas og timeline er innaktive

Bilde

medlem i 15 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 0:52

Dette er fordi du ikke har laget/åpnet noen sekvenser enda. Ro litt ned, og se litt flere videoer på Lynda. Ta også gjerne en titt i brukermanualen som følger med programmet. Den finner du i Help-menyen i Final Cut Express. Jeg vil anbefale deg å bruke litt mer tid på å prøve å finne ut av de mest elementære tingene selv, før du oppretter flere emner/innlegg her.

Du liker tydeligvis verken iMovie eller Final Cut. Kanskje Adobe Premiere er programmet for deg?

http://tv.adobe.com/show/learn-premiere-pro-cs4/

Administrator

medlem i 85 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 10:37

Ok. He,he. Blir litt overivrig.

iMovie er helt topp forresten. Ikke noen problemer med dette.

Har søkt i hjelpemenyen, men finner ingen svar der.

Men du sier det er fordi jeg ikke har åpnet/laget noen sekvenser enda.Men jeg tror ikke dette stemmer. Har forsøkt å åpne " recent project" og det er det som er åpent nå.

Jeg har forresten Adobe Premiere. HAr dette og forsøkt, men her vil ikke programmet laste inn filene.

medlem i 15 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 17:41

Velg File > New sequence i Final Cut Express og åpne den.

Administrator

medlem i 85 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 19:11

Dette funket.

Men skal det være slik at de forskjellige vinduene ikke henger sammen ? Jeg mener, browservinduet,canvasvinduet, timelinevinduet kan bare flyttes rundt på slik at jeg ser websiden som ligger under. Skal det være slik ?

Lurte også på en annen ting. Kjøpt meg en multi media harddisk for å enkelt vise bilder og filmer på HD TV i stua. Det var skikkelig triste greier. Utrolig dårlig bildekvalitet. Det var ikke den aller dyreste harddisken, men vil det være stor forskjell i bildekvalitet som disse viser ?

medlem i 15 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 20:33

Ja, det er helt normalt. Du kan velge blant noen standard Window Layouts i Window-menyen under Arrange.

Jeg tviler sterkt på at du har sett så mye på videoer på Lynda.com eller lest noe særlig i PDF-brukermanualen som følger med Final Cut Express, for dette er virkelig helt elementært. Beklager om jeg virker litt irritert, men noe må man kunne forvente at folk skal finne ut av selv.

Hele kapittel to i Lynda.com sin Final Cut Express 4 Essential Training, handler om å lære brukergrensesnittet.

Understanding the Interface
- Learning the interface
- Understanding the Browser window
- Understanding the Viewer window
- Understanding the Canvas window
- Understanding the timeline
- Understanding the tools
- Understanding the audio meters
- Customizing the workspace

Ved et kjapt Google-søk kom jeg ellers over et gratis Final Cut Express-kurs, som du kan finne på http://www.izzyvideo.com/learn-final-cut-express/

Lykke til :)

Administrator

medlem i 85 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 21:54

Har lest litt på dette innlegget. Til tråstarter så har jeg ikke direkte hjelp til deg, siden jeg ikke har sittet så mye i express eller iMovie ( men sittet i Final Cut Pro) Men det lille jeg har sett på iMovie 08, så er vel brukergrensesnittet mellom iMovie og Final Cut express/pro helt forskjellig? Jeg har sittet mye i Final Cut og Premiere og blitt vant til det brukegrensesnittet. Jeg har prøvd meg litt i iMovie men skjønner nesten ingenting der.

Det jeg vil frem til er at en bør ikke sammenligne iMovie og Final Cut så masse når brukegrensesnittet er forskjellig. Jeg tror det er litt vanskeligere å ommstille seg når enn har blitt vant med noe annet fra før, enn at en ikke har blitt vant med noen fra før. Abamilen: Omstill deg ved å begynn tankene dine på scrats når du skal lære deg Final Cut express. Følg med på Lynda.com videoer og se på dem i ditt tempo. Kanskje i starten du synes ting ser tungvindt ut i express, men etterhvert når du har skjønt det opplever du mer kreativfrihet og manuell kontroll på redigeringa di :) F.eks da jeg begynte i premiere fra Pinnacle Studio 9 for mange års siden, skjønte jeg ingenting. Men det kom seg etterhvert og jeg fikk mer kontroll på redigeringa, jeg greier nesten ikke å gå tilbake te et program der jeg ikke har full manuell kontroll på det jeg gjør.

Og en ting til, jeg tror ikke det går å åpne iMovie prosjekt i express. Motsi meg hvis det er galt.

Lykke te :)

medlem i 35 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 22:33

Takk skal du ha Mario.

Gode råd det der. Jeg er nok litt utålmodig ja.

Men det er jo tross alt begrenset tid man har til å sitte med dette også. Har jo en jobb jeg må gjøre også. Og familie, ikke minst.

Det fremkommer i opplæringsvideoen fra Lynda.com at man kan sende prosjekter fra iMovie til FCE. Jeg for forsøke meg frem litt mer.

Anders : Det er ikke slik at jeg ikke prøver å finne ut noe selv. Jeg legger kun inn spørsmål her hvis jeg står helt fast.

medlem i 15 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 23:01

Skjønner at FCE kan virke "høl i hue" å forstå om man ikke har fått tak på de mest elementære og viktige tingene. Gikk tilbake til imovie flere ganger i begynnelsen selv også, men nå er det bare FCE som gjelder.

Det tar litt tid, uker, måneder kanskje før du får det til om du ikke har dette som jobb eller bruker mye tid på å øve på de viktige tingene.

Du kan få til mye i nye imovie, men det er veldig mye mer i FC. Ikke minst dette med mange spor. Men der tok det sin tid før jeg begynte å skjønne ting og tang. Fortsatt mye der jeg ikke skjønner, men det kommer sakte men sikkert.

Youtube har mange fine tutorials, søk i youtube på final cut express tutorials :)

medlem i 53 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 23:36

Ja, da kan det hende det går å sende over far iMovie til express :)

Er helt enig abamilen, en har begrenset med tid å sitte med slike ting å lære seg. Som du sier jobb og familie tar tid, og det er viktig å bruke tid på de tingene :)

medlem i 35 måneder

Innlegg ons 10.02.2010 10:49

Takk til begge for inspirerende ord og gode tips.

medlem i 15 måneder

Returner til Videoredigering

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester